طبقه‌بندی موضوعات پیشنهادی قرآن‌پژوهی و سلامت
کد خبر: 3709226
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
صالحی عنوان کرد:

طبقه‌بندی موضوعات پیشنهادی قرآن‌پژوهی و سلامت

گروه سلامت ــ رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با اشاره به برگزاری نخستین نشست علمی و پژوهشی مطالعات بین‌رشته‌ای «سلامت و دین» طبقه‌بندی موضوعات پیشنهادی قرآن‌پژوهی و سلامت را از جمله دستاوردهای این نشست دانست.

طبقه‌بندی موضوعات پیشنهادی قرآن‌پژوهی و سلامت
 
مهدی صالحی، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به پایان نخستین نشست علمی و پژوهشی مطالعات بین‌رشته‌ای «سلامت و دین» که از سوم اردیبهشت‌ماه، به مدت دو روز در مجتمع فرهنگی آموزشی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت واقع در خزرآباد ساری برگزار شد، عنوان کرد: برای نیل به اهداف مأموریت سازمانی خود، هسته فکری این دبیرخانه با احصای موضوعات مرتبط با این مطالعات، به موضوعات دهگانه برای طبقه‌بندی موضوعی پژوهشی قرآن و سلامت رسید.
 
وی تصریح کرد: در این راستا هر یک از موضوعات دهگانه به یکی از مناطق دهگانه آمایشی کشور با توجه به ظرفیت‌ها و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی در آن منطقه و سه اولویت اعلامی آن منطقه و تشکیل یک کارگروه علمی، پژوهشی و اجرایی در آن منطقه سپرده شد.

صالحی ادامه داد: همچنین قرار شد، برترین صاحب‌نظران و لیدر‌های حوزوی و دانشگاهی کشور در موضوعات دهگانه مدنظر و ایجاد ارتباط پیوسته با کارگروه منطقه‌ای جهت هدایت و پیشبرد موضوع مربوطه احضا شوند و بارش افکار و طرح سوالات و پرسش‌های مبنایی و مشخص و کاربردی در مورد هر موضوع دهگانه سفارش داده شود. ضمن اینکه مقالات علمی به صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی برای پاسخ کاربردی و کاملا مرتبط با مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین به سؤالات احصاء شده، ارائه می‌شود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت یادآور شد: از سوی دیگر مقرر شد کارگاه مقاله نویسی توسط اساتید نویسنده در بین کارشناسان علوم مختلف مرتبط با آن پرسش و جوابگویی به انتقادات، پیشنهادات و سپس تنقیح و تصحیح و تکمیل مقاله و تبدیل آن به کتاب و درسنامه آموزشی برگزار شود.

صالحی بارگذاری داده‌های علمی تجمیعی هر یک از موضوعات دهگانه مدنظر و نیز طرح پرسش‌ها، مقالات پاسخی، کارگاه آموزشی، کتاب و درسنامه آموزشی در سامانه جامع اطلاعاتی مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین، تربیت دانش‌پژوهان علاقه‌مند، بر اساس درسنامه‌ها و کوریکولوم آموزشی مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین را دیگر موضوعات پیشنهادی و جمع‌بندی شده در این نشست دانست.
 
وی اظهار کرد: گفت‌وگوی مشارکتی بین صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی بر مبنای مقالات، کتب و درسنامه‌های مذکور برای نیل به مفروضات و نظریات خرد و کلان در قالب مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین، انجام آزمون‌های روشمند تئوری‌های مذکور به منظور صحت سنجی و ارائه به مجامع علمی جهان، استفاده کاربردی از این علم تولیدی که با نگرشی دینی و کل‌نگر ایجاد می‌شود در حوزه سلامت منجر به یک پارادایم علمی در درون پارادایم علمی بزرگتری می‌شود.
 
صالحی با بیان اینکه این بند‌ها تحت عنوان سلامت فراگیر و با رویکرد حل مسأله جامعه در عرصه سلامت ارائه شده است به تشریح موضوعات دهگانه پیشنهادی پرداخت و گفت: نخستین بند این موارد مباحث نظری و مبادی ورود به موضوع سلامت مانند؛ شناخت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی، فلسفه علم، تعریف علم و انواع آن، تعریف عقل و تفکر عقلانی و تفکر انتقادی، فلسفه دین، تعریف متن مقدس، معرفت دینی، علم دینی و تأثیر نظام ارزشی بر سلامت انسان است.
 
وی ادامه داد: بند دوم فلسفه روش‌شناسی، ابزار‌های سنجش در مکاتب مختلف به ویژه سلامت، منطق، سپس مطالعات بین رشته‌ای، تعریف آن مبانی و فلسفه آن، روش‌مندی و ابزار‌های سنجش و الزامات آن و بررسی نمونه‌های موفق در حوزه مطالعات بین رشته‌ای سلامت یا مطالعات بین رشته‌ای دین است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت بیان کرد: بررسی مسائل تاریخی در حوزه سلامت و دین که در مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین مفید است مانند تاریخ طب، نظام‌های طبی و مدیریت سلامت در دوران اسلامی، سیره عملی و رویداد‌های مرتبط با سلامت در زندگی معصومین علیهم السلام نیز بند سوم موضوعات پیشنهادی بود که بخش‌های دیگر آن، مسائل حقوقی و قانونی در حوزه سلامت در طول تاریخ و دوران معاصر، دیرینه‌شناسی تاریخی مفاهیم و نظام سلامت، آینده پژوهی و مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین است.
 
به گفته وی فلسفه سلامت، مفهوم فراگیر سلامت، مکاتب مختلف قدیم و معاصر، سلامت و بررسی مبانی فلسفی و روشمندی در هر یک از این مکاتب بند چهارم پیشنهادی است.

صالحی در ادامه با بیان اینکه بند پنجم این موضوعات به آیات قرآن و سلامت اختصاص دارد، گفت: احصای آیات قرآن و طبقه‌بندی آن‌ها با توجه به ابعاد چهار گانه سلامت و نیز اولویت بندی آیات در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم آیات با موضوع سلامت و همچنین دسته بندی آیات با توجه به موضوعات مختلف سلامت؛ تولید پیش فرض‌ها و نظریات خرد و کلان در چهارچوب مطالعات بین رشته‌ای سلامت و قرآن و گفتگوی مشارکتی صاحبنظران حوزه‌های مرتبط و جنبه‌های کل نگر و توحیدی شناختی و ارزشی تاثیرگذار بر سلامت مهمترین موضوعات این بند است.

وی افزود: عترت اهل بیت و سلامت شامل اصول الحدیث، فقه الحدیث، تاریخ حدیث، اخباریون و اصولیون و نحله‌های حدیث نیز موضوع ششم پیشنهادی را تشکیل می‌دهد که بر این اساس باید احادیث طبی بعد از تنقیح و تفکیک احادیث صحیح به صورت روشمند مسخص شوند، همچنین احادیث شخصیه و تعمیمی، با توجه ابعاد چهار گانه سلامت و نیز اولویت بندی احادیث با توجه به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با موضوع سلامت طبقه بندی شده و احادیث با توجه به موضوعات مختلف سلامت دسته بندی شوند، سپس پیش‌فرض‌ها و نظریات خرد و کلان در چهارچوب مطالعات بین رشته‌ای سلامت و روایات با گفت‌وگوی مشارکتی صاحبنظران حوزه‌های مرتبط تولید شوند.

صالحی با اشاره به اهمیت مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین در بعد سلامت معنوی گفت: تعاریف، رویکرد‌ها، آسیب شناسی؛ احصای موضوعات مشاهده مختلف سلامت معنوی و قرار دادن منابع تصحیح شده دینی در هر موضوع و ایجاد گفتگوی مشارکتی بین صاحبنظران مرتبط برای تولید نظریات خرد و کلان و اتخاذ روش آزمون پذیری نظریات نیز در بخش هفتم به این موضوع اختصاص داده شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین در بعد سلامت اجتماعی نیز بند هشتم این موضوعات را به خود اختصاص داده است؛ که در این راستا تعاریف، رویکرد‌ها، آسیب شناسی، احصای موضوعات مختلف سلامت اجتماعی و قرار دادن منابع تصحیح شده دینی در هر موضوع و ایجاد گفت‌وگوی مشارکتی بین صاحب‌نظران مرتبط برای تولید نظریات خرد و کلان و اتخاذ روش آزمون پذیری نظریات انجام می‌شود.
 
صالحی بند ۹ این پیشنهادات را مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین در بعد سلامت روانی دانست و گفت: تعاریف، رویکردها، آسیب شناسی؛ احصای موضوعات مختلف سلامت روانی و قرار دادن منابع تصحیح شده دینی در هر موضوع و ایجاد گفت‌وگوی مشارکتی بین صاحبنظران مرتبط برای تولید نظریات خرد و کلان و اتخاذ روش آزمون پذیری نظریات در این بند مد نظر است.

وی یادآور شد: مطالعات بین رشته‌ای سلامت و دین در بعد سلامت جسمی آخرین بند پیشنهادی این دبیرخانه بود که مانند موضوعات دیگر باید تعاریف، رویکرد‌ها، آسیب شناسی؛ احصای موضوعات مختلف سلامت جسمی و قرار دادن منابع تصحیح شده دینی در هر موضوع و ایجاد گفتگوی مشارکتی بین صاحبنظران مرتبط برای تولید نظریات خرد و کلان و اتخاذ روش آزمون پذیری نظریات انجام شود.

انتهای پیام
captcha