مراد از دخان و یومین در خلقت ابتدائی عالم
کد خبر: 3708873
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
آیت‌الله هادوی تهرانی تبیین کرد:

مراد از دخان و یومین در خلقت ابتدائی عالم

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه امروز با پیشرفت‌های علمی مفهوم دخان بسیار وسیع‌تر از تصور ابتدائی ما است به تبیین معنای آن براساس فیزیک و مراد از یومین در خلقت عالم بر طبق برخی اقوال مفسران پرداخت.

مراد از دخان و یومین در خلقت ابتدائی عالم

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه فصلت گفت: خداوند در آیه ۹ توبیخ کرد که شما به خدایی را که زمین را در دو روز خلق کرد، کفر می‌ورزید و برای او مثل قرار می‌دهید؟ این خداست که همه عالم را در هر آن جلو می‌برد و ربوبیتش بر همه موجودات و در همه آنات هست.

وی با اشاره به واژه «یومین» افزود: جناب طبرسی رضوان الله علیه گفته‌اند «در زمانی معادل دو روز» و علامه طباطبایی می‌فرماید «یومین یعنی دو تا دوره زمانی نه ضرورتا ۴۸ ساعت یا معادل آن».  مفسرین گفته‌اند قدر فیها اقواتها فی اربعة ایام: یعنی همان چهار روز که آن دو روز هم جزو آن است؛ یعنی در دو روز زمین را خلق کرد و در دو روز بعدی قدر فیها اقواتها.

هادوی تهرانی بیان کرد: علامه می‌فرماید که اربعة ایام با یومین فرق دارد؛ یومین دو دوره زمانی است که چقدر است را ما نمی‌دانیم؛ این اربعة ایام، فصول اربعه روی زمین است و به آن ربطی ندارد، چون ایشان اصرار دارند که یوم به معنای قطعه زمانی است و ممکن است منظور سه ماه باشد و یا ممکن است چند قرن باشد، یا ۲۴ ساعت باشد و... .

این استاد تفسیر قرآن بیان کرد: در آیه ۱۱ خدا فرمود «ثم الستوی الی السماء و هی دخان»  دودی که ما می‌گوییم، این است که یک ماده‌ای با اکسیژن ترکیب و آتش پیدا می‌شود؛ بعد یک بخشی از آن خاکستری که باقی مانده و سبک است، بالا رفته و دود می‌شود؛ حالا مقصود از دود در این آیه چیست؟ یعنی مثلا یک چیزی آتش گرفته بوده است؟ گفته‌اند: نه! مقصود ذرات خیلی کوچک مثل دود هستند.

هادوی تهرانی عنوان کرد: در فیزیک جدید که بعد از کوپرنیک و... شکل گرفت، ابتدا این‌ها فکر می‌کردند که بین کرات، به اصطلاح خلأ است؛ قدما معتقد بودند که خلأ محال است و ما چیزی به نام خلأ نداریم. بعد اینها معتقد شدند که خلأ داریم و چرا نمی‌شود؟ البته این معنا در فیزیک جدید روشن شده است که ما خلأ به آن معنا که هیچ چیزی درونش نباشد، در عالم ماده نداریم؛ بالاخره اینجا همیشه پر از چیزهایی است و حداقل انواع امواج الکترومغناطیس که توسط منابع مختلف تولید می شود، وجود دارد.

وی اظهار کرد: آنقدر که ما نسبت به عالم اطرافمان علم پیدا کرده‌ایم که البته علم زیادی نیست و ما خودمان فکر می‌کنیم که خبری هست... و آنقدر تلسکوپ نوری و رادیویی و زمینی و آسمانی و تلسکوپ‌هایی که با فضاپیماها می‌فرستند و تلسکوپ هابل و ... ولی تا به حال در سراسر این جستجوها، هیچ موجود زنده‌ای حتی در حد یک تک سلولی در هیچ جای عالم هنوز اثبات نشده است. این ها فکر می‌کردند که مریخ پر از موجودات است و قصه‌های مریخی می‌گفتند که موجودات مریخی وجود دارند و خونشان سبز رنگ است و ... .

وی بیان کرد: به هر حال دخان، امروز برای ما خیلی معنادار است؛ برای گذشتگان که شاید کمتر می‌فهمیدند، معنای خاصی نداشت، اما الان ما می‌فهمیم که یعنی پر از ذرات جزئی و ریز که انواع موجودات به یک معنایی دخان در آن وجود دارد.

انتهای پیام

captcha