برگزاری میزگرد تخصصی« نماز، سلامت روان و تحکیم خانواده» در ایکنای کردستان
کد خبر: 3710581
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲

برگزاری میزگرد تخصصی« نماز، سلامت روان و تحکیم خانواده» در ایکنای کردستان

برگزاری میزگرد تخصصی« نماز، سلامت روان و تحکیم خانواده» در ایکنای کردستان گروه اجتماعی- در ادامه سلسله میزگردهای تخصصی ایکنای کردستان میزگرد « نماز، سلامت روان و تحکیم خانواده» امروز، 10 اردیبهشت ماه در دفتر ایکنای استان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، میزگرد تخصصی«نماز، سلامت روان و تحکیم خانواده» با حضور حجت‌الاسلام محمد شیخ ‌الاسلامی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان، کامل گلباغی، مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر همایون قسمتی یکی از روانشناسان استان و استاد دانشگاه، حمید عذیری، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان امروز، 10 اردیبهشت ماه در دفتر خبرگزاری ایکنای کردستان برگزار شد.
این میزگرد در راستای اعتلای فرهنگ نماز در جامعه، رابطه نماز و سلامت روانی، تاثیرگذاری نماز و آموزه‌های دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی، نماز و تأثیر آن در تحکیم بنیان خانواده برگزار شده است.
نماز حصاری برای حفاظت از زشتی‌هاست

کامل گلباغی، مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در ادامه این میزگرد گفت: به طور مطلق اسلام از کلمه سلام و سلامتی گرفته شده است یعنی کسی که کلمه شهادتین را بر زبان جاری می ‌‌کند، دیگر نیاز به هیچ چیزی ندارد.
وی افزود: امام رضا(ع) می‌فرماید: «وقتی کسی کلمه أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ و أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله را بر زان آورد دیگر از شر تمام بدیها در امان خواهد بود.» یعنی کسی که این کلمه را بر زبان آورد در امنیت، آسایش و سلامتی است.
گلباغی عنوان کرد: ما متاسفانه آنچه که امروز در جامعه می‌بینیم هیچ شباهتی به آیین اصیل اسلام ندارد و گروهی که خود را مسلمان اصیل می دانند، مردم و مسلمانان را تکفیر می‌کنند و آنان را به گونه ای دیگر هدایت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه نماز راز و نیازی با خالق هستی است، افزود: نماز قلعه و حصاری است که وقتی انسان در آن قرار گرفت از تمام زشتیها و فحشا و منکر مصون ‌می‌ماند.
نماز موجب اصلاح فرد می شود

مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان عنوان کرد: نماز موجب اصلاح فرد شده و وقتی فرد خودش درست شد می تواند برای عدالتخواهی، حریت و آزادی قیام کند.
وی افزود: نماز که دستور خالق کائنات است موجب شده که جامعه و فرد سالم می ماند و این نماز باعث می شود که زمینه سلامت، آسایش فردی و سعادت اجتماعی را تضمین کند.
 نماز انسان را در کنار یک عظمت قرار می‌دهد

گلباغی عنوان کرد: نماز می تواند اضطراب و دلهره را کاهش می دهد چراکه وقتی انسان در کنار فردی محکم و استوار قرار می گیرد، احساس امنیت می کند حال نماز انسان را در کنار یک عظمت قرار می دهد که همین امر موجب کاهش اضطراب و استرس و تشویش های ذهنی در وجود فرد می شود.
وی بیان کرد: مؤمن همواره باید در ذکر و فکر باشد چراکه تمام کائنات نشانه ای برای اهل فکر و ذکر است تا با تدبر و تفکر در آن پی به عظمت وجود خداوند ببرند و اگر فرد اهل فکر و ذکر نباشد شیطان درون فرد مستقر می‌شود.
مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: قلب انسان متعلق به خداست انسان باید همواره درون خود را تمیز نگه دارد چراکه قلب انسان جای اغیار نیست.
وقتی قلب انسان خدایی شود تمام کارهای ما رنگ خدایی می گیرد

وی ادامه داد: وقتی قلب انسان خدایی شود تمام کارهای ما رنگ خدایی می گیرد و دیگر از تمام تباهی‌ها دور می‌شود و این امر را نماز ایجاد می‌کند.
گلباغی با اشاره به اینکه هر آیه که از قرآن نازل می‌شود این آیه طنابی است برای دستگیری انسان و رسیدن به کمال مطلق الهی است، عنوان کرد: کسی که نماز می خواند، اهل ربا، کم کاری و دروغگویی نیست ظلم و تعدی نمی‌کند.
وی افزود: خانواده تأثیر مستقیمی در روی آوردن فرزندان به امورات دینی دارد چراکه شخصیت و هویت فرد در خانواده شکل می‌گیرد و در نتیجه خانواد سالم یک جامعه سالم ایجاد می‌شود.
مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: حمایت از آثار تولیدی نماز، تالیفات، فعال شدن بخش هنر و شادی در مسجد، اهمیت به خانواده و نماز می تواند موجب توسعه فرهنگ نماز در جامعه شود.

دکتر همایون قسمتی، یکی از روانشناسان استان و اساتید دانشگاه کردستان در ادامه این میزگرد گفت: برگزاری این میزگردها در کنار اینکه برای مخاطبان می‌تواند نکته‌های ارزنده ای داشته باشد برای خود شرکت‌کنندگان در میزگردهم مفید فایده است.

آموزه‌های دینی ایجادکننده یک رضایت درونی در فرد است

وی افزود: نقش آموزه‌های دینی و به ویژه نماز در نگه‌داشتن جامعه و ایجاد پویایی، نشاط، شادابی و راضی نگه داشتن ختم به این موضوع می‌شود که ایجادکننده یک رضایت درونی در فرد می‌شود.

قسمتی بیان کرد: رضایت درونی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از ظرفیت‌های در کنار خود از جمله  دولت،سیاست، دین و اقتصاد برخورداراست ولی نقش دین در این میان بارزتر است.

وی عنوان کرد: کسی که از آموزه‌های دینی قوی برخوردار است از آسیب‌های اجتماعی در امان است یعنی فرزندی که از خانواده دینی بیرون آمده کمتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرد و اگر در این زمینه سؤالی برای فرد پیش آمده ابزار دین جوابگو خواهد بود.

دستگاه‌های فرهنگی در موضوع دین کم‌کاری کرده‌اند

این روانشناس با اشاره به اینکه از دستگاه‌های فرهنگی، نهادهای مسئول، ستادهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر دو گلایه دارم، بیان کرد: اول اینکه دستگاه‌های فرهنگی در موضوع دین واقعا کم‌کاری کرده‌اند و به اعتقاد بنده باید مسئولان دستگاه‌های فرهنگی باید بین مردم توبه کنند.

وی عنوان کرد: در پروسه‌های فرهنگی دستگاه‌های مسئول یا شکست مطلق خورده‌اند یا در آستانه شکست هستند و یا کنار رفته و کارهای حاشیه‌ای انجام می‌دهند و متن موضوع دین فراموش شده است.

قسمتی اعلام کرد: الان به آن اندازه که ضد دین‌ها در بحث دین کار می‌کنند، دین‌دارهای بودجه‌دار کار نمی‌کنند و امروز فرامذهبی‌ها و آن‌هایی که ضداعتقادات تسنن و تشیع هستند، روی معلم، دانش‌آموز، دانشجو، پیر، جوان و ... کار می‌کنند و دین انگلیسی را تبلیغ می‌کنند و باورهای مردم را به تمسخر می‌گیرند.

گروه‌های انحرافی باورهای غلط را به دانشجویان ما می‌آموزند

وی ادامه داد: امروز این گروه‌های انحرافی باورهای غلط و نادرستی را به خورد دانشجویان ما می‌دهند، حال چرا این امر اتفاق می‌افتد به این دلیل که در جایی که ما باید جوانان‌مان را هدایت می‌کردیم این کار صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: البته همه این امور را نباید به دستگاه‌های فرهنگی ربط داد ولی دستگاه‌های فرهنگی در امور محوله کوتاهی کرده‌اند چراکه می‌توانستند بهتر از این عمل کنند و با استفاده از حداقل‌ها، حداکثرها را جذب کنند.

وی افزود: ما برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی و از دست ندادن حداکثرها باید از حداقل‌ها نهایت استفاده را ببریم و  نباید شکست را در میدان بپذیریم چراکه رهبر معظم انقلاب می فرماید که در بحث فضای مجازی جنگ در میان است.

دین تنها نهادی که حمایت‌کننده قوی در عمل و کارکرد ندارد

قسمتی با اشاره به اینکه دین تنها نهادی است که حمایت‌کننده قوی در عمل و کارکرد ندارد، بیان کرد: در بحث دین خیلی کار نکردیم و خیلی هم دیر شده اما می شود برگردیم و بازسازی کنیم و خوب وارد عمل شویم.

وی تأکید کرد: دین می‌تواندمقاومت را در فرد تقویت ‌کند، پول تمام مشکلات فرد را صد درصد حل نمی‌کند اما آنچه که تمام مشکلات زیر چترش قرار می گیرند، دین است. یعنی وقتی فرد از هر دری ناامید شد می‌گوید که امیدم خداست.

این ستاد دانشگاه افزود: وقتی دین را از فرد گرفتند دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و با هر چیزی معامله می شود لذا باید روی اعتقادات پررنگ کار کنیم و تولیدات خوب، نیروهای خوب، برنامه کارشناسی خوبی داشته باشیم، می‌تواند در تقویت دین در جامعه کمک کند.

وی افزود: ما باید کارکردهای شناختی دین را تقویت کنیم چراکه روی کارکردهای سطحی دین زیاد کار شده است و وقتی کارکردهای شناختی دین برای فرد مشخص شد به طرف دین آمده و دین باور می‌شود.

قسمتی بیان کرد: ما باید بپذیریم که اشتباه کردیم، شعار دادیم عمل نکردیم باعث شده که مردم فاصله بگیرند.

نماز شاه کلید تمام امور دینی است

حمید عذیری، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نماز هم کارکرد فردی و هم کارکرد اجتماعی دارد، افزود: نماز تنها امور دینی است که حالت اجتماعی مانند نمازجمعه، نماز جماعت و ... را دارد.

وی افزود: بعد از به زبان آوردن کلمه شهادتین به فرد نماز را آموزش می‌دهند و بعد از آن به سایر امور دینی می‌رسد لذا باید گفت نماز شاه کلید تمام امور دینی است.

عذیری بیان کرد: کوچکترین فضای جامعه خانواده است، در گذشته از بستر خانواده فرد به نماز عادت می‌کرد اگر امروز کاهل بودن در نماز وجود دارد دلیل آن 20 درصد از دستگاه فرهنگی و 80 درصد از اجتماع و کانون خانواده است.

هیچگاه کلاس درس و دانشگاه برای برپایی نماز تعطیل نمی‌شود

وی افزود: امروز در محل کار به اجبار شاید فرد برای نماز برود اما در مدرسه هیچگاه کلاس درس برای برپایی نماز جماعت تعطیل نمی‌شود و در دانشگاه هم استاد به هیچ وجه حاضر به ترک کلاس نمی‌شد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: نماز برای فرد این کارکرد را داردکه فرد باردیگر مسلمان می‌شود یعنی روزی پنج بار با خدا مسلمان بودنش را تجدید بیعت می‌کند.

مفاهیم نماز برای تمام مردم تبیین شود

وی افزود: ما اگر نسبت به نماز و مفاهیم نماز ورود پیدا کرده و آن را تفهیم و تبیین کنیم می‌تواند در جامعه به اوج خود برسد و جایگاه نماز باید در جامعه مشخص شود.

عذیری عنوان کرد: برای اینکه کمربند ایمنی به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، تمام سطح شهر از بیلبرد و دیوارنوشته با این مضمون پر شد اما تمام شهر را بگردیم حتی یک پیام با موضوع نماز پیدا نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha