مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نیمه شعبان؛ سرتیر صفحات معارفی رسانه‎ها
کد خبر: 3711026
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نیمه شعبان؛ سرتیر صفحات معارفی رسانه‎ها

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‎ها، امروز عمده اخبار خود را به انتشار مطالبی مرتبط با نیمه شعبان، جشن‎های آن و همچنین آثار و فضایل آن پرداخته‎اند.

 

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اخبار مرتبط با نیمه شعبان؛ سرتیر صفحات معارفی رسانه‎هابه گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز، سه‌شنبه، 11 اردیبهشت 1397، اخبار متعددی را منتشر کرده‎اند که در ادامه به بررسی آنها می‎پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس، یکی از روزهای کم‎کار خود را پشت سر گذاشته و برخلاف روزهای پیشین، صرفا چهار خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی اعزام می‌شود» آورده است: مختار دهقان نماینده کشورمان در رشته قرائت شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) راهی کوالالامپور پایتخت این کشور می‌شود.
این دوره از رقابت‌ها هفته آینده باحضور نمایندگان کشورهای مختلف در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود و مختار دهقان قاری اهل مشهد مقدس نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت‌ها خواهد بود. دهقان سال گذشته ضمن کسب مقام دوم مسابقات سراسری قرآن کریم به دلیل کسب بالا‌ترین نمره در بخش‌ صوت و لحن برای اعزام به مسابقات مالزی انتخاب شد.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «اختتامیه جشنواره خوشنویسی آیات در مشهد برگزار می‌شود»، «تلاوتی از «هادی موحد امین»/ آیاتی از سوره احزاب+عکس و صوت» و «ترتیل صفحه ۳۶۷ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تا ساعت 14 امروز اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز صرفا یک خبر با عنوان «افتخارآفرینی حافظ کل مؤسسه مهد قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن» منتشر کرده است. در بخشی از این خبر می‏‎خوانیم: حکیمه نصیری حافظ کل قرآن، عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن عنوان نخست رشته حفظ کل قرآن بخش بانوان در دومین سال سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را کسب کرد.
حکیمه نصیری در مرحله کشوری آزمون‌های مؤسسه مهد قرآن «ترنم وحی» ویژه حافظان کل عضو مؤسسه مهد قرآن سراسر کشور از مهد قرآن شهرستان بهشهر استان مازندران طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۸۴ عنوان حافظ کل ممتاز را به خود اختصاص داد و گواهینامه کشوری حفظ کل قرآن را با امضای استاد شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی و حجت الاسلام فومنی الحائری مؤسس و رئیس هیئت امناء مؤسسه کشوری مهد قرآن دریافت کرد.
مهد قرآن بهشهر با مدیریت آقای حسین دانشمند از جمله کانون‌های موفق و فعال در امر آموزش قرآن نوجوانان و جوانان به ویژه آموزش حفظ و مفاهیم می باشد و از سال تأسیس (۱۳۷۳) بیش از یکصد قرآن آموز در بخش خواهران و برادران موفق به حفظ کل قرآن در مهدقرآن این شهرستان شدند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز در خبری با عنوان «تمامی آثار شهید مطهری بوی اصلاح دینی می دهد» آورده است: عماد افروغ در نشستی با موضوع «استاد مطهری و اصلاح دینی» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گفت: مطهری ژانری فراگیر داشت؛ به گونه‌ای که ساختار، مضمون و مخاطب غالب او موضوعی خاص ندارد و این همان ژانر قرآنی است. مطهری موضوع واحد ندارد و در فلسفه کلام، مباحث اجتماعی و روشنفکری آثار متعددی دارد و این همان ژانر وی به شمار می‌رود.
افروغ همچنین با بیان این که این خصوصیت نیاز امروز ماست زیرا وحدت در عین کثرت فراموش شده است، افزود: پروژه اصلاح دینی مطهری باید کماکان باز باشد؛ چرا که وی مرجعی برای آسیب شناسی دینی، فرهنگی و حتی اجتماعی است. نگرش مطهری از هستی به گونه‎ای بوده که جهان را در هم تنیده ماده و غیر ماده می‌داند؛ دنیا امروز متوجه این معنی شده که خدا فقط جهان را خلق نکرده بلکه حافظ و نگهدار آن است. انسان از نگاه مطهری کرامت ویژه دارد و صاحب اختیار و آزادی و عامل شکوفایی خویش است. انسان صاحب فطرت است و دروازه معنویت به روی خودش است؛ فناناپذیر و روح غیر متناهی دارد. مطهری به اعتدال گرایش دارد چرا که عامل فساد را پیامد افراط می‌داند.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه دوشنبه تا صبح سه شنبه» و «شعر انتظار و گزاره‌های غلط» است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز جاری تا ساعت 14 تعداد 9 خبر منتشر کرده و از جمله در خبری با عنوان «فضیلت شب نیمه شعبان در بیان پیامبر(ص) » آورده است: حجت‌الاسلام کفیل، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود، با اشاره به اهمیت شب نیمه شعبان گفت: این شب تنها مختص به شب ولادت امام زمان(عج) نیست، بلکه شبی است که از زمان رسول گرامی اسلام(ص) مورد تکریم و توجه بود.
وی افزود: به عنوان نمونه حضرت در روایتی فرمودند: «هر که شب نیمه شعبان را با احیا زنده نگاه دارد، روزى که دل‏ها مى‌‏میرند، دل او نمیرد؛‏ مَنْ أَحْیَا لَیْلَةَ الْعِیدِ وَ لَیْلَةَ النِّصْفِ‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ». از سوی دیگر این شب بعد از شب قدر با فضیلت‌ترین شب محسوب می‌شود.
کفیل درباره وجه دیگر فضیلت شب نیمه شعبان گفت: حتی دعای کمیل که هر شب جمعه در مراسمات خوانده می‌شود،‌ در شب نیمه شعبان توسط امیرالمؤمنین(ع) به کمیل قرائت شد و این نشان از اهمیت شب نیمه شعبان دارد.
این صفحه همچنین در خبری دیگر با عنوان «برگزاری مراسم احیای شب نیمه شعبان در سراسر کشور» آورده است: مراسم احیای شب نیمه‌شعبان با حضور عموم مردم در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
مراسم در مسجد ارک تهران با نوای منصور ارضی از مداحان پیشکسوت اهل بیت (ع) از ساعت 1 بامداد روز چهارشنبه، دوازدهم اردیبهشت ماه گزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت شرکت در مراسم احیای نیمه‌شعبان مسجد ارک می‌توانند به نشانی تهران، خیابان پانزدهم خرداد، میدان ارک، مسجد ارک مراجعه کنند.
«الهام‌گیری از سیره ظلم‌ستیزانه امام عصر(عج) در مقابله با صهیونیسم جهانی»، «گلچین صوتی مولودی‌خوانی ولادت حضرت قائم (عج) + دریافت»، «اعمال شب نیمه‌ شعبان/نمازی که موجب برآورده‌شدن حوائج است»، «مولودی‌خوانی «سیدمجید بنی‌فاطمه» در مدح امام مهدی(عج) + صوت»، «ثواب احیای شب نیمه‌شعبان در کلام اهل‌بیت (ع)»، «تلاوت جدید موحد امین در کرسی نفحات + صوت و عکس» و «صحبت‌های عظیما درباره مخالفت‌ها با انیمیشن «عملیات مکه»، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، در روز جاری صرفا یک خبر منتشر کرده است. خبرگزاری میزان در گفت‎وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قنبری، کارشناس علوم قرآنی به بحث درباره حضرت مهدی(عج) پرداخته و آورده است: حضرت ولی عصر (عج) ناظر بر عملکرد انسان‌ها از جمله مسلمانان است. قاعدتا نوع عمل ما میزان رابطه با امام معصوم(ع) را تعیین می کند. هر چه اعمال افراد غیر منطبق با خواسته های دینی و خواسته‌های حضرت ولی عصر(عج) باشد به همان میزان نیز ارتباط فرد با امام زمان(عج) ضعیف تر و کمتر می‌شود.
این کارشناس علوم قرآنی دریاره عهد و پیمان بین افراد و حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: شکل ارتباط امام دوازدهم و شیعیان در روایات و نامه ای که حضرت به نوّاب خود داده، آمده است. حضرت ولی عصر(عج) فرمودند: اگر شیعیان ما بر سر آن عهد و پیمانی که با آنها بسته شده بود پایدار بودند؛ دیدار ما با آنان به تاخیر نمی افتاد. مسلمانان و به ویژه شیعیان می توانند هم در موضوع ظهور حضرت و هم روابط با حضرت بسیار تاثیرگذار باشند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، امروز دو خبر با عناوین «خداوند از کسی که شبهه مالیات‌های آستان قدس را ایجاد کرد، نگذرد» و «انتظار فرج تلاش است نه دست روی دست گذاشتن» منتشر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز پرکار بوده و تعداد هشت خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «دعا برای سلامتی امام زمان (عج) چه فوایدی دارد؟» آورده است: یکی از وظایف دوستان امام این است که برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی که جان امام را تهدید می کند، با هر زبانی که به آن مسلط هستند، دعا کنند و بهتر آن است که دعاهای مأثور را بخوانند (مانند: دعای اللهم کن لولیک...) و ادعیه دیگر که در مفاتیح الجنان آمده است.
دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی از وظایف مسلم شیعیان در زمان غیبت امام زمان، دعا برای قرب ظهور و درخواست تعجیل در قیام آن حضرت است. شیعه راستین و دلباخته امام زمان کسی است که در هر صبح و شام و با هر نماز و نیاز دست حاجت به پیشگاه خدای رئوف دراز کرده و از او ظهور مولایش را بطلبد.
عاشق دلباخته صبح و شام نمی‌شناسد و در تمام ساعات منتظر ظهور یار و مشتاق دیدار جمال محبوب است. امام صادق (ع) فرمودند: «فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً ؛باید در هر صبح و شام در انتظار ظهور صاحب خود باشی». و در حدیث دیگر فرمودند: ـوَ تَوَقَّعْ اَمْرَ صَاحِبِکَ لَیْلَکَ وَ نَهارَکَ ؛باید شب و روز منتظر فرار رسیدن ظهور صاحب خود باشی». بنابراین بر همه شیفتگان آن حضرت لازم است دائم به یاد آن امام همام بوده و برای تعجیل در ظهورش دعا کنند و از خدا ظهور او را هر چه سریع تر بخواهند، چرا که با آمدن او تمام مردم نجات می یابند و شیعه به اوج عزت وعظمت خود می‌رسد.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «هر انسانی چگونه محشور می‌شود؟»، «کدام شب بعد از شب قدر برترین شب است؟»، «آیا جزیره خضرا محل سکونت امام زمان (عج) است؟»، «زندگی نامه شهید شهرام بادامچی»، «مداحی میثم مطیعی در جمع رزمندگان فاطمیونِ حلب+فیلم»، «دعای اللهم کن لولیک (دعای سلامتی امام زمان (عج)» و «لحظاتی زیبا از انتظار فرج مدافعان حرم + فیلم » است.

کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز در گزارشی با عنوان «دهه‌ مهدویّت، دهه امید و بازخوانی وظائف موعودیان» آورده است: قرآن كريم براى شناساندن و معرّفى امام، مَثَل‏هايى آورده است؛ از جمله امام را به آب تشبيه فرموده، تا ما با در نظر گرفتن ويژگی‌‏هاى آب، به خصائص امام معرفت پيدا كنيم.(حدید-17). می‌‏دانيم كه آب پاك و پاك كننده است؛ امام نیز پاك است و افراد طالب و لايق را پاك و طاهر می‌‏سازد. آب، حيات‏بخشى دارد و زمين مرده را زنده می‌‏كند؛ امام نیز مُحيى است و قلوب لايق را حيات می‌بخشد و آب جاى خود را باز می‌كند و داراى نفوذ است، امام هم در قلوب مستعد، نافذ است و محبّتش به دل‏ها راه می‌‏يابد.
امروزه می‌بینیم اگر در جايى از دنيا از تبليغات تشيّع و ترويج مكتب حضرت مهدى جلوگيرى شود، در جایی ديگر پرچم تبليغ و ترويج بالاتر می‌‏رود. برای مَثَل، اروپايیان با ‌اشتیاق خواهان‏ آنند كه اسلام را بشناسند، با اینکه بعضی از همین‌ها با اسلام مخالفت می‌کنند؛ چرا خواهان نباشند وقتی كه محقّقين منصف آنان گفته و نوشته‌‏اند كه تمدن و علوم و فنون اروپا برگرفته از اسلام و مسلمين است؛ مثلا گوستاو لوبون می‌گويد: «برخى از نويسندگان معتقدند كه علم شيمى را «لاوازيه» وضع كرده، ولى اين‏ها فراموش كرده‌‏اند كه هيچ يك از علوم و از آن جمله علم شيمى را ما بدون مقدمه درك نكرده‌‏ايم و اگر آن وسائل آزمايش و لابراتوارهاى مسلمانان و اعراب نبود، هرگز بدون آن‏ها «لاوازيه» نمی‌‏توانست اكتشافات جديدى بنمايد.».
دیگر عناوین این صفحه در روز جاری شامل «استحکام خانواده در جامعه اسلامی»، «استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی»، « عنایت و توجه امام زمان (عج) به شیعیان»، «مصداق اولی‌الامر و چگونگی بهره‌مندی از آن» و « برکات آخرین وصی» است.
انتهای پیام

captcha