پژوهشکده زیست‌محیطی در ایلام تاسیس شود
کد خبر: 3709211
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
سلیمانی‌دشتکی:

پژوهشکده زیست‌محیطی در ایلام تاسیس شود

گروه اجتماعی - استاندار ایلام تاسیس پژوهشکده زیست‌محیطی در استان و فعال شدن دیپلماسی زیست‌محیطی را از جمله انتظارات جامعه از برگزاری دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار عنوان کرد.

به گزارش ایکنا از ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار در ایلام اظهار کرد: از برگزاری چنین همایش‌هایی انتظار می‌رود که راهکارهای دقیق و عملیاتی را در اختیار مسئولان ملی و بین‌المللی قرار دهد و بواسطه‌ی این برنامه‌ها دیپلماسی زیست‌محیطی فعال‌تر شود.
وی تبدیل شدن دغدغه گرد و غبار به دغدغه‌ای جهانی و استفاده از نهادهای بین‌المللی  برای حل موضوع و طرح آن در کنوانسیون‌های بین‌المللی و تاسیس پژوهشکده زیست‌محیطی در استان ایلام را از دیگر انتظارات جامعه از این گونه همایش‌ها عنوان و تصریح کرد: پدیده گرد و غبار در همه‌ی ابعاد زندگی مردم استان ایلام اثر گذاشته که می‌توان به تعطیلی مدارس، لغو پروازها و در معرض خطر قرار گرفتن سلامت مردم اشاره کرد.
استاندار ایلام گفت: روزهای آلوده از گرد و غبار در ایلام به 80 روز در سال رسیده که بالاتر از حد مجاز و بسیار خطرناک است و باعث از بین رفتن پوشش‌های جنگلی، آسیب به شبکه‌های توزیع برق، مشکلات درمان شده و هزینه‌های مالی فراوانی را به این استان تحمیل کرده است .
وی با بیان اینکه 21 درصد استان بیابان و منشا گرد و غبار است، افزود: از جمله آسیب‌های وارد شده انسان به طبیعت استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و افت سفره‌های زیرزمینی، اجرای پروژه‌های عمرانی بدون توجه به مسائل زیست محیطی است که منجر به توسعه بیابان ها و افزایش گرد و غبار شده است .
استاندار ایلام با اشاره به فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در پنج سال گذشته در استان تاکید کرد: شناسایی 100 هزار هکتار عرصه‌های بیابانی برای جلوگیری از گرد و غبار و اجرای 30 هزار هکتار عملیات اجرایی نهالکاری با هدف بیابان‌زدایی از جمله این فعالیت‌هاست .
سلیمانی دشتکی با بیان اینکه سالانه حدود 500 هزار نفر در سطح دنیا براثر پدیده گرد و غبار دچار مرگ زودرس می‌شوند، گفت: در طول این سال‌ها پدیده گرد و غبار بر مرگ  106 نفر تاثیر داشته است.
انتهای پیام
captcha