حجتالاسلام عبدالرضا آقاجری، مدرس حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به حدیث «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر فردی که بميرد در حالی كه امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است» درباره شناخت یا معرفت نسبت به امام زمان گفت: معرفت و شناخت سه قسم است، اگر کسی این سه قسم را داشته باشد، به معرفت حقیقی میرسد؛ نوع اول آن معرفت حسی است، نوع دوم معرفت مناقبی و نوع سوم معرفت نوری است که اینها باید پشت سر هم قرار گیرند.
وی توضیح داد: معرفت حسی این است که انسان به زیارت ائمه(ع) برود و آنها را ببیند؛ مثل زیارت رفتن به کربلا، مشهد و... و حال که امام عصر ما در غیبت است، برخی تصور میکنند حتما باید ایشان را ببینند، در برخی روایات داریم عمل به دستورات ایشان هم زیارت است. این معرفت حسی، قدم اول است؛ اما قدم دوم معرفت مناقبی است؛ به این معنا که انسان سخنان آنها و روش زندگی آنها را بشناسد. وقتی این دو را به دست آوردیم، یعنی به زیارت رفتیم و سخنان و اندیشه آنها را شناختیم، این میشود؛ حق امام.
این مدرس حوزه ادامه داد: اگر این دو معرفت آمد، معرفت سوم که معرفت نوری است در باطن انسان جلوه میکند. اگر این معرفت در انسان جلوه کرد آن وقت است که به معرفت واقعی رسیده است. حال چطور انسان بداند به این معرفت نوری رسیده است؟ یکی از نشانهها این است که در شادی آنها شاد و در حزن آنها محزون باشد.
آقاجری گفت: اگر معنای انتظار را متوجه شویم به این سوال جواب داده میشود؛ انتظار دو معنا دارد؛ یکی تلاش بر مخالفت با بدیها موجود در زمانه و دیگری تلاش برای بهترشدن وضع موجود. اگر این دو کار را انجام دهیم رضایت امام را به دست خواهیم آورد.
انتهای پیام