زمینه‌سازی برای قرارگرفتن آرای فلسفی به عنوان مبنای رفتارهای اجتماعی
کد خبر: 3709389
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
حجت‌الاسلام معلمی خبر داد:  

زمینه‌سازی برای قرارگرفتن آرای فلسفی به عنوان مبنای رفتارهای اجتماعی

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر علمی همایش حکیم طهران (نکوداشت مدرس موسس آقاعلی زنوزی) گفت: تحلیل و تبیین امتداد فلسفی، فلسفه سیاسی، فلسفه علوم انسانی، فلسفه اخلاق و ... از کارهای علمی در حال انجام است تا این آرای، مبنای رفتارهای سیاسی، اجتماعی و ... قرار گیرد که در غرب این کار تا حد زیادی انجام شده است.

زمینه‌سازی برای قرارگرفتن آراء فلسفی به عنوان مبنای رفتارهای اجتماعی

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی، دبیر علمی همایش حکیم طهران (نکوداشت مدرس موسس آقاعلی زنوزی) امروز ششم اردیبهشت‌ماه در این همایش در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: در مجمع عالی حکمت زمینه برای تبادل و تضارب آرای و نقد نظرات استادان عرصه فلسفه و حکمت فراهم شده است.

وی استفاده از تمامی آراء متضاد و هماهنگ را از جمله اهداف این مجمع برشمرد و افزود: تربیت مجموعه نیرو‌های توانمند در این عرصه از دیگر کار‌های بسیار مهم است که در حال انجام است.

معلمی با اشاره به پاتوق بودن مجمع و استفاده از همه ظرفیت‌ها بیان کرد: باید از کار‌های موازی در این زمینه پرهیز کنیم، مثلا در باب فلسفه کودک، وقتی وارد کار شدیم برای خیلی از مراکز جذابیت داشت.

وی با اشاره به حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری و مراجع عنوان کرد: یکی از دلایل موفقیت این مرکز همین مسئله بوده است.

معلمی ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در بخش‌های لازم را از دیگر اهداف این مجمع برشمرد و تصریح کرد: نقل فلسفه، فلسفه مضاف و تحلیل فلسفه، ایجاد فضای نقد فلسفه، عرفان، کلام و معرفت‌شناسی از کار‌های در حال انجام در این مجمع است که البته پیش نیاز این مسئله فهم و تقریر درست یک نظریه است.

وی اظهار کرد: مجمع با دارابودن گروه‌های علمی فضای مناسبی را برای تضارب آراء باز کرده است؛ همچنین مجمع عهده‌دار کار‌های بر زمین مانده و لازم در باب تدوین متون آموزشی، کمک آموزشی است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: ارائه منظومه‌های فکری فیلسوفان به صورت مختصر، شفاف، روان و روشن از کار‌هایی است که در حال انجام آن هستیم که لازمه آن شناخت فیلسوفان، تجزیه و تحلیل آراء آنان است تا بتوانیم آراء قابل اعتماد برای حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم تا بعضا مورد اتهام برخی افراد قرار نگیریم.

وی تاکید کرد: به ویژه این مسئله در پرداختن به دیدگاه فلاسفه غربی مهم است، به عنوان مثال دیدگاه لاک در زمینه اصل علیت و مفهوم آن نزدیکی زیادی به دیدگاه شهید مطهری دارد.

معلمی افزود: تحلیل و تبیین امتداد فلسفی فلسفه سیاسی، فلسفه علوم انسانی و فلسفه اخلاق و ... از کار‌های علمی در حال انجام است تا این آراء، مبنای رفتار‌های سیاسی و اجتماعی و ... قرار گیرد که در غرب این کار تا حد زیادی انجام شده است.

وی افزود: همه این کار‌ها در سطح ملی و بین‌المللی در حال انجام است و تاکید رهبری هم این بود که مجمع باید گفتمان بین‌المللی داشته باشد و این ظرفیت با توجه به شناخت فلاسفه غربی و زمینه برای تضارب آراء فراهم است تا دنیا بداند ما با دست خالی مدعی نیستیم بلکه می‌توانیم مبدا و معاد را بر مبانی محکم استوار کنیم.

انتهای پیام

captcha