جزئیات آخرین جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب/ منتقد یا همسو بودن با دولت ملاک تخصیص یارانه احزاب نیست
کد خبر: 3710532
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
سرمست در نشستی خبری تشریح کرد؛

جزئیات آخرین جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب/ منتقد یا همسو بودن با دولت ملاک تخصیص یارانه احزاب نیست

گروه سیاسی ــ نشست خبری ارائه دومین گزارش از مباحث و مصوبات کمیسیون ماده 10 قانون احزاب، پیش از ظهر امروز 10 اردیبهشت‌، با حضور بهرام سرمست، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 قانون احزاب در این وزارتخانه برگزار شد.

جزئیات آخرین جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام سرمست؛ مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 قانون احزاب امروز، دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه، در نشستی خبری دومین گزارش مباحث و مصوبات کمیسیون ماده 10 قانون احزاب را تشریح کرد.

سرمست در این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه به ارائه مجموع مصوبات کمیسیون پرداخت و گفت: مصوبه اول درباره تقاضای صدور پروانه مجمع ایثارگران با گستره کشوری بود که مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت.

وی ادامه داد: دومین مصوبه مربوط به تقاضای صدور پروانه مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی است که آن هم مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت. و سومین مصوبه نیز در خصوص درخواست تأسیس حزب راه ملت است که با این درخواست موافقت به‌عمل آمد و لازم است متقاضیان جهت طی مراحل قانونی با هماهنگی دبیرخانه کمیسیون اقدام کنند.

سرمست افزود: گزارش برگزاری مجمع عمومی حزب اراده ملت ایران در کمیسیون مطرح شد و اساسنامه و مرامنامه و انتخابات این تشکل مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت. پنجمین مصوبه در خصوص برگزاری مجمع عمومی جمعیت آبادگران ایران اسلامی است که مقرر شد مجمع عمومی جمعیت آبادگران ایران اسلامی در راستای اجرای قانون جدید احزاب تا مورخ 14 خرداد سال جاری برگزار شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: موارد اعلامی، مصوبات کمیسیون بوده و در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد و متن دقیق مصوبات کمیسیون درمورد هرکدام از مصوبات فوق‌الذکر به‌صورت کتبی به متقاضیان تشکل‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی یادآور شد: مجدداً پایان مهلت تطبیق احزاب با قانون جدید را لازم است به احزاب یادآوری کنیم که ۱۴ خرداد امسال است و از همه احزاب تقاضا می‌کنیم در این مورد با هماهنگی دبیرخانه کمیسیون اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

سرمست افزود: حوزه سیاسی وزارت کشور در راستای تقویت فرهنگ تحزب بنا دارد ۲۰ اردیبهشت امسال همایشی را تحت عنوان «تحزب و توسعه» با مشارکت اساتید، صاحب‌نظران دانشگاهی و فعالان مدنی و خانه احزاب ایران برگزار کند؛ این همایش با رویکرد علمی و به‌منظور بهره‌گیری از آخرین یافته‌ها و نقطه‌ نظرات و مشورت‌های اساتید دانشگاهی خواهد بود و می‌خواهند ادبیات و گفتمان تحزب را پیش ببرند که گامی در آموزش فرهنگ تحزب و نهادینه کردن بحث احزاب است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در این ارتباط افزود: بخشی از این سخنرانی‌ها معطوف به آسیب‌‌‌‌شناسی و موانع تحزب و تقویت فرهنگ مدنی و سیاسی و تقویت گفت‌وگو بین احزاب و صاحب‌نظران دانشگاهی خواهد بود؛ هدف از برگزاری این همایش هم آموزشی و هم علمی و برای انتقال تجربیات به احزاب و فعالان عرصه سیاسی است که جزو وظایف حوزه سیاسی تلقی می‌شود و به‌نوعی تقویت بنیه احزاب است.

موضوع تخصیص یارانه به احزاب از دیگر محورهای این نشست خبری بود که سرمست در خصوص نحوه تخصیص یارانه به احزاب تصریح کرد: برای یارانه احزاب این بحث وجود ندارد که تشکل‌ها منتقد یا همسو با دولت باشند بلکه براساس پیش‌بینی‌‌‌هایی که صورت گرفته و به دستور مقام عالی وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰، دو میلیارد اختصاص داده شده که قرار است به خانه احزاب ایران اختصاص پیدا کند و خانه احزاب با رعایت دستورالعمل‌هایی که مورد نظارت و تأیید کمیسیون است آن را هزینه کنند.

وی در پایان افزود: ممکن است احزابی تا ۱۴ خرداد نتوانند خود را با قانون جدید تطبیق دهند که در این مورد ممکن است بحث‌هایی مطرح ‌شود؛ اما حزبی که نتوانسته خود را با قانون جدید تطبیق دهد نباید انتظار حمایت داشته باشد چراکه قانون از حزبی می‌تواند حمایت کند که خود را با شرایط قانونی تطبیق داده است.

انتهای پیام

 

captcha