عراق؛ فعال در آموزش مجازی قرآن/ در تلاوت‌های خاشعانه مفاهیم بهتر منتقل می‌شود
کد خبر: 3711213
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
مدرس قرآن آستان علوی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

عراق؛ فعال در آموزش مجازی قرآن/ در تلاوت‌های خاشعانه مفاهیم بهتر منتقل می‌شود

گروه بین‌الملل – زمن عبدالکاظم، مدرس قرآن آستان علوی در نجف اشرف معتقد است که تلاوت خاشعانه، قبل از هر چیز معانی و مفاهیم آیات را به شنونده انتقال می‌دهد.

آماده/شنبه/وزارتخانه قرآن تأسیس شود/ عراق؛ فعال در آموزش مجازی قرآنزمن عبدالکاظم، مدرس قرآن آستان علوی در نجف اشرف در گفت‌و‌گو با ایکنا ضمن معرفی خود اظهار کرد: در رشته ریاضی فیزیک درس خوانده‌ام و بعد از ورود به دانشگاه شروع به حفظ قرآن کردم و اکنون مدرس قرآن آستان علوی هستم و در برنامه‌‌های قرآنی به ویژه در آستان مقدس علوی در نجف اشرف حضوری فعال دارم.

وی افزود: در طول دو سال موفق به حفظ قرآن شدم و در مسابقات عراق از جمله مسابقات نخبگان قرآنی شرکت کردم و در این مسابقات برای شرکت در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در تهران که اخیرا برگزار شد، انتخاب و معرفی شدم.

زمن عبدالکاظم تصریح کرد: من قرآن را طی سال‌های گذشته در مرکز قرآن «الانوار» در نجف اشرف آموزش دیدم و اساتید زیادی داشتم که از آن جمله حیدر القبانچی، مدیر مرکز الانوار، کوثر جلیل و جلال طباطبایی بوده‌اند.

الگوی قرآنی خواهرزاده

وی ادامه داد: من اولین حافظ قرآن در خانواده‌ام هستم و اکنون خواهرزاده‌ام مرا الگوی قرآنی خود قرار داده و دو جزء از کلام وحی را حفظ کرده است و من امیدوارم در آینده بتواند کل قرآن را حفظ کرده و در این مسیر موفق باشد.

زمن عبدالکاظم که از طرفداران تلاوت‌های محمد صدیق منشاوی، قاری نامدار مصری است، در این باره گفت: برای حفظ قرآن تلاوت‌های محمد صدیق منشاوی را گوش می‌دادم؛ زیرا در مرکزی که قرآن آموزش می‌دیدم، فایل‌های صوتی این قاری مصری برای آموزش حفظ استفاده می‌شد.

این بانوی عراقی اظهار کرد: تلاوت‌های استاد منشاوی را بسیار دوست دارم، زیرا قبل از هر چیز معانی و مفاهیم آیات را به شنونده انتقال می‌دهد و تلاوتی خاشعانه دارد و من این خشوع را به وضوح در تلاوت‌های شیخ منشاوی احساس کردم. همچنین نحوه ادای درست آیات و سرعت این شیخ مصری در تلاوت، برای آموزش تلاوت و حفظ بسیار مناسب است.

آماده/شنبه/وزارتخانه قرآن تأسیس شود/ عراق؛ فعال در آموزش مجازی قرآنعکس یادگاری زمن عبدالکاظم(نفر اول از چپ) در مسابقات قرآن بانوان تهران

وزارتخانه قرآن تأسیس شود

وی در ادامه تأسیس وزارتخانه قرآن در کشورهای اسلامی را با هدف توسعه هرچه‌ بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی پیشنهاد داد و گفت: امروز در کشورهای اسلامی آن‌گونه که باید به قرآن توجه نمی‌شود و من امیدوارم خداوند کمک کند که مانند زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) قرآن جایگاه اصلی خود را در بین تمام کشورهای اسلامی بازیابد و همان‌طور که در کشورهای اسلامی وزارت ورزش و جوانان داریم، وزارتخانه ویژه قرآن نیز داشته باشیم.

این بانوی عراقی بیان کرد: این مسأله نشان می‌دهد که در این کشورها ورزش بسیار مهم‌تر از قرآن بوده و پرداختن به فعالیت‌های قرآنی از اولویت‌های بعدی است.

آموزش مجازی قرآن؛ فرصتی برای بانوان

زمن عبدالکاظم که از موافقان آموزش قرآن در فضای مجازی است، در این باره گفت: من آموزش قرآن در فضای مجازی را اقدامی مناسب می‌دانم و از موافقان آن هستم، به ویژه برای زنان زیرا بانوان نمی‌توانند همیشه در جلسات آموزش قرآن حضور پیدا کنند و مشکلات و شرایط خاص خود را دارند و ممکن است اماکن آموزش قرآن دور از محل زندگی آنان باشد.

وی افزود: هر چند که معتقدم مشارکت حضوری در جلسات آموزش قرآن بسیار مهم است و سبب می‌شود که شرکت‌کنندگان فضایی معنوی را تجربه کنند؛ معنویتی که تا حدودی می‌توان آن را به فضای مجازی منتقل کرد.

مدرس قرآن آستان علوی با بیان این که در عراق در حوزه آموزش مجازی قرآن فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود، تصریح کرد: ما این شیوه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود و کاربرانی از داخل و خارج از عراق از آن استقبال کرده‌اند؛ ما در ماه رمضان سال گذشته به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) دوره آموزش مجازی قرآن از شبکه اجتماعی واتساپ را در نجف اشرف برگزار کردیم.

این بانوی عراقی در بخش پایانی گفت‌و‌گو با یادآوری خاطره حضور خود در ایران به منظور شرکت در مسابقات قرآن بانوان گفت: در ایران مهمان‌نوازی و استقبال بسیار گرم از حافظان و قاریان قرآن را از نزدیک حس کردم، امیدوارم دیگر کشورها هم این کشور را الگو قرار داده و اهالی قرآن را گرامی داشته و آنان را تکریم کنند. این نوع استقبال یادآور حدیث نبوی با مضمون تکریم و گرامیداشت اهالی قرآن بود.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

captcha