رسول خدا(ص) برهان تکوینی است/ انقلاب اسلامی قرآن را به متن بشریت آورد
کد خبر: 3708898
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶
آیت‌الله‌العظمی سبحانی در اختتامیه مسابقات بین‌المللی طلاب:

رسول خدا(ص) برهان تکوینی است/ انقلاب اسلامی قرآن را به متن بشریت آورد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله‌العظمی سبحانی در آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه با استناد به برخی از آیات اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) خود برهان تکوینی است و باید نسبت به فهم آن کوشید.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه دومین دوره از مسابقات بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان عصر امروز 4 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و با سخنرانی آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظم تقلید برگزار شد.
این مرجع عالیقدر در ابتدای سخنان خود بیان کرد: قبل از این‌که وارد سخن شوم، از مجموع کسانی که این فضا را ایجاد کرده‌اند، خصوصا از سازمان اوقاف و در راس آنها حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی تشکر می‌کنم. قرآن مجید می‌فرماید، برای شما برهان آمده است، برهان رسول خدا(ص) است، ایشان وجودش برهان است، آقایان در منطق می‌گویند برهان صغری و کبری لازم دارد و به اجتماع نقیضین برسد و آن برهان علمی است، اما رسول خدا برهان تکوینی است و نیازی به این براهین نیست، خود وجود ایشان برهان است.

وی در ادامه افزود: انسانی که امی است و در میان یک امت امی بزرگ شده اما این همه برکات و آثار و نهضت و تمدن خودش برهان است، برای اثبات برهان صدیقین دارند که می‌گویند مسأله نیاز به دور تسلسل نیست و مسأله می‌تواند برهان برای وجود خدا باشد و مانند برهان صدیقین رسول خدا(ص) نیز مانند برهان صدیقین است و نیازی به مقدمات نیست و وجود ایشان با این همه آثار دلیل ارتباط او با جهان بالا است، درس نخوانده نمی‌تواند جایی که مرکز شرک است را به مرکز توحید تبدیل کند و قرآنی بیاورد که بعد از چهارده قرن هنوز نوآوری دارد و این نشانه‌ای است که خودش برهان است و متن پیامبر(ص) برهان است.

سبحانی بیان کرد: خداوند فرمود «و نازل کردیم نور مبین را». نور معنوی را با نور حسی مقایسه کنید، نور حسی ویژگی‌هایی دارد و در درجه اول نور حسی سرعت سیر دارد، در هر سال اگر سیصدهزار کیلومتر می‌تواند سیر کند و حیات انسان‌ها وابسته به نور است و اثر دیگر آن‌که موجودات مضر را می‌کشد تا جهان را برای همه آماده کند و اینها ویژگی نور حسی است، نور حسی راه را نشان می‌دهد و اگر این نور نباشد بشر در ظلمت است.

این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: اما آیا این‌ها در نور معنوی به نام قرآن نیز وجود دارد؟ می‌توان هر چهار ویژگی را در قرآن دید، سرعت سیر قرآن تاثیرش در جهان عینا مانند نور حسی است و در اندک زمانی توانست تمدن آن زمان را از بین ببرد و به جای شرک توحید را بیاورد، آن هم با سرعت زیاد، در اندک زمانی توانست بر هر دو امپراطور پیروز شود، دوم، نور حسی مایه حیات، اگر نور حسی در حقیقت مایه حیات است، نور معنوی نیز مایه حیات است و با جهل مبارزه میکند.
وی بیان کرد: حیات یک مجتمع در سایه ایمان و توحید است، سوم، نور حسی در حقیقت کشنده موجودات مضر است که اگر نور نباشد موجودات مضر حیات را از بین می‌برند قرآن نیز جهل را از بین می‌برد و با تمام مفاسد اخلاقی می‌کند که جهان را تهدید می‌کنند اما مرحله چهارم، اکر منور حسی نباشد راه به جایی نمی‌بریم و قرآن هم اینطور است و راه را نشان می‌دهد، صراط مستقیم را نشان می‌دهد که اگر بشر در آن باشد مسلما به مقصد می‌رسد اما متاسفانه بشر امروز از قرآن و دیانت دور است.
سبحانی گفت: خدمتی که قرآن به بشریت کرده را هیچ کتابی انجام نداده است، برای فهم قرآن بیست و چهار علم تاسیس شده است، این ادبیات عربی برای فهم قرآن است، قرآن توانسته است یک معارف و فرهنگی را ایجاد کند که اگر نبود این فرهنگ از بین می‌رفت و بشر باید دور آن بگردد تا به آن سعادت برسد.
استاد بزرگ ما امام راحل(ره) را رحمت کند، این انقلاب قرآن را در متن بشریت آورد. یاد است در سال 56 هجری شمسی یازده نفر افرادی را پیدا کردند به نام حافظ قرآن و به عربستان بردند و در مسجد قرآن می‌خواندند و آنها نیز تعجب می‌کردند، اما الآن بحمدالله در قم سه هزار حافظ کل قرآن داریم و اگر دیگر استان‌ها را نیز حساب کنیم، مایه افتخار است، اما باید مقدمه فهم مفاهیم آن فراهم شود و باید آن را به انواع مختلف تفسیر کرد، مانند موضوعی و ... و باید به هر فردی تفسیر را تعلیم کرد.
انتهای پیام

 

captcha