مشارکت 160 هنرپیشه در پروژه طنین وحی
کد خبر: 3709020
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

مشارکت 160 هنرپیشه در پروژه طنین وحی

گروه چندرسانه‌ای-مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه ۱۶۰ هنرپیشه در تهیه نرم‌افزار طنین وحی همکاری داشتند، گفت: پروژه طنین وحی، گامی موثر برای معرفی قرآن به جوانان و جذب آنان است.

حجت‌الاسلام احمد سجادی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به تولید نرم‌افزار ترجمه گویای گفتاری – نمایشی قرآن کریم با عنوان طنین وحی، اظهار کرد: داستان‌ها و موضوعات قرآن، صحنه‌های بهشت یا جهنم، عذاب‌های خدا و یا صحنه‌های معمولی مانند گفت‌وگوی پیغمبر با مومنین و مشرکین با افکت‌سازی مناسب و حالت‌گیری هنرپیشه برای بیان آن حالت، به صورت گفتاری - نمایشی در طنین وحی اجرا شده است.
وی افزود: در قرآن حدود ۲۴۰ شخصیت صحبت کرده‌اند و حدود ۳۰ درصد قرآن دارای افکت‌های صوتی مانند صدای رعد و برق، حرکت حیوانات و...می‌باشد که در طنین وحی به وضوح اجرا شده است.
مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: طنین وحی، ترجمه قرآن بدون هیچ دخل و تصرفی و به صورت گفتاری - نمایشی می‌باشد و برای مخاطبین مختلف قابل استفاده است.
سجادی با بیان اینکه ۱۶۰ هنرپیشه در تهیه نرم‌افزار طنین وحی همکاری داشتند، گفت: ایده‌ طنین وحی در حدود ۱۰سال پیش شکل گرفت و ۷ سال پیش مراحل تحقیق و کار تولید آن آغاز شد و این مدت به دلیل آنکه مخاطب یا گوینده برخی آیات یا حالت بیان آیه مشخص نبود و یا برای اینکه ارائه ترجمه نمایشی باید حس مربوط به آیه مشخص می‌بود تا هنرپیشه بتواند نقش را به خوبی‌ارائه دهد، مدت تحقیقات به طول انجامید. به منظور مشخص شدن حالت و سن گویندگان، تقریبا همه تفاسیر مورد بررسی قرارگرفت.
وی ادامه داد: ۸۰ ترجمه قرآن برای تولید این نرم‌افزار مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود کدام ترجمه سلیس و روان و در عین حال دقیق می‌باشد که بتواند حالتی محاوره‌ای متناسب با تولید این نرم‌افزار باشد که در نهایت از ترجمه حجت‌الاسلام قرائتی برای تولید نرم‌افزار طنین وحی استفاده شد.
سجادی با بیان اینکه طنین وحی در عین حال هم به‌صورت اپلیکیشین و نرم‌افزار رایانه‌ای و هم به صورت mp3 ارائه شده است، گفت: این نرم‌افزار چون به صورت نمایشی است می‌تواند نسل جوان را با مفاهیم قرآن آشنا و مخاطب بیشتری را جذب کند.
وی تصریح کرد: با اضافه کردن زبان‌های دیگر مانند عربی و انگلیسی به طنین وحی، انتظار می‌رود بازخورد خوبی در سطح جهان داشته باشد و متون مقدس ما از یک ترجمه خشک به ترجمه متداول‌تر و قابل‌فهم‌تر برای نسل جوان ارائه شود. ترجمه‌های موجود برای محققان بسیار مثمر ثمر است ولی با نسل جوان نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. هدف از تهیه طنین وحی، آشنایی بیشتر جوانان و اقشار مختلف جامعه با آیات قرآن است.
انتهای پیام

captcha