بررسی کارکردهای فضای مجازی، بازی‌های رایانه‎ای، فیلترینگ با دین/ جای خالی دانشجویان در پنل‌های تخصصی
کد خبر: 3709403
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
در همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری؛

بررسی کارکردهای فضای مجازی، بازی‌های رایانه‎ای، فیلترینگ با دین/ جای خالی دانشجویان در پنل‌های تخصصی

گروه فناوری اطلاعات ــ دومین روز همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری در حالی با ارائه پنل و مقالات تخصصی از جمله فیلترینگ اینترنت در ایران، سکولاریزاسیون‌زدایی از فناوری، رابطه اخلاق و فرهنگ در جهان آنلاین، تجربه اضطراب مجازی از کاربران بازی‌های آنلاین و طراحی هندسه علم از منظر قرآن کریم در نگاه دینی برگزار شد که با عدم استقبال دانشجویان و بی‎نظمی بسیار مواجه بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنل‌های تخصصی دومین روز همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری» از صبح روز گذشته چهارشنبه، ۵ اردیبهشت‌ماه با برگزاری یک نشست عمومی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد.

دومین روز این همایش طی یک نشست عمومی با حضور اساتید، پژوهشگران و مسئولان برگزاری همایش، چند تن از اعضای هیئت علمی با ارائه مباحثی پیرامون موضوع فرهنگ و فناوری و همچنین دین و فناوری شروع شد.

تأثیر کارکردهای استفاده سیاستمداران از فضای مجازی و ایجاد اعتماد به حاکمیت از دیدگاه اساتید دانشگاههای تهران

یکی از پنل‌های تخصصی این همایش پژوهش بررسی تأثیر کارکردهای استفاده سیاستمداران از فضای مجازی و ایجاد اعتماد به حاکمیت از دیدگاه اساتید دانشگاه‎های تهران بود، که توسط صادق عسگری، ارائه شد.

وی با بیان اینکه هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر کارکردهای استفاده سیاست‌مداران از فضای مجازی در ایجاد اعتماد به حاکمیت، از دیدگاه اساتید دانشگاه‌های تهران بوده است، گفت: توجه به اعتماد عمومی به‎عنوان مهم‌ترین بعد سرمایه اجتماعی، اهمیت مسئله تحقیق را روشن می‌سازد که در صورت بی‌توجهی به آن، می‌تواند صدمات جدی را به نظام سیاسی وارد کند.

فوری//بررسی کارکرد‌های فضای مجازی، بازی‌های رایانه‎ای، فیلترینگ و علم هندسی با دین/ جای خالی دانشجویان در پنل‌های تخصصی

در چکیده این مقاله آمده است: برای انجام این پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری، شامل اساتید دانشگاه های تهران است که در فضای مجازی هستند و در شبکه اجتماعی توییتر حضور دارند. افراد نمونه، شامل ۱۵۰ نفر از اساتید رشته‌های علوم ارتباطات، علوم سیاسی و جامعه شناسی هستند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. سوالات این پرسش‌نامه، دارای پایایی ۸۴ در ضریب آلفای کرونباخ بوده است. این پرسش‌نامه، دارای شش شاخص در دسترس بودن، کنش ارتباطی، بهره‌گیری از نظرات کاربران در بیان، ارتباط متقابل و دوسویه، مسئولیت‌پذیری و شفافیت را مورد سنجش قرار می‌دهد.

عسگری با بیان اینکه نتایج این پژوهش نشان‌ داد که میان هر شش شاخص «در دسترس بودن، کنش ارتباطی، بهره‌گیری از نظرات کاربران در بیان، ارتباط متقابل دوسویه، مسئولیت‌پذیری و شفافیت با اعتماد عمومی رابطه برقرار است، افزود: در این پژوهش میان این شاخص‎ها با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز رابطه برقرار است. با توجه به آنچه گفته شد، به این نتیجه می‌رسیم که دولتمردان و سیاستمداران می‌توانند از شبکه‎های اجتماعی به منظور افزایش و اغنای اعتماد عمومی جامعه بهره‌ ببرند.

فیلترینگ اینترنت در ایران از دیدگاه دانشجویان

پنل بعدی این همایش با ارائه مقاله‌ای با عنوان فیلترینگ اینترنت در ایران از دیدگاه دانشجویان بود که توسط فرزانه فخریان لنگرودی کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران برگزار شد. وی در این مقاله با اشاره به اینکه ماهیت اینترنت در سهولت انتشار مطالب و اطلاعات و علاوه بر آن راحتی دستیابی به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصویر و داده‌های گرافیکی متنوع، به اندازه‌ای شدت پیدا کرده است که در برخی موارد اطلاعات حاوی مطالب مخرب و زیانباری در وب منتشر می‎شود، گفت: همین مسئله زمینه سوءاستفاده‎های مختلف را نیز فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه این مقاله بر آن است تا با مطالعه روی نگرش نسبت به محدودسازی دسترسی به فیلترینگ اینترنت در ایران، تصویر روشنی از برخورد کاربران دائم اینترنت نسبت به وضعیت فعلی آن ارائه دهد، افزود: عمده دلایل فیلتر کردن اینترنت در کشورهای مختلف را می‎توان در چهار تقسیم‌بندی کلی ازجمله مسائل سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اخلاقی گنجاند.

در چکیده این مقاله آمده است: تحقیق به روش تحلیل محتوای کمی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تشکیل می‌دهد. ازآنجایی که به دلیل محدودیت های موجود، امکان گرفتن مصاحبه از تمامی جامعه آماری تحقیق وجود نداشته بنابراین از تعداد ۲۴ نفر به عنوان نمونه آماری مصاحبه گرفته شد. در تعیین این نمونه از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج حاضر از تحقیق حاضر نشان داد که کاربران معتقدند عمده‌ترین عامل محدود کننده دسترسی به وب سایت‌‌های اینترنتی در ایران مشاهده می‌شود سلیقه مدیریتی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گسترش اینترنت زمینه‌ای را به وجود آورده که طیف وسیعی از اطلاعات بدون هیچگونه محدودیتی و فراتر از مرزهای جغرافیایی در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگیری به یک رسانه ارتباطی و اطلاعاتی تبدیل شود، افزود: خصوصیت و ویژگی اینترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات و علاوه برآن راحتی دستیابی به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصویر و داده‌های گرافیکی متنوع، به اندازه‌ای شدت یافته است که در برخی موارد اطلاعات حاوی مطالب مخرب و زیانباری نیز در وب منتشر می‌شود که زمینه سوءاستفاده‌های مختلف را فراهم کرده است.

این محقق با اشاره به اینکه هرزه‌نگاری‌های جنسی به خصوص در زمینه سوءاستفاده از کودکان، ترویج خشونت و فساد، خرید و فروش مواد مخدر و زیان‌بار، اشاعه اطلاعات خصوصی افراد و سازمان‌ها، استفاده از اطلاعات وب در جهت اهداف تروریستی و موارد مشابه، ضرورت کنترل محتوای وب را ناگزیر ساخته است، گفت: این کنترل و نظارت بر انتشار اطلاعات در جوامع مختلف و بر حسب خدامشی‌های سیاسی و فرهنگی هرجامه‌ای نمودهای متفاوتی داشته است. در برخی جوامع غربی تأکید بیشتر بر عدم سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی افراد و جلوگیری از انتشار تصاویر جنسی کودکان و ممانعت از دسترسی سازمان‌های تروریستی به اطلاعات خاص و مهم است اما کنترل محتوای اینترنت در جوامع شرقی و مذهبی فراتر از موارد فوق است و نظارت شدید بر اشاعه افکار و عقاید سیاسی در شبکه جهانی را نیز شامل می‌شود.

فخریان لنگرودی بیان کرد: آنچه باعث تفاوت مبنایی هر کشور برای فیلترینگ می‌شود، ارزش‌های بنیادین موردتوجه در هر مقوله در آن کشورها است. در مجموع می‌توان گفت تعداد کشورهایی که در منطقه و جهان به نحوی با مسئله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند نسبتا قابل توجه است. بر اساس آمار ژوئن ۲۰۱۴ از وب سایت internetworldstats ایران تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲، ۴۲ میلیون نفر کاربر اینترنت داشته که این آمار را می‌توان حدود ۴۷ درصد جمعیت ۹۰ میلیونی کاربران خاورمیانه تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۲ خواند.

به گزارش ایکنا؛ این مقاله بر آن است تا با مطالعه بر روی نگرش نسبت به محدودسازی دسترسی به فیلترینگ اینترنت در ایران، تصویر روشنی از برخورد کاربران دائم اینترنت نسبت به وضعیت فعلی آن ارائه دهد. به این منظور، مصادیق و اصول «فیلترینگ» در ایران، تعریف و نمونه‌هایی از این اعمال سیاست در کشورهای دیگر ارائه شده و بر این اساس با تعدادی از فعالان فرهنگی رسانه‌ای در سطح متوسط، حول سه محور مربوط به لزوم، روش و عوامل محدودسازی دسترسی عموم کاربران به محتوای موجود در صفحات وب مصاحبه صورت گرفت.

این محقق در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فیلترینگ به اشکال و انواع گوناگون در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و امری نیست که ابداع و ابتکار آن متعلق به کشورمان باشد، ادامه داد: در کشور ما نیز ضرورت وجود فیلترینگ سازماندهی شده و قانونمند، به شدت احساس می‌شود. لذا نباید اجازه دسترسی نامحدود همه اقشار جامعه به دنیای بدون مرز و پایان‌ناپذیر اینترنت داده شود، چراکه این دسترسی کنترل نشده، نقطه شروع آسیب‎ها و آفت‎هایی است که در قرن بیست و یکم و عصر رسانه‎‌های نوین، کودکان، نوجوانان و جوانان ما را بیش از دیگران تهدید می‎کند و آرامش روحی و سلامت فکری آنان را هدف قرار می‎دهد. فیلترینگ ساماندهی شده و قانونمند برای سالم‌سازی فضای اینترنت و حفاظت از آرامش روحی افراد جامعه، نه تنها یک امکان بلکه یک ضرورت است.

اولویت محدودیت دسترسی به محتواهای ضداخلاقی و ضددینی در اینترنت

وی اظهار کرد: بسترهای فرهنگی و اجتماعی کشورها می‌تواند بر سیاست‌های فیلترینگی که دولت‌های آنها بکار می‌گیرند تأثیرگذار باشد. در همین راستا نتایج حاصل از تحلیل محتوا در این تحقیق نشان می‌دهد که کاربران هدف این تحقیق محدودیت دسترسی به محتواهای ضداخلاقی و ضددینی در اینترنت را در اولویت می‌دانند. به دلیل بسترهای مذهبی و سنتی که جامعه ما از آن برخوردار است کاربران لزوم برخورد و مقابله با محتواهایی که هنجارهای این چاه به را در معرض تهدید قرار می‌دهد را شایسته و بایسته می‌دانند.

در نتیجه‌گیری این مقاله آمده است: بررسی نتایج حاصل از پاسخ مصاحبه شوندگان نشان داد که نزدیک به ۵۵ درصد از آنان هیچگونه تفاوتی در دسترسی به محتوای اینترنتی را لازم نمی‌دانند. البته این می‌تواند بدین معنی باشد که سیاست‌های ایجابی در برخورد با پدیده اینترنت می‌تواند بسیار پراهمیت نشان دهد. برنامه‌ریزی دولت در فرهنگ‌سازی و ترویج سواد رسانه‌ای کاربران از جمله اقداماتی است که می‌تواند صورت بپذیرد. مصاحبه شوندگانی که قائل به اتخاذ محدودیت‌های در دسترسی طبقه‌های مختلف کاربران بودند معتقد هستند که بیشتر این برنامه‌ریزی‌ها برای تعیین سطوح دسترسی باید معطوف به تفکیک‌های سنی باشد. بدین شکل که سطح دسترسی کاربران بر اساس طبقه سنی که در آن جای می‌گیرند مشخص شود.

تحلیل رویکرد راهبردی آیت الله جوادی آملی در سکولاریزاسیون‌زدایی از فناوری

عنوان پنل بعدی این همایش «تحلیل رویکرد راهبردی آیت الله جوادی آملی در سکولاریزاسیون‌زدایی از فناوری» بود که توسط­ احمد صادقی، دانشجوی دکتری کلام امامیه پردیس فارابی دانشگاه تهران اجرا شد.

فوری//بررسی کارکرد‌های فضای مجازی، بازی‌های رایانه‎ای، فیلترینگ و علم هندسی با دین/ جای خالی دانشجویان در پنل‌های تخصصی

 وی در ابتدا با بیان اینکه ماهیت علم و فناوری، به‌گونه‌ای است که با احتیاط و بر اساس ظن سخن می‌گوید و حتی بسیاری از فرضیه‌های مطرح در فناوری­های علمی کاری به واقعیت ندارند و فارغ از هرگونه دغدغة صدقی دلواپس کارکرد و کنترل طبیعت هستند؛ گفت: زبان دین کاملاً جزمی و یقینی است به‌گونه‌ای که هرگونه کلام مقابل خود را نفی می­کند. این تباین و تعارض روشی بین دین و فناوری­های علمی یکی از چالش­هایی است که در نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی در بدو امر به چشم می­خورد؛ چرا که ایشان علم را از آن جهت که کاشف واقع و صادق است یک حقیقت نوری، الهی و اسلامی می­دانند.

وی افزود: بنابر مبانی حکمی و فلسفی آیت الله جوادی آملی تمایز رشته­های علمی به موضوع است و موضوع تمام علوم فعل یا قول خداوند است، بر این اساس تمام علوم اسلامی خواهند بود.  اما در بعد فناوری و علوم صناعی چون بسیاری از رشته­های آن براساس موضوع تقسیم نمی­شوند و داعیه کشف واقع و صدق نیز ندارند پس اسلامی خواندن آنها با مشکل مواجه است و حتی اسلامی خواندن این علوم به معنای نفوذ علوم سکولار و کمک به فرایند سکولاریزاسیون خواهد بود.

در چکیده این مقاله آمده است: این پژوهش با روش تحلیلی-استنباطی در پی تبیین راهبرد آیت الله جوادی آملی برای نفی سکولار خواندن این علوم و پاسخ حلی ایشان در اسلامی دانستن فناوری‌های علمی است. ایشان دینی بودن علوم را یک امر متواطی و تشکیک‌ناپذیر نمی­دانند و معتقدند که در مناط دینی بودن حکمت نظری و حکمت عملی تفاوت وجود دارد. این داعیه که فناوری­های علمی کاری به صدق و کذب ندارند و صرفاً رویکردی کارکردی و نتیجه محور دارند صرفا باعث می‌شود که جایگاه­شان از علوم نظری به علوم عملی منتقل شود و با مناط‌ها و سنجه‌های عقل عملی، دینی بودن و حجیت آن‌ها احراز یا رد می‌شود.

این محقق با بیان اینکه امروزه پیشرفت در فناوری‌های علمی به عنوان میزان و شاخص موثر در طبقه‌بندی جوامع انسانی نقش ایفا می‌کند، گفت: بسیاری از اندیشمندان اجتماعی با تحلیل‌های جامعه شناختی که از علم ارائه می‌دهند تمام حقیقت و واقعیت علم را واقعیت اجتماعی آن می‌دانند. با مصادرة علم به یک امر صرفا اجتماعی و عرفی سایر نتایج و کاربردهای آن یعنی فناوری‌ها و تکنولوژی‌های علمی نیز مصادره می‌شود؛ به این ترتیب چالش و مسئله حجیت استعمال و استفاده از این فناوری‌ها منحل می‌شود و با غلبه نگاه سکولار به علم کاری به دینی بودن یا نبودن آن ندارند.

وی افزود: اما در تمدن اسلامی که بر اساس منطق عملی فقه، اثبات و رد یک فعل در گرو وجود و عدم حجیت است لازم است که یک نظام معرفتی در ذیل حکمت عملی برای تجویز یا منع فناوری به‌عنوان کارکرد تمدنی علم وجود داشته باشد. در چنین تمدنی نمی‌توان با صرف اتکا به کارکرد اجتماعی و دنیوی علوم فناوری را رهبری و تجویز کرد. بلکه به صورتی کاملا برعکس انگ دنیوی و عرفی بودن بر یک فناوری در تمدن اسلامی یکی از عوامل خروج آن از ساحت تمدنی است. سکولار دانستن فناوری‌های علمی چنین تبعاتی را در پی خواهد داشت؛ علی الخصوص آنکه در نسبت سنجی میان علم و دین، حکم به تهافت و تناقض هر چند که صورت موجبه جزئیه داده شود. چرا که یک تمدن و جامعه دینی، نه تنها در حمایت و پشتیبانی از فناوری‌های علمی نقش موثر و مثبتی نخواهد داشت بلکه در نهایت آن را کنار خواهد گذاشت و حتی در پی رفع و انهدام آن طرح و نقشه ارائه خواهد داد. بر این اساس هرگونه تلاش برای نفی سکولار دانستن فناوری و اثبات حجیت دینی آن علاوه بر نفی تلازم رشد فناوری و  فرآیند سکولاریزاسیون، حمایت تمدن اسلامی و جامعه دینی را در باب فناوری جلب خواهد کرد.

تحلیل نظریه آیت الله جوادی آملی در مناط دینی بودن حکمت عملی

در بخشی از این مقاله آمده است: آیت‌الله جوادی آملی به عنوان یک حکیم متأله، به پشتوانه فلسفه عقل عملی و به اقتضای صفت حکمت که رویکرد تمدنی و اجتماعی در آن نهفته است. با تحلیل کلی و تبیین کلان انواع علوم دارای یک فراتئوری در باب علم دینی هستند که با جایگاه‌شناسی دقیق علوم مختلف و فناوری‎های علمی می‎توان مناط دینی بودن آنها را به روشنی بیان کرد.  ایشان بر مبنای واقعیت داشتن شکاف عمل و نظر و فاصله‌ای که دانش با کنش دارد علمی شدن علوم را مسئله‌ای متفاوت از متدین شدن عالمان می‌داند. در این رویکرد علم جدای از عالم یک حقیقت دینی دارد هرچند که عالم از آن بی‌بهره باشد.

 ما وقتی می‌گوییم که کسی مسلمان است سخن از دو نوع مسلمانی است یک مسلمان فلسفی که به تمام ملاحظات و لوازم اعتقاد خود التفات و توجه دارد و در هنگام تفکر و پژوهش نگاه الهی خود را حفظ می‌کند و دیگری مسلمان فقهی و عرفی که ممکن است در هنگام پژوهش با بی‌توجهی به مبدأ و غایت اثری بر آن‌ها مترتب  نکند. با لحاظ این نکته در سنجش و ارزیابی علوم از حیث الهی یا الحادی بودن پیوند آن علوم با اندیشمند و عالم  ملاک نیست زیرا ممکن است پژوهشگر و محقق حمل محمول بر موضوع را با تحقیق اثبات کرده باشد اما آن را بر خودش تحمیل نکرده باشد و خود به آن واقعیت  و حقیقت اعتقاد نداشته باشد.

ارزیابی الحادی یا الهی بودن علم باملاحظه عالمان آن تنها در صورتی صحیح است که عقیده عالم با علمش هماهنگ باشد یعنی عالم به‌حکم علمی خودش معتقد باشد  در این صورت قاعدتاً حکم عالم و علم یکی خواهد بود. (جوادی آملی، 1388: 24-19) به‌بیان‌دیگر؛ ازآنجاکه در علم دینی ما به دنبال تحقق علم دینی هستیم و نه متحقق شدن عالمان متدین؛ باید بین دین و تدین تفکیک قائل شد.

تجربه اضطراب مجازی از کاربران بازی‌های آنلاین

عنوان پنل و مقاله بعدی این همایش تجربه اضطراب مجازی از کاربران بازی‌های آنلاین بود که توسط سعید چمنی اجرا شد. وی با بیان اینکه این در این پژوهش، به توصیف تجربه اضطراب مجازی در کاربران بازی‎های آنلاین پرداخته است، گفت: با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی، درصدد پاسخگویی به این سؤال بودیم که اضطراب مجازی چگونه در تجربه زیست این کنشگران در بافت موقعیتی بازی‎های آنلاین برساخته می‏شود.

 

در چکیده این مقاله آمده است: میدان مطالعه این پژوهش، شامل مردان جوان ۱۸ تا ۲۸ ساله شهرهای قم و تهران است که از تجربه آنها، در سال و با بیشتر گذشته باشد. از طریق نمونه‎‏گیری هدفمند و با مصاحبه عمیق با پانزده نفر، داد‎ه‎ها جمع‎آوری شده و در نهایت، این داده‎ها با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی چندسطحی، مبتنی بر روش تحلیل پدیدارشناسی باتلر - کیبر، تحلیل شد.

وی ادامه داد: تحلیل کلی بافته‎ها نشان می‎دهد به دلیل سرنوشت‎ساز بودن استفاده مداوم از بازی‎های آنلاین که به بروز اضطراب مجازی در آنان منجر می‎شود، مرحله تصمیم کنشگر برای انتخاب استفاده از بازی و همچنین، مرحله تصمیم قطعی وی جهت ادامه دادن به این تجربه و تداوم داشتن استفاده، از اهمیت بالایی برخوردار است و با درنظرداشتن واقعیت‎گرایی و پیش‎بینی صحیح و نیز استفاده از تجارب کسانی که بعد از استفاده مداوم، دچار مشکلاتی همچون اضطراب مجازی شده‎اند، می‎توان از بروز آن جلوگیری نمود. این پژوهش، با مصاحبه از ۱۵ نفر کاربر مرد بازی‎های آنلاین در بازه سنی ۱۸ تا ۲۸ سال که به طور مداوم از بازی با استفاده می‎کنند، انجام شده و شامل رفتارهای شهروندی فعال داشته‎اند بیشترین تاثیر مربوط به آگاهی‎بخشی سیاسی برنامه‌های صدا و سیما بوده است.

طراحی هندسه علم از منظر قرآن کریم

طراحی هندسه علم از منظر قرآن کریم عنوان مقاله دیگری بود که در این پنل توسط حسینعلی رمضانی برگزار شد. وی در ابتدا با بیان اینکه قرآن کریم به عنوان منبع بی‎پایان کسب حقایق عوالم هستی می‎تواند منشأ کسب معارفی باشد که هدایت‎گر جامعه علمی به سوی تمدن اسلامی است، گفت: یافتن هندسه و میزان علوم از کلام حضرت حق، اساس حرکت علمی جهان اسلام با در نظر گرفتن شرافت و مقدم دانستن برخی از علوم بر برخی دیگر، جهت ترسیم نقشه علمی مراکز تحقیقاتی و آموزشی خواهد بود.

فوری//بررسی کارکرد‌های فضای مجازی، بازی‌های رایانه‎ای، فیلترینگ و علم هندسی با دین/ جای خالی دانشجویان در پنل‌های تخصصی

 

وی افزود: هندسه علم با عنوان رسمی «طبقه‎بندی علوم، بر پایه سه رویکرد موضوع محور، غایت محور و روش محور و رویکرد تلفیقی؛ در نظام طبقه‎بندی موجود بیان شده است که محققان سعی نمودند با نگاهی جامع و مانع به دنبال ترسیم نظام علمی از دیدگاه قرآن با رویکرد تلفیقی باشند.

در چکیده این مقاله آمده است: با محور قرار گرفتن این رویکرد رجوع به قرآن را برای یافتن منظومه علمی در قالب هندسه علم با روش اجتهادی- تفسیری که دو راهبرد قیاسی و استقرائی را توأمان به همراه دارد، برای درک بهتر حقایق نهفته شده در این دریای بیکران علمی اتخاذ نموده و با قرار دادن یک مبنای عقلی و مدل سه وجهی در بعد موضوعات، در سیر تحقیق بعد روش و در نهایت، بعد سیر تکاملی و غایت، به تلفیق این ابعاد با یکدیگر دست زده و به مجموعه‎ای از علوم مبنایی نایل شدند. علومی از جنس اخلاقیات، اعتقادات و احکام که در ادبیات موجود علم دینی نیز، مویدات آن توسط علمای دین بیان شده است و در نظام موضوعات؛ فرد، جامعه طبیعت (هستی) و سیر تکامل؛ ایجاد، تغییر و فرجام، که با ارتباطی منطقی قابل ترسیم در یک هندسه بیست و هفت گانه علمی است. پس از آن با روش تفسیر موضوعی و استقرایی تایید این علوم را از آیات قرآن استخراج کرده است، تا در نهایت به انطباق نسبی مدل اجتهادی - عقلانی با آیات الهی نایل شوند. البته، شایان ذکر است که مبنای ترسیم مدل مفهومی و ماتریس اولیه نه گانه بر پایه آیات و تفاسیر قرآنی و پیش مطالعه محققان بوده است.

رابطه اخلاق و فرهنگ در جهان آنلاین

رابطه اخلاق و فرهنگ در جهان آنلاین مقاله دیگری بود که توسط محمدامین برادران نیکو ارئه شد. وی با بیان اینکه در حوزه اخلاق فناوری اطلاعات، «چارلز اس» نشان می‎دهد پلوراليسم تفسیری، نظریه فرا اخلاقی مناسبی برای مواجهه با این فناوری نوین است، گفت: مطابق با پلوراليسم تفسیری، هنجارها و ارزش‎های اخلاقی در جامعه‎های گوناگون، واحد و همان هستند؛ ولی در زمینه‎ها و شرایط مختلف، به روش‎های متفاوت فهم می‎شوند، تفسیر می‎شوند و به کار می‎روند. پلوراليسم تفسیری، اولا خطر امپریالیسم فرهنگی در جهان شهر آنلاین را کاهش می‎دهد و ثانية، گفتمان بینافرهنگی در روابط حاصل از فناوری اطلاعات را ممکن می‎سازد.

در چکیده این مقاله آمده است: در این پژوهش، نظریه اخلاق اطلاعات جهانی چارلز اس را معرفی می‎کنیم و نشان می‎دهیم اخلاق فضیلت، چنان که اس نیز می‎گوید، در ساحت هنجاری بهتر از نظریه‎های رقیب، پیامدگرایی و وظیفه‎گرایی، مسائل اخلاقی فناوری اطلاعات را تحلیل می‎کند. در ساحت فرا اخلاق، دفاع اس از پلوراليسم تفسیری را نقد می‎نماییم و استدلال می‎کنیم که رابطه میان فرهنگ و اخلاق، تنها یک رابطه همبستگی است و تنوع فرهنگی مشاهده شده نمی‎تواند تفاوت‎های ارزشی و هنجاری را نتیجه دهد.

همچنین، تفاوت های فرهنگی نتیجه نمیدهد که تفسیرهای اخلاقی متفاوتی از ارزش‎های واحدی وجود دارد. در پایان، نشان می‎دهیم نظریه‎های فرا اخلاقی نسبی‎گرایی و مطلق‎گرایی نیز می‎تواند با شواهد مبنی بر تفاوت‎های فرهنگی سازگار باشد. در نتیجه، نظریه اخلاق اطلاعات جهانی اس، در ساحت هنجاری قابل قبول است؛ ولی اینکه کدام نظریه فرا اخلاقی مناسب آن است، باز به عنوان یک پرسش باقی می‎ماند.

استقبال ضعیف و تعدد ناهماهنگی‎ها پایانی برای روز دوم این همایش

بنا بر گزارش خبرنگار ایکنا، در این همایش پنل‎های بسیاری به صورت همزمان و فشرده برگزار شد که ناهماهنگی‎های بسیاری ازجمله تغییر زمان برگزاری پنل‌ها و جابه‎جایی ساعت اجرا و حتی حذف و عدم حضور ارائه کنندگان مقالات در دقیقه 90 ازجمله این موارد بود. یکی دیگر از حاشیه‎های این همایش این بود که با وجود برگزاری پنل‎های تخصصی در دانشکده‌های مرتبط با این عناوین نه تنها استقبالی از سوی دانشجویان دانشگاه‎ها ازجمله خود دانشجویان دانشگاه شریف دیده نشد بلکه سایر دانشجویان دانشگاه‎ها نیز از این پنل‎‎ها و همایش استقبال بسیار کمی داشتند؛ که علت آن می‎تواند تبلیغات و اطلاع‎رسانی بسیار ضعیف و عدم همکاری برگزار کنندگان همایش و دانشگاه در دعوت از رسانه‌ها برای پوشش این پنل و سایر دانشگاه‎ها باشد.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام

captcha