خانه از نگاه اسلام، محیط محبت و مودت است/ تبیین برخی حقوق همسر
کد خبر: 3709846
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی:

خانه از نگاه اسلام، محیط محبت و مودت است/ تبیین برخی حقوق همسر

گروه حوز‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) ضمن تبیین برخی حقوق مردان بر گردن زنان از منظر روایات گفت: خانه از نگاه اسلام، محیط محبت و مودت است و اگر به روایات وارده در این مسئله عمل کنیم زندگی، گلستان می‌شود.

خانه از نگاه اسلام، محیط محبت و مودت است/ تبیین برخی حقوق شوهر بر زن

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن گفت: یکی از حقوق مردان بر زنان این است که زن حق ندارد با مرد خود، قطع رابطه کرده و محل خواب خود را از او جدا کند، همچنین زن نمی‌تواند بدون اجازه مرد، روزه غیرواجب و مستحب بگیرد.

وی با بیان اینکه پوشیدن لباس زیبا، دلبری کردن مرد برای زن و رعایت حقوق جنسی متقابل از سوی مرد نیز در روایات مورد تاکید قرار گرفته است افزود: دستورات اسلام در این زمینه دوطرفه است.

رضایی اصفهانی با اشاره به اهمیت خانه‌داری از منظر اسلام و لزوم نگاه توام با احترام به این کار در فرهنگ عمومی بیان کرد: یکی از مواردی که از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود این است که اگر کارهای خانه‌داری را به عنوان یک شغل در سبد درآمد ناخالص ملی لحاظ کنیم خواهیم دید انجام این کارها بیش از 30 درصد بر درآمد ناخالص ملی خواهد افزود که معمولا به حساب نمی‌اید.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: اگر قاعده براین است که وظایف مرد به بیرون از خانه و زن به درون خانه تقسیم شود در این صورت، مرد آشنایی بیشتری باخطرات تهدیدکننده زن دارد و شناخت وی از مردان ناپاک بیشتر است؛ لذا اینکه در روایات بیان شده زن بدون اجازه مرد نمی‌تواند دیگران را به خانه راه دهد دلیل بر بردگی زن نیست بلکه اسلام خواسته تا امنیت زنان به نحو بهتری تامین شود.

این مفسر و مترجم قرآن افزود: زن باید در امور پسندیده از مرد اطاعت کند؛ در روایت بیان شده است که سه گروه هستند که آتش به آنان اثری ندارد که یکی از این گروه زنانی است که از شوهرشان اطاعت می‌کنند که این آتش را هم می‌توان به آتش خطرات اجتماعی دنیوی و هم به آتش آخرتی تعبیر کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان سفسطه برخی افراد مبنی بر اینکه اجازه زن از مرد برای خروج از خانه، بردگی است، تصریح کرد: اگر از نگاه تأمین امنیت زن به این مسئله نگاه کنیم نه‌تنها نشانه بردگی نیست بلکه بیانگر اهمیت اسلام به زن است.

رضایی اصفهانی وفای به عهد و وعده را از حق مرد نسبت به زن برشمرد و عنوان کرد: ممکن است کسی اشکال بگیرد که وفای به عهد در همه جا لازم است؛ بنابراین ذکر این مسئله در اینجا برای تاکید بیشتر است؛ همچنین در روایت ذکر شده که زن، سوگند مرد خود را مورد تاکید قرار دهد و سخنان نامناسب دیگران در مورد شوهر خود را باور نکند.

نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه حسن ظن در خانواده باید بیشتر از محیط بیرون باشد تصریح کرد: از پیامبر(ص) نقل شده که حق مودت و محبت یکی از حقوق مرد بر زن است که مودت، اقل مراتب دوستی و محبت مرتبه بالاتر و شفقت نیز مرتبه اعلی در این مسئله است؛ همچنین در روایت بیان شده که حلال نیست زن  با خشم به شوهر بنگرد؛ زیرا اگر زن این کار را بکند خداوند بر او خشم خواهد گرفت.

وی افزود: روایت دیگری فرموده است که بر زن واجب است که اگر شوهرش را به خشم آورد، رضایت او را به دست آورد؛ همچنین در روایت بیان شده است که اهانت و رنج دادن شوهر، ممنوع است که ممکن است این رنج، اقتصادی یا ... باشد.

نویسنده تفسیر مهر تاکید کرد: در روایت بیان شده اگر زنی از دنیا برود در حالی که شوهرش از او راضی باشد بی حساب داخل بهشت می‌شود.

انتهای پیام

captcha