بزرگترین و کامل‌ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه راه‎اندازی شد
کد خبر: 3709033
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
الحسینی:

بزرگترین و کامل‌ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه راه‎اندازی شد

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیر ارتباطات مرکز نور با بیان اینکه پایگاه جامع الاحادیث به عنوان بزرگترین و کامل‌ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه، با قابلیت‌های پژوهشی منحصر به فرد به زودی رونمایی می‌شود، گفت: این پایگاه برترین کار در حوزه پژوهش حدیث است.

بزرگترین و کامل‌ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه راه‎اندازی شد
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد الحسینی، مدیر ارتباطات مرکز نور در گفت‎وگو با ایکنا، با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه مرکز نور، مباحث حدیثی و علوم حدیث است، گفت: بر همین اساس تولید و عرضه نرم‎افزار‌های ارزشمندی مانند جامع الاحادیث، کتابخانه احادیث فریقین، دانشنامه علوی و معاجم موضوعی حدیثی گویای این اهتمام مرکز نور است.

وی افزود: با توجه به اهتمام ویژه مرکز نور به علوم حدیث و با رویکردی جدید، پایگاه جامع الاحادیث طراحی و عرضه شده و اخیرا با امکانات و قابلیت‎های فنی و پژوهشی جدید، درصدد هستیم آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم، لذا مدتی است که پایگاه جامع الاحادیث با نشانی noorhadith.ir تولید و عرضه شده است که با افزوده شدن قابلیت‌های خوبی که دارد، فردا، ششم اردیبهشت‌ماهف طی مراسمی رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار رونمایی از این پایگاه از نرم‌‎افزار‌های معجم موضوعی بحارالانوار ۲ و معجم موضوعی کتب اربعه نیز رونمایی می‎شود، ادامه داد: این موضوع برای برای اولین بار در کشور رخ می‎دهد که یک پایگاه جامع الاحادیث به عنوان بزرگترین و کامل‌ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه، با قابلیت‌های پژوهشی منحصر به فرد رونمایی می‌شود.

مدیر ارتباطات مرکز نور با اشاره به اینکه پایگاه جامع الاحادیث مجموعه تلاش سه دهه از متخصصان حوزه دین و فناوری در عرصه فنی و پژوهشی است، گفت: این مجموعه تلاش‌ها از سال ۶۸ تاکنون، شکل گرفت و در مجموع چنین پایگاهی راه‎اندازی شد.

وی در مورد برخی از ویژگی‌های این پایگاه بیان کرد: بیشتر احادیث در این پایگاه دارای اعراب است. در این مسیر تعدادی از متخصصان علوم اسلامی با فناوری اطلاعات تمامی احادیث شیعه را اعراب‌گذاری کرده‌اند.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور اظهار کرد: نشان‌گذاری، فرمت‌گذاری و ارتباط احادیث و سند آن و به کارگیری آیات در بطن احادیث و استفاده از تکنولوژی متن کاوی و پردازش ماشینی بر روی بسیاری از اطلاعات از جمله ویژگی‌های این پایگاه است.

الحسینی ادامه داد: تمامی محصولاتی که به صورت دیسکت و سی دی از سال ۶۸ در مرکز نور با موضوع حدیث عرضه شدند، در نهایت به صورت کامل‌ترین مجموعه در این پایگاه گرد هم آمده که تمامی منابع حدیثی شیعه را شامل می‌شود. در این پایگاه ۱۹۹ عنوان کتاب حدیثی و در حدود ۴۰۰ هزار حدیث گردآوری شده است.

مدیر ارتباطات مرکز نور مهم‌ترین تفاوت این پایگاه را با سایر نرم‎افزار‌های حدیثی حدیث‌محور بودن آن دانست و گفت: از ویژگی‌های مهم این پایگاه این است که لیست غیر تکراری از میان احادیث قابل دسترسی است و به راحتی گروه بندی شده و در این رابطه ۲۳۰ هزار حدیث غیر تکراری داریم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات حدیث پژوهان در جستجوی حدیث در این پایگاه رفع شده است، ضمن اینکه مقایسه احادیث با یکدیگر در منابع مختلف از دیگر ویژگی‎های آن است. وجود اطلاعات سندی در کنار حدیث و پرونده جامع شامل ترجمه و شرح حدیث قابل دسترسی است از میان ۴۰۰ هزار حدیث ۱۰۰ هزار مورد آن دارای سند بررسی شده است.

مدیر ارتباطات مرکز نور با بیان اینکه هم افزایی میان احادیث در منابع مختلف در این پایگاه وجود دارد و قابل تعمیم به احادیث دیگر است، گفت: قابلیت درج گفت‌وگو و نقد در این پایگاه وجود دارد و پایگاه برای متخصصین قابل دسترسی است. همچنین قابلیت شخصی‌سازی مطالب در آن طراحی شده است.

وی ادامه داد: اطلاعات این پایگاه در آینده ارتقا پیدا می‌کند و بر این اساس ارائه کار‌های موضوعی که بر روی احادیث انجام و در قالب نرم‌افزار ارائه شده، از قابلیت‌های آینده پایگاه است. یعنی محققان با استفاده از موضوعات به احادیث مورد نظر دست پیدا می‎کنند.

این پایگاه برترین کار در حوزه پژوهش حدیث است

الحسینی با اشاره به اینکه این پایگاه برترین کار در حوزه پژوهش حدیث است، گفت: دو ویژگی مهم پایگاه و تفاوت این کار با سایر کار‌ها این است که زیرساخت بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی با استفاده از منابع در این پایگاه فراهم شده است. ویژگی دوم نیز این است که با توجه به اینکه در طول تاریخ تشیع نگارش جوامع حدیثی یکی از وظایف علمای شیعه بوده که متناسب با امکانات و شرایط، کتاب حدیثی بنویسند، جامع حدیثی در عصر ما نیز در قالب فناوری اطلاعات با قابلیت‌های فراوان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: پایگاه جامع الاحادیث، نسل جدیدی از جوامع حدیثی است که به آسانی در اختیار محققان قرار می‌گیرد، به ویژه اینکه پرونده‌ای از اطلاعات در حدیث گردآوری شده است.

مدیر ارتباطات مرکز نور یادآور شد: این پایگاه و دو نرم افزار معجم موضوعی بحار الانوار ۲ و معجم موضوعی کتب اربعه، پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ رونمایی می‌شود که در این مراسم حجت‌الاسلام احمد خاتمی به سخنرانی می‎پردازد.
انتهای پیام
captcha