مبارزه با اختلاف طبقاتی از افتخارات اسلام است/ شبکه‌های اجتماعی داخلی را غنی‌سازی و فرهنگ‌سازی کنیم
کد خبر: 3709159
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

مبارزه با اختلاف طبقاتی از افتخارات اسلام است/ شبکه‌های اجتماعی داخلی را غنی‌سازی و فرهنگ‌سازی کنیم

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه افتخار اسلام، رفع فاصله طبقاتی است تاکید کرد: باید شبکه‌های داخلی را غنی‌سازی و برای مردم فرهنگ‌سازی کنیم و مسئولان هم پیشگام باشند.

مبارزه با اختلاف طبقاتی از افتخارات اسلام است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی پنجم اردیبهشت ماه در درس خارج خود با اشاره به حدیثی از پیامبر در نهج‌الفصاحه گفت: براساس این روایت، فرموده‌اند وقتی خادم شما غذایی آورد او را همنشین سفره خود کنید و یا لقمه بگیرید و به او بدهید.

وی با بیان اینکه این دستور اسلام برای رفع تبعیض و فاصله طبقاتی است، افزود: بشردر طول تاریخ با این مسئله مواجه بوده ولی در دنیای امروز پررنگ‌تر شده است در صورتی که بشر از یک پدر و مادر به دنیا آمده و همه از نظر انسانیت، یکسان هستند.

وی با اشاره به فاصله طبقاتی در آمریکا عنوان کرد: با اینکه گاهی دکوری از مساوات و یکسانی نشان می‌دهند ولی می‌بینیم سیاهان از حقوق کمتری برخوردار هستند و آنان را می‌کشند و مورد بدرفتاری قرار می‌دهند و در بسیاری از موارد متفاوت هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی از افتخارات اسلام مبارزه با اختلافات طبقاتی است تصریح کرد: روزی که پیامبر(ص) فرمود عرب و عجم بر یکدیگر فخری و افتخاری ندارند در زمانی بود که عرب خود را بالاتر از دیگران می‌دانست ولی برنامه اسلام این بود که فرقی میان انسان‌ها جز در تقوا نیست و در عمل هم آن‌را نشان دادند به گونه‌ای که اذان گوی پیامبر(ص) یک سیاه فقیر حبشی بود.

وی با بیان اینکه اسلام زحمت زیادی برای آزادی بردگان کشید و در این حدیث می‌بینیم که نفی فاصله طبقاتی بیان شده است، اظهار کرد: روایت داریم که وقتی برای امام رضا(ع) سفره می‌انداختند همه خدم و حشم را هم دعوت می‌کردند تا فاصله از بین برود ولی آیا از سران دولت‌ها کسی این مسئله را رعایت می‌کند؟

 استاد حوزه علمیه افزود: این اخلاقیات اسلام، معجزه پیامبر(ص) است؛ از محیطی که اختلاف طبقاتی و خشونت و بردگی و ... بود چنین اخلاقی بیرون آمد که فردی با خادمش هم غذا شود، جزء معجزات اخلاقی است.

آیت‌الله العظمی مکارم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای مجازی ادامه داد: فضای مجازی باعث شده تا یک بیگانه مخفیانه وارد خانه و جامعه ما شود و ما هم او را برای زندگی خود ضروری بدانیم ولی این بیگانه همه ابعاد اقتصادی، اخلاقی و اعتقادی ما را هدف قرار داده است.

وی تاکید کرد: امروز که اجماع برای طرد این بیگانه فراهم است، باید فضای داخلی را جایگزین کنیم و نشود که تلگرام که صاحب آن فردی روسی‌تبار یهودی است، بیرون برود و بدتر از آن جایگزین شود بلکه از شبکه‌های داخلی حمایت کنیم.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه شبکه‌های داخلی در ابتدا ممکن است مشکلاتی داشته باشند ولی به‌تدریج اصلاح می‌شود اظهار کرد: باید شبکه‌های داخلی را غنی‌سازی و برای مردم فرهنگ‌سازی کنیم و مسئولان هم پیشگام باشند و سعی کنیم روی پای خود بایستیم و خلأها را پرکنیم و طوری این کار انجام شود که مشکلات اقتصادی هم برای مردم پیش نیاید.

انتهای پیام

captcha