اثبات داوری سالم مسابقات ایران با اول شدن قاری افغانستانی/ تدبیر مناسب سازمان اوقاف در داوری مسابقات
کد خبر: 3709289
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
شاه‌میوه:

اثبات داوری سالم مسابقات ایران با اول شدن قاری افغانستانی/ تدبیر مناسب سازمان اوقاف در داوری مسابقات

گروه مسابقات ــ شاه‌میوه از داوران بین‌المللی مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به ارزیابی داوری مسابقات، گفت: تدبیری که سازمان اوقاف انجام داد و متسابقان را بدون نام و ملیت، اصواتشان را برای هیئت داوران پخش می‌کرد، بسیار تدبیر خوبی بود.

اثبات داوری سالم مسابقات ایران با اول شدن قاری افغانستانی/ تدبیر مناسب سازمان اوقاف در داوری مسابقات

به گزارش ایکنا؛ غلام‌رضا شاه‌میوه، از داوران بین المللی قرآن در خصوص ارزیابی مسابقات و متسابقان گفت: بنده به دوستان در سازمان اوقاف و امور خیریه تبریک می گویم که امسال شاهد مسابقات بسیار خوب از جهت برگزاری و سطح فنی متسابقین و تعداد کشورهایی که حضور داشتند، بودیم. امسال در هیئت داوران شاهد بودی، افرادی که دعوت شده بودند افراد بسیار متخصص بودند.
وی افزود: حتی پدیده هایی در داوری امسال داشتیم که یک نمونه از آن به داور کویتی بود که بسیار دقیق و خوب نمره می داد. در بخش صوت، «رضوان درویش» بسیار دقیق بود و تمامی طبقات صوتی را اندازه گیری می کرد. داوران ایرانی که بهترین توقع و تخصص را از آنها داریم انصافا خوب بودند. در بخش داوری خارجی همیشه یک اشکالات کوچکی وجود داشت که امسال آن مشکلات برطرف شده بود.
تدبیر مناسب سازمان اوقاف در داوری مسابقات
این داور بین الملل تصریح کرد: مطلبی که در مجموع در خصوص داوری می توانم بگویم، این است که تدبیری که سازمان اوقاف انجام داد و متسابقین را بدون نام و ملیت، اصواتشان را برای هیئت داوران پخش می کرد، بسیار تدبیر خوبی بود. حتی در بخش فینال، هیچ کس نمی دانست که کدام قاری از کدام کشور است و چون تلاوت ها اکثرا به هم نزدیک بود، واقعا برای هیئت داوران تا آخرین لحظه ها، ملیت کشورها مشخص نبود.
قاری افغانستانی با داوری خوب داوران، نفر اول شد
شاه میوه گفت: این موضوع به رعایت عدالت بیشتر کمک کرد و فردی که واقعا حقش بود و استحقاق بیشتری برای کسب امتیاز ممتاز را داشت، از طریق این تدبیر، امتیاز خود را کسب کرد. معمولا در گذشته متسابقین ایرانی اول می شدند، اما برای اولین بار با توجه به این تدبیری که اندیشیده شد و حضور بسیار خوب و قوی قاری افغانستان، شاهد بودیم که قاری اول به کشور افغانستان تعلق گرفت.
داوری مسابقات، بدون هیچ جانبداری انجام شد
وی با بیان اشاره به داوری خوب این مسابقات، اظهار داشت: این نشان می دهد که داوری مسابقات بین المللی ما یک داوری سالم است و هیچ جانبداری در آن نیست. گاهی هیئت داوران متهم می شدند به اینکه به قاری یا حافظ ایران، نمره بیشتر می دادند که با این تدبیر سازمان اوقاف، این شائبه برطرف شد و نشان داد که در هیچ یک از دوره ها داوران ایرانی، به اعتبار هم وطن بودنشان امتیاز به قاریان و حافظان ایرانی ندادند. بنده که از سال 81 تا کنون در مسابقات بوده ام، شاهد بودم که در برخی از سال ها، داوران ایرانی به قاری ایرانی نسبت به داوران خارجی نمره کمتری دادند.
قاریان ایرانی بعد از مصر بالاترین سطح را دارا هستند
این داور بین المللی قرآن افزود: اما نتیجه به آن شکل می شد، به دلیل اینکه سطح قاریان ایرانی بعد از کشور مصر در جهان اسلام، در بالاترین سطح است و این به اعتبار سطح تلاوت و حفظ در ایران بود که رتبه های اول معمولا به ایرانی های تعلق می گرفت. اما امسال نشان داد که اگر فردی بیاید و از ایرانی قوی تر بخواند، به حق خود می رسد که جریان سالم داوری در این مسابقات به اثبات رسید.
هیچ عامل سیاسی در امتیازدهی مسابقات ایران وجود ندارد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گاهی مثل برخی کشورها، در کشور ما نیز عوامل سیاسی در انتخاب نفرات برتر دخیل است، گفت:به هیچ عنوان در کشور ما این اتفاق نمی افتد.. اول اینکه هیچ متسابقی برای داوران مشخص نبود که از کدام ملیت است ودیگر اینکه بنده شاهد هستم و مقابل ملت ایران، شهادت می دهم که هیچ کدام از داوران خارجی یا ایرانی بر اساس ملیت، امتیاز نمی دهند و بر اساس اینکه هم وطن آنها در این مسابقات شرکت کرده است، امتیاز نمی دهند و بر اساس رای و دیدگاه و علم خود نمره می دهند.
رای هر داور مستقل از داوران دیگر است
این داور بین المللی افزود: داوران بر اساس تشخیصی که در آن لحظه نسبت به آن تلاوت دارند، امتیاز می دهند و اینکه در پایان چه کسی اول می شود، مشخص نیست. ضمن اینکه وقتی شما در هر رشته ای سه داور داشته باشید، فرض کنید حتی یک داور هم بخواهد جانب دارانه نمره دهد، صدای یک قاری را بشناسد و نمره اضافه دهد، بر روند کلی مسابقات بی تاثیر است، چرا که در هر رشته ای سه داور و در مجموع 15 داور وجود دارد که هر کدام نمره خود را مستقل می دهد و یک داور نمی تواند بر داوران دیگر تاثیر بگذارد. شهادت می دهم که هیچ گونه مباحث حاشیه ای و سیاسی و اعمال نفوذ در مسابقات نبود.
اثبات داوری سالم مسابقات ایران با اول شدن قاری افغانستانی
شاه میوه با اشاره به ویژگی های قاری افغانستانی که نفر اول مسابقات قرائت شد، تصریح کرد: وی به دلیل همجواری ایران و افغانستان، در مکتب قاریان ایرانی پرورش یافته و تلاوت می کرده است. به دلیل همین همسایگی دو کشور و رفت و آمد ، طبیعی است که این افراد از اساتید ایرانی استفاده می کنند. خود را با شرایط مسابقات ایران بر اساس آن چیزی که در آیین نامه و مسابقات ما توقع می رود، وفق می دهند و وی هم دقیقا همین کار را کرد که بالاترین نمره لحن و صوت را گرفت.
وی در پایان گفت: در تجوید نیز امتیاز بالاتری گرفت و در بخش فینال و در مجموع اول شد. وقتی با هیئت داوران صحبت کردیم و متوجه نتیجه شدند، به ایرانی ها تبریک گفتند که هیئت داوران بدون هیچ گونه جانبداری، حق را به حق دار دادند. و در نتیجه سالم بودن برگزار کنندگان درجریان مسابقات و هیئت داوران به اثبات رسید.
انتهای پیام

captcha