عکاسان؛ تاریخ‌نگاران معاصر ایران/ جمع‌آوری یک‌میلیون فریم عکس دوران انقلاب و دفاع مقدس
کد خبر: 3708899
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
«عصرگاهی یادگاران» برگزار شد؛

عکاسان؛ تاریخ‌نگاران معاصر ایران/ جمع‌آوری یک‌میلیون فریم عکس دوران انقلاب و دفاع مقدس

گروه هنر ــ مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در مراسم دورهمی عکاسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس که تحت عنوان «عصرگاهی یادگاران» برگزار شد، گفت: تاکنون یک میلیون فریم عکس انقلاب و دفاع مقدس جمع‌آوری شده است که به تدریج کتاب خواهند شد.

عکاسان؛تاریخ‌نگاران معاصر ایران/جمع‌آوری یک‌میلیون فریم عکس دوران انقلاب و دفاع مقدس

به گزارش ایکنا؛ مراسم دورهمی صمیمانه عکاسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس تحت عنوان «عصرگاهی یادگاران» به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس عصر امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت درمحوطه باز بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

امیرعلی جوادیان از عکاسان پیشکسوت دفاع مقدس که سمت مجری این برنامه را به عهده داشت در سخنان کوتاهی عکاسان را تاریخ‌نگاران معاصر ایران برشمرد و گفت: امروز و در این ساعت مبارک در اینجا جمع هستیم تا علاوه بر تبادل نظر و درمیان گذاشتن خاطرات تلخ وخوش گذشته، در جریان برخی از تلاش‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس قرار گیریم و همچنین یادی بکنیم از درگذشتگان این جمع به ویژه همکار تازه درگذشته‌مان مرحوم یگانه‌دوست و درود و سلام بفرستیم بر روان پاک شهدای عکاس در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و به ویژه شهید سعید جان‌بزرگی که انصافاً او یکی از بنیانگذاران این انجمن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برطبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دوستان مسئول انجمن، گویا قرار است از این پس حداقل فصلی یک بار چنین دورهمی‌هایی به منظور تشریک مساعی و در میان گذاشتن مشکلات و رفع مسائل صنفی برگزار شود که این امر را به فال نیک می‌گیریم و از مسئولان دلسوز این انجمن نهایت قدردانی را داریم.

این گزارش حاکی است سپس محمدحسین حیدری؛ قائم مقام انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به شرح کوتاهی از دلایل  شکل‌گیری چنین گردهمایی پرداخت و گفت: حقیقتاً نفس برگزاری چنین برنامه‌ای دید و بازدید اهالی هنر عکاسی و جامعه پیشکسوتان هنر عکس انقلاب و دفاع مقدس بود که طی سالیان گذشته با تلاش ساعی خود توانستند اسناد روشن و شفافی را از برهه‌های گوناگون انقلاب و دفاع مقدس در قاب‌های تصویر خود به ثبت برسانند.

وی ادامه داد: ملاک ما برای دعوت از دوستان هنرمند در این برنامه شرط سنی بود و ما دعوت از دوستان عکاسی که متولد سال 1340 به قبل بودند را دراولویت قرار دادیم هرچند که در میان چهره‌های حاضر در این جمع، دوستان هنرمند و علاقه‌مند جوانی را نیز می‌توان مشاهد کرد که از این اتفاق بسیار خرسندیم.

حیدری گفت: علاوه بر این یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته شده برای این برنامه رونمایی از دو کتاب تازه انتشار یافته انجمن است که یکی از آنها کتاب عکس خانم مریم کاظم‌زاده و دیگر کتابی از سلسله کتاب‌های عکس استانی که اختصاص به استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس دارد، است که تحت عنوان «دلاوران» از آن رونمایی خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت کتاب عکس مریم کاظم‌زاده افزود: این کتاب بیشتر از این جهت اهمیت دارد که ما در مورد بخش غربی کشورمان در دوران جنگ تحمیلی اسناد تصویری کمتری در اختیار داشتیم و فریم‌های این بانوی هنرمند توانسته تا اندازه زیادی این خلأ اسنادی را ترمیم کند.

همچنین در ادامه این نشست با حضور برخی از هنرمندان پیشکسوت عکاسی از کتاب عکس مریم کاظم‌زاده رونمایی شد که در ادامه مریم کاظم‌زاده در سخنانی کوتاهی اظهار کرد: مسئله جنگ اتفاق ناخوشایندی در تاریخ معاصر این سرزمین بود اما من خوشحالم که توانستم برحسب وظیفه و مأموریتی که در آن سال‌ها در منطقه داشتم گوشه‌ای از رشادت و سلحشوری جوانان برومند این مرز و بوم را به تصویر بکشم.

وی با اشاره به زحمات بی‌شائبه دوستان مسئول در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس  گفت: اگر تلاش این عزیزان نبود، این کتاب به سرانجام نمی‌رسید و باید به این نکته خاطرنشان کنم که هر کدام از فریم‌های عکس این کتاب حاوی داستان‌ها واقعی و رویدادهای رُخ داده آن زمان است.

کاظم‌زاده تصریح کرد: عکس کانالی است برای رسیدن به زمان‌های خیلی دور و خیلی نزدیکی که اکنون از آنها فاصله گرفته‌ایم و نسل جوان امروز ایران اسلامی از طریق اسناد تصویری به ثبت رسیده از دوران دفاع مقدس است که قادر خواهد بود آنچه را که ما آن را با افتخار و سربلندی از سر گذرانده‌ایم، مشاهده نماید.

این بانوی عکاس افزود: امروز بسیاری از مراکز فرهنگی کشور به لحاظ ساختار مدیریتی ناکارآمد است و به اصطلاحی خودمانی لنگ می‌زند و کم مکان و مرکزی را می‌توان یافت که اینچنین همچون انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس هدفمند رو به جلو، راهی روشن را در پیش گرفته باشد، دوستان هنرمند عکاس عضو این انجمن باید قدردان زحمات مدیریت این انجمن باشند و امیدوارم سایر مراکز فرهنگی نیز از نعمت مدیریت کارآمد و مؤثر نیز به زودی برخوردار شونند.

براساس این گزارش سیدعباس میرهاشمی؛ مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز در این  مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: خوشبختانه با تلاش و کوشش ساعی و دلسوزانه دوستان همکارم در انجمن تاکنون یک میلیون فریم عکس از برهه‌های گوناگون انقلاب و دفاع مقدس جمع‌آوری شده است که این آثار به تدریج و طی یک فرایند کاملاً کارشناسی و فنی، چاپ و در قالب کتاب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: از جمله محصولات جدید این انجمن در قالب مجلد به کتاب مریم کاظم‌زاده می‌توانم اشاره کنم که در دو شکل و در قطع خشتی به چاپ رسیده و شاهد رونمایی از آن بودید و البته کتاب عکس «دلاوران» حاوی عکس‌های استان کرمانشاه در دوران جنگ که پیشتر کتاب‌هایی با این موضوع نیز  منتشر شده است که از آن جمله می‌توانم کتاب «خوشه لاجورد» مربوط به استان اصفهان را نام ببرم.

میرهاشمی در پایان با اشاره به کتاب‌های عکس  دیگری که انجمن در دست انتشار دارد گفت: امیدوارم بخشی از این آثار که مراحل نهایی خود را در حال سپری کردن هستند، منتشر و برای عرصه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آماده عرضه شوند.

این گزارش حاکی است در پایان این مراسم همچنین با حضور هنرمندان پیشکسوت عکاسی، کتاب عکس«دلاوران» نیز رونمایی شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha