حضور بیش از 35 هزار دانشگاهی در سازمان بسیج اساتید/ رویکرد حل‌المسائلی حاکم بر این نهاد
کد خبر: 3709086
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

حضور بیش از 35 هزار دانشگاهی در سازمان بسیج اساتید/ رویکرد حل‌المسائلی حاکم بر این نهاد

گروه سیاست و اقتصاد- رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه بالغ بر 35 هزار نفر از جامعه علمی کشور در این تشکل نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: رویکرد بسیج اساتید در دوره جدید رویکرد حل‌المسائلی است و دانشگاهی که جامعه و صنعت محور باشد، می‌تواند در حل مسائل جامعه نیز مؤثر واقع شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، صبح امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که در سازمان بسیج اساتید و به میزبانی دانشگاه فردوسی برگزار شد،‌ اظهار کرد: بسیج اساتید تشکلی مدنی و حکومتی است.
وی با بیان اینکه بسیج اساتید در حوزه حکومتی، حاکمیت جمهوری اسلامی را نمایندگی می‌کند، ادامه داد: این سازمان در حوزه مدنی نیز در نظام مردمی و در برش نخبگانی قرار دارد.
حضور 35 هزار استاد دانشگاه در سازمان بسیج اساتید
زارعی با اشاره به اینکه بسیج اساتید حدود 720 کانون دانشگاهی دارد، ابراز کرد: بالغ بر 35 هزار نفر از جامعه علمی کشور در این تشکل نام نویسی کرده‌اند.
رویکرد سازمان بسیج اساتید، حل‌المسائلی است
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه رویکرد بسیج اساتید در دوره جدید رویکرد حل‌المسائلی است، عنوان کرد: 720 کانون دانشگاهی بسیج اساتید باید تخصصی شوند و در سه سطح علمی، پژوهشی و فرهنگی تمرکز کرده تا بتوانند با جامعه گره خورده و حلال مشکلات باشند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهی که جامعه محور و صنعت محور باشد می‌تواند در حل مسائل جامعه نیز مؤثر واقع شود، گفت: بسیج اساتید از طریق کانون‌های خود در دانشگاه‌ها و مراکز عالی در سطح استانی و ملی باید مطالبه‌گر ارتباط بین دانشگاه و جامعه باشد.
زارعی با بیان اینکه دانشگاه از یک نظام اداری و بروکراسی در حوزه علمی رنج می‌برد، تصریح کرد: آموزش‌ دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور متناسب با آمایش سرزمین نیست.
نظام مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها حکم فرماست

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه نظام مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها حاکم است، عنوان کرد: اگر با همین رویکرد در برخی دانشگاه‌ها به نتیجه رسیده‌ایم، ولی نظام آموزشی کشور منجر به مهارت و فن نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بسیج اساتید در کشور بر این نکته تأکید دارد که علم باید اقتدارآفرین باشد، گفت: همان طور که رهبری فرمودند: «العلم السلطان»، علم باید در نظامات اجتماعی سلطان باشد، لذا تمام سعی و همت سازمان بسیج اساتید بر این نکته است که علم باید اقتدار آفرین باشد تا بتواند تبدیل به قدرت شود.
همکاری سازمان بسیج اساتید با استانداری‌های استان‌ها در حل مشکلات
زارعی ادامه داد: بسیج اساتید در استان‌ها بنا دارد متناسب با مزیت‌های استان در محورهای توسعه آن مداخله کند و با کمک استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به حل مسائل و مشکلات مردم بپردازد. رئیس سازمان بسیج اساتید کشوربا بیان اینکه بسیج اساتید از حوزه علم و تخصص به کارگزاران استانی در حل مسائل کمک خواهد کرد، ابراز کرد: بدین وسیله مسائل شناخته و اولویت‌بندی می‌شوند و نخبگان دانشگاهی می توانند راه کارهای خود را پیشنهاد دهند.
وی با تأکید بر اینکه طرح‌های اولیه این رویکرد در استان‌ها ارائه شده است، افزود: یکی دیگر از اقدامات بسیجی اساتید، مطالعات راهبردی در سطح ملی و حاکمیتی است.
زارعی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در سطح ملی برای حل مسائل مردم و کشور تلاش خود را خواهد کرد، ادامه داد: دانشگاه‌های استانی نیز در سطح استان موضوعات و مسائل را پیگیری خواهند کرد.
جشنواره بین‌المللی شهید چمران با رویکرد حل‌المسائلی برگزار خواهد شد
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه 35 هزار نفر از اساتید دانشگاه از موضع تخصص خود با رویکرد حل المسائلی مسائل و مشکلات کشور را دنبال خواهند کرد، اظهار کرد: جشنواره ملی و بین‌المللی شهید چمران نیز با همین رویکرد حل المسائل برگزار خواهد شد.
راه‌اندازی راهیان علم و فناوری
وی یکی دیگر از اقدامات بسیج اساتید را راه‌اندازی راهیان علم و فناوری معرفی کرد و گفت: راه ‌اندازی راهیان علم و فناوری می‌تواند گزینه خوبی برای نشان دادن عظمت و پیشرفت‌های جامعه علمی و نخبگانی کشور به سفرا و نمایندگان ما در خارج از کشور باشد تا آنان نیز با مجموعه‌ توانمندی‌های ایران آشنا شوند.
ارتباط اساتید متخصص با مسجد محلات برای برطرف کردن مشکلات
زارعی ادامه داد: همچنین برنامه‌هایی نیز برای ارتباط اساتید متخصص با مساجد محله‌ها نیز در دستور کار قرار دارد تا با هم‌افزایی در محلات نیز ایفای نقش کنند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در حوزه کارگزاران روحیه جهادی وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه خوب است که ویژگی‌های دهه شصت نیز توجه شود باید این روحیه جهادی در همه رده‌های مسئولیتی در نظام ایجاد شود.
وی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید در خراسان رضوی مجموعه‌ی تخصص خود را با روحیه جهادی در اختیار کارگزاران و برنامه‌ریزان استانی قرار خواهد داد، ابراز کرد: پیام بسیج اساتید به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور داده شده است و ایشان نیز از این پیام استقبال کردند.
زارعی با تأکید بر اینکه در کشور کار حل نشدنی وجود ندارد، افزود: باید راهکارهای علمی را بشناسیم تا بتوانیم در حل مسائل گام‌های خوبی را برداریم، لذا این نگاه علمی در بسیج اساتید شکل گرفته و اساتید می‌توانند در حوزه‌های مختلف با برش تخصصی خود وارد شوند.
انتهای پیام

captcha