ارائه پیشنهادات برای مسابقاتی اثرگذارتر برای دانش‌آموزان جهان اسلام
کد خبر: 3708896
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
در جلسه سیاست‌گذاری مسابقات دانش‌آموزی بیان شد؛

ارائه پیشنهادات برای مسابقاتی اثرگذارتر برای دانش‌آموزان جهان اسلام

گروه مسابقات ــ در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، پیشنهاداتی از جمله کسب بالاترین رتبه و امتیاز این مسابقات در میان پنج مسابقه بین‌المللی و همچنین جشنواره‌ای شدن مسابقات دانش‌آموزی مطرح شد.

از کسب بالاترین رتبه مسابقات بین المللی دانش اموزی در سال 96 تا جشنواره ای و تورنومتر برگزار کردن مسابقات/ روزمرگی از کارکرد اصلی مسابقات کم می کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، عصر امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در ساختمان امام خمینی(ره) شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار ‌شد.
این نشست با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، ولی‌الله یاراحمدی، فعال قرآنی با سابقه هفت سال برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و مدیران و معاونانی از وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
ولی‌الله یاراحمدی، مسئول اجرای هفت دوره مسابقات بین‌المللی با اشاره به اینکه جامعه مخاطب آموزش و پرورش تعداد بالایی است که متشکل از دانش‌آموزان، اولیا و مربیان هستند، اظهار کرد: باید برای برپایی مسابقات قرآن دانش‌آموزی به سمت محتوا و تأثیرگذاری بر نسل نوجوان و جوان برویم.
وی اظهار کرد: نباید پا جای پای مسابقات اوقاف گذاشت، من خودم برگزارکننده این مسابقات بودم که اگر شما در کنار این مسابقات قرار بگیرید، مجبورید براساس آن جلو بروید.
یاراحمدی با تأکید بر اینکه اهداف مسابقات دانش‌آموزی با مسابقات اوقاف متفاوت است، اظهار کرد: آموزش و پرورش جامعه مخاطب دانش‌آموزان را دارد و گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی در آموزش و پرورش باید به صورت تأثیرگذار صورت بگیرد.
وی تأکید کرد: سازمان اوقاف مأموریت نظام را برای برپایی مسابقات دارد. امیدواریم مسابقه‌ای را طراحی کنید که مختص دانش‌آموزان باشد و این موضوع تنها به دکور و فضاسازی مختص نشود، باید از این بدیهیات بگذریم. ماهیت مسابقات دانش‌آموزان بسیار متفاوت از مسابقات بین‌الملی است و شما باید در نوجوانان نخبه قرآنی جهان اسلام بذر محبت بکارید.

از کسب بالاترین رتبه مسابقات بین المللی دانش اموزی در سال 96 تا جشنواره ای و تورنومتر برگزار کردن مسابقات/ روزمرگی از کارکرد اصلی مسابقات کم می کند
این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه نباید در مسابقات دانش‌آموزی درگیر تعداد و ارقام شد، اظهار کرد: شاخص‌های اهمیت مسابقات دانش‌آموزی چیز دیگری است و روی این موارد مطالعه شود و باید روی شاخص‌های اثرگذار در مسابقات دانش‌آموزی فکر کنیم. ما باید مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان را به بدنه نسل جوان به ویژه نوجوان جهان اسلام گره بزنیم و این مهندسی می‌خواهد.
محمد انجم شعاع، معاون نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر میهمانان این جلسه بود. وی ضمن تشکر به مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و دیگر همکارانشان به جهت اداره مسابقات دانش‌آموزی طی سال گذشته، اظهار کرد: واقعیت این است که تنها مسابقه‌ای که به صورت جدی با مدیریت واحد در سال گذشه اداره شد، اگرچه در دوره آقای یاراحمدی مدیریت متمرکز در مسابقات وجود داشت، اما در سال گذشته تنها مسابقه بین‌المللی که مدیریت آن در اجرا و تصمیم‌گیری واحد بود، برپایی مسابقه دانش‌آموزی بود و این یکپارچگی در مسابقات بین‌المللی اوقاف وجود نداشت و مدیریت واحد از صحنه مسابقات بین‌المللی کنار رفته است و تصورم اینست که در جمع‌بندی ما نسبت به مسابقات سال گذشته در بالاترین رتبه و امتیاز را در مجموعه حدود پنج مسابقه‌ای که داشتیم، کسب کردیم.
وی عنوان کرد: امسال نیز با برپایی این جلسات شورای سیاست‌گذاری امیدوارم شاهد برپایی مسابقه باشکوه‌تر طی ششمین دوره باشیم. معتقدم بهره کافی از مسابقاتی که همزمان برگزار می‌شود، نمی بریم و جنس مسابقات دانش‌آموزی خاص است.
انجم شعاع بیان کرد: اعتقاد من این است که موجی که باید ایجاد کنید، باید در راستای امواجی باشد که در مدارس ایجاد کرده‌اید و انتهای آن فعالیت‌های قرآنی مدارس باید به این مسابقات ختم شود که در حقیقت این نیست و نوعی گسست را شاهد هستیم و در این زمینه باید کار کارشناسی شود.
وی با اشاره به اینکه قابل پذیرش است که در برپایی پنجمین دوره مسابقات دانش‌آموزی شاهد تقلیل هزینه‌ها بوده‌ایم، عنوان کرد: من مخالف همزمانی مسابقات هستم و معتقدم در سال می‌توانیم شش موج قرآنی ایجاد کنیم. اما در خصوص چشم‌انداز کمی موافق این موضوع هستم، همانطور که نظر مقام معظم رهبری با توجه به جمله معروف ایشان در خصوص راهبردی بودن فعالیت شما، این است که متوقف اعداد کمی نشویم، تصورم اینست که فراتر از این اعداد باید برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.
انجم شعاع تصریح کرد: رویکردهای مسابقات دانش‌آموزی را برای سال آینده برای یکبار باید در شورای سیاستگداری باهم به توافق برسیم.
در ادامه نیز تسلیمی به نمایندگی از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: با تمام قوا در این مرکز در راستای اهداف عالی ستاد برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی تلاش می‌کنیم و یار و مدد آنها خواهیم بود، چه از لحاظ پرتال و چه تهیه ویژه‌نامه اختصاصی درباره مسابقات قرآن؛ هم به صورت الکترونیکی وهم مکتوب.

از کسب بالاترین رتبه مسابقات بین المللی دانش اموزی در سال 96 تا جشنواره ای و تورنومتر برگزار کردن مسابقات/ روزمرگی از کارکرد اصلی مسابقات کم می کند
وی عنوان کرد: امسال یکی از کارها که در ساختمان مرکزی آموزش و پرورش انجام شد، راه اندازی استودیو بود تا کار خاص که در این زمینه انجام شود. همچنین در فضای مجازی نیز در اینستاگرام و آپارات به صورت دقیق کار می‌کنیم تا در سایه اعتلای فرهنگ قرآنی خدمتگزار باشیم.
تسلیمی با اشاره به راه‌اندازی استودیو و شبکه تعاملی سینا، بیان کرد: در مجموعه وزارت آموزش و پرورش کار رسانه‌ای که می‌خواست صورت گیرد، فضای خاصی نداشتیم، لذا مصمم شدیم در این مرکز اطلاع‌رسانی استودیویی راه‌اندازی کنیم تا کیفیت کار را بالا ببریم و با دوربین و ضبط حرفه‌ای در این استودیو محصولاتی را تهیه و تولید می‌کنیم.
وی عنوان کرد: شبکه تعاملی سینا نیز به منظور تعامل بیشتر با دانش‌آموزان والدین در مباحث گوناگون راه‌اندازی شد.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در بخش دانش آموزی و مسابقات ویژگی هایی دارد، عنوان کرد: این مسابقات کار و ابعادی دارد که با هیچ مسابقه ای هم از لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه نیست و در مسابقات قرآن در همان اولین سال ها که برنامه ریزی و طراحی شده چه در سطوح ملی و بین المللی بیشتر ابعاد فرهنگی و تأثیرگذاری آن در جامعه و پراکنده کردن عطر قرآن و نهادینه کردن ارزش های قرآنی مد نظر بوده و هست اما به هر حال اجرای مسابقات مجموعه ای مسائل را تحمیل می کند که شاید در میان اهداف اولیه طراحان مسابقات نبوده است.
وی ادامه داد: گاهی جابه جایی رتبه ها در مسابقات، دست اندرکاران را زیر سؤال می برد در حالی که شخص معمولی توقعش از مسابقات چیز دیگری است و گاهی حتی خود سیاستگذاران به خاطر آن فضا و جوی که در مسابقات ایجاد می شود اصل ماجرا یادشان می رود و خودشان درگیر این ماجرا می شوند و مثل آن را در مسابقات سراسری شاهد بودیم که پویش های اعتراضات جدی با عنوان تحول در مسابقات رخ داد. این آسیبی است که روزمرگی و یکنواختی درمسابقات این امر را باعث شده و گاهی نیز سیاستگذاران اصلی مسابقات نیز از این اصل غفلت می کنند.
سرابی بیان کرد: مسابقه در برخی از کشورها الگوی خوبی است که از آن جمله می توان به برپایی جشنواره ای مسابقات چون تورنومتر است که از جمله در کشور پاکستان برگزار می‌شود که قاریان برجسته ای را از نقاط مختلف براساس شهرت و شناخت قاریان جهان دعوت می کنند و این کاروان قرآنی را که شامل چندین قاری برجسته است در تمام کشور و شهرهای مختلف می چرخانند و تبلیغات جدی مهم می کنند و این مجالس نیز خارق العاده است و نمونه آن تلاوت از سیدجواد حسینی در بنگلادش بود که هر سال همچنین برنامه ای انجام می شود و از ایران نیز قاریان تاپ دعوت می شود.
وی بیان کرد: هنگامی که مسابقات قرآن از سوی سازمانی چون آموزش و پروش و اوقاف برگزار می شود و به کشورها می گوییم نماینده هایتان را بفرستید، این نمانیده از قاریان غیرحرفه ای آن کشور خواهد بود و لذا انگیزه برای استماع مردم هیچ نمی ماند.
سرابی عنوان کرد: مسابقه ملی دانش آموزان خیلی نزدیک به این الگو است که بیان کردم و در سطح استان ها برگزار می شود و مسابقه ای انجام می شود و جنبه فرهنگی اش بیشتر است. فکر کنید برنامه بین المللی داشته باشیم و قاریان خوبی از دانش آموزان را جمع کنیم و در نقاط مختلف کشور بچرخانیم و در کنار آن نیز ارزیابی انجام دهیم که رقابتی را میان قاریان ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: امروز نیاز داریم شکل مسابقات را تغییر دهیم و پویایی ایجاد کنیم والا روزمرگی از کارکرد اصلی مسابقات کم می کند.
در ادامه این جلسه نیز معلمی از دیگر کارشناسان آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه برای رسیدن به افق برتر، زمینه ای لازم دارد که برای رسیدن به این افق عده ای سهمی در بسترسازی دارند که باید قدردان همه بود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات در کشور شیعی چون ایران با این رویکرد اخیر جهان نسبت به آن تأثیرات شگرفی دارد، عنوان کرد: این کار فرهنگی برای مقابله با این هجمه های فرهنگی است.
معلمی بیان کرد: هنگامی کاری موفق و ارزشمند می شود که تمامی دستگاه های مرتبط و علاقه مند در این زمینه هماهنگ باهم وارد عمل شوند تا شاهد اتفاق خوبی باشیم.
خالقی از دیگر افراد حاضر در این جلسه بود و گفت: باید در حوزه رسانه ای اقدامات جدی در زمینه تبلیغ و اطلاع رسانی شود. همچنین پیشنهاد مدل رسانه ای مسابقات که از سه سال پیش آغاز شده و سرانجام به بحث تولید که همان برنامه اسرا است، رسیدیم.
براساس گزارش ایکنا، عرفانی نسب نیز به پیشنهاد افزایش تعداد در ششمین دوره مسابقات بین المللی دانش آموزان نسبت به دور گذشته که از 31 کشور دعوت به عمل آمد و همچنین محاسن و معایب برپایی همزمان مسابقات اشاره کرد و گفت: از محاسن برپایی مسابقات دانش آموزی همزمان با اوقاف فراهم بودن زیرساختها و تبلیغ و اطلاع رسانی بود که از مزایای قابل بیان است.

محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه با قدردانی از همکاری اوقاف برای برپایی پنجمین دوره مسابقات داشن آموزی طی سال گذشته، اظهار کرد: امیدوارم سعی کنیم تا با ایجاد زمینه های لازم در میان دانش آموزان شاهد حضور گسترده آنها در این مسابقات باشیم.
وی در خصوص امتیاز کسب شده و رتبه مسابقات بین المللی دانش آموزی در میان پنج مسابقه دیگر در سال گذشته عنوان کرد: قبلا از این امر توسط عزیزان در ستاد عالی مسابقات مطلع شدیم که بالاترین سطح ارزیابی توسط مسابقات دانش آموزی کسب شد که این موجب خرسندی ما شد که توسط مدیریت همگرایانه و مساعد همه همکاران به این امر رسیدیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین درخصوص دیگر پیشنهاد داده شده، بیان کرد: در خصوص ادغام و عدم ادغام مسابقات قرآن دانش آموزی با دیگر مسابقات هنوز تصمیمی گرفته نشده است و باید درباره آن تصمیم گیری شود، تمام جهات آن سنجیده شود و مباحث مالی و تبلیغی و اهدافی که دنبال می کنیم نیز بررسی شود.
وی با اشاره به راه اندازی استودیو که در مجموعه آموزش و پرورش، عنوان کرد: چه خوب است که بتوانیم از این شبکه تعاملی سینا در حوزه بیان نگرانی ها از عدم توجه کافی به قرآن و آموزش قرآن در زمینه دانش آموزان به والدین استفاده کنیم.
مسیب زاده بیان کرد: جشنواره ای برگزار کردن مسابقات چون فستیوالی و یا تورنومتری نیز جای تأمل دارد و به دنبال برگزاری مسابقات به صورت اثرگذار تر هستیم.
همچنین مقدر شد که این جلسه 15 روز یکبار با مدیریت و برنامه ریزی عزتی در دبیرخانه ششمین دوره مسابقات بین المللی دانش آموزان جهان اسلام برگزار شود.
یادآور می‌شود، سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور شرکت‌کنندگانی از ۸۴ کشور جهان از ۳۱ فروردین‌ماه با حضور ۳۷۰ نفر در بخش‌های طلاب(به میزبانی قم)، بانوان(محل برگزاری هتل ارم)، روشندلان و آقایان(مصلای امام خمینی(ره)) برگزار می‌شود. در ادامه نیز از ۷ تا ۹ اردیبهشت ماه، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی برپا می‌شود.
انتهای پیام

captcha