مهم‌ترین رویداد موسیقی نواحی کشور در ایستگاه پایانی/ اهالی دیار کریمان سنگ تمام گذاشتند
کد خبر: 3711280
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۷

مهم‌ترین رویداد موسیقی نواحی کشور در ایستگاه پایانی/ اهالی دیار کریمان سنگ تمام گذاشتند

گروه هنر ــ یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» جمعه شب پس از 4 روز با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در سالن خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان کرمان پایان یافت.

مهم‌ترین رویداد موسیقی نواحی کشور در ایستگاه پایانی/ اهالی دیار کریمان سنگ تمام گذاشتند

به گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی ایران» جمعه شب، 14 اردیبهشت ماه، با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ملانوری؛ معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان، علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، علی ترابی؛ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و جمعی از مسئولان استانی و کشوری و هنرمندان فعال درعرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در سالن خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان کرمان، برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز و ادامه تعدادی از پیشکسوتان موسیقی نواحی و اقوام مختلف کشور به اجرای برنامه پرداختند که مورد استقبال زیاد جمع حاضر قرار گرفت.

در بخش بعدی مراسم علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی ضمن خیرمقدم به همه هنرمندان و هنردوستان، به ارائه آماری از جشنواره پرداخت و با اشاره به حضور مدیرعامل صندوق اعتبار هنر در مراسم، اظهار امیدواری کرد مشکل بیمه هنرمندان به زودی حل شود.

 در ادامه کلیپی از روند برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی طی روزهای 11 تا 14 اردیبهشت ماه پخش شد و سپس حمید ملانوری؛ معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان، در سخنانی با ابلاغ سلام و خیرمقدم استاندار کرمان، به جایگاه والای هنر در بین اهالی این استان اشاره کرد و گفت: از زمان میزبانی استان کرمان، شاهد تغییر نام جشنواره به موسیقی نواحی بوده ایم و میزبانی این جشنواره باعث افتخار این استان است.

ملانوری تصریح کرد: انتظار مردم استان کرمان این است که با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان باشیم تا بتوانیم همه ساله میزبان هنرمندان سراسر کشور باشیم.

وی با بیان اینکه عشق به ذات باری تعالی در این نواها متجلی است، هنر را بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی به نسل جوان عنوان کرد.

در ادامه احمد صدری؛ دبیر جشنواره در سخنانی گفت: خوشبختانه در این دوره سطح اجراها و نوازندگی نسبت به دوره‌‎ها‌ی قبل فوق‌العاده بالاتر بود که این امر حاکی از اتفاقات بزرگ و مبارکی در حوزه موسیقی نواحی ایران است. امیدوارم همچنان شاهد ارتقای سطوح نوازندگی باشیم تا نوازندگان ما بتوانند در عرصه‌های جهانی کار خود را بهتر ارائه کنند.

وی اظهار کرد: در نشست‌های پژوهشی شاهد حضور خوب مردم بودیم و نوع سؤالاتی هم که مطرح می‌شد، بیانگر سطح آگاهی و اطلاع مخاطبان و اهالی موسیقی بود. به طور نمونه سخنرانی دکتر هومان اسدی، درباره روش تحقیق در موسیقی اقوام، یکی از کم‌نظیرترین نشست‌های تخصصی در این حوزه بود که با استقبال زیادی هم همراه شد.

سخنران دیگر مراسم افتتاحیه مجتبی حسینی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنان خود اظهار کرد: شاید نخستین تعریف از موسیقی تعبیر مکرری است که می گوید : (آن هنگام که زبان از بیان احساسات باز می ماند موسیقی آغاز می شود.) انسان در گذر عمر خود غم، عشق و اميد و بیم و اندوه و سایر حالات حسی را تجربه می کند، و عواطف آدمی آنگاه از بیان زبانی خارج می شود و نیازمند زبانی خواهد بود که ژرفای بیشتر، اقتضائات ناب انسانی اش فراتر از حدود کلمات و عبارات باشد. اما اگر حس و حالی ورای عواطف شخصی باشد و حس مشترک میان اجتماعی از انسان ها، بیان آن چگونه خواهد بود؟

وی با بیان اینکه چگونه می توان شور و عشق و اندوه شادمانی قومي را به زبان بی زمان نغمه ها بازگفت و آن را از کران مندی گذر داد؟ نغمه هایی که بیانگر احساسات، عواطف و حالات جمعی می شوند ناگزير با آئین ها گره می خورند و در بستر تاریخ شکلی می یابند و سرمایه سترگي می شوند، گفت: سرمایه ای که وجوه و ظرایف بسیار دارد، اينگونه نغمه ها را به قراری مشترک موسیقی مقامی و نواحی می خوانیم، یکی از وجوه آئین مندی موسیقی نواحی است، نغمه ها هرکدام روایتی هستند از انسان، و زندگی، ادمی و طبیعت، ما و جهان پهناوری که در اطرافمان می بینیم را و اینهمه با رسوم و روش ها و آداب پیوند دارد و در تمامی حیات گویی همزاد ماست. سور و سوگ، طرب و طاعت، بر مدار و قراری استوارند چنان كه شادي و شادمانی اش هیچوقت از چارچوب شناخت قدر انسان و مرتبه عالی او خارج نمی شود و در غمناکی اش همچنین، آنچنان عواطف انسانی در لایه های عمیق موسیقی نواحی ممزوج شده که در شادیانه ها رگه ای از اندوه فراق و در غمگنانه ها نور امید، توکل کوشش هویداست.

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: مانند کویری که در عین تفدیدگی و حرور به روشنایی کاریز گلستان می شود، این صفت ما را به ویژگی دیگری رهنمون می شود و آن خاصیت آئینگی است. موسیقی نواحی با قدیمی ترین نغمه ها و به واسطه توامانی اش با اقوام و اقلیم های رنگارنگ ایران زمین آئینه ای است که می توايم در آن تصویر بی دریغ و دروغی را مشاهده کنیم، از بلندای تاریخ و از تمامي جغرافیای وطن و این امکان ارمغان کمی نیست براي شناخت فرهنگی که از آن برآمده ایم و به قرن ها بالیده ایم.

حسینی با بیان اینکه جهان جایگاه شناختن و آموختن است، گفت: به آسانی پیداست که نیاموختگان و نشناختگان بهره ای جز حرمان و هجران نخواهند اندوخت، ملت سرافراز، رشید و متدین ایران باتجربه عمر سرزمین خود و با امید به فرداها به درستی می دانند که سرمایه ثمینشان شناخت میراث راستین نیاکانشان خواهد بود. خاصه میراثی که نمود خرد، احساسات و آنات جمعی است. معروف است این نکته حکمت آمیز که آینده از آن ملتی است که گذشته خود را بشناسد، گنجینه شنیداری موسیقی نواحی افزون بر تمام صفات پیش گفته در جهان نو كه قدر تفاوت رنگ های رنگین کمان را شناخته و فرهنگ های مختلف را منبع الهام و مصدر نوآوری می داند، داشته کم نظیری است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه موسیقی نواحی آئینه روشني برای تماشا و گفتگوست، یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره یکی از وجوه همت خود را روی موسیقی اصیل و الهام بخش نواحی می داند و برای ارتقا بیشتر و توجه کامل تر و برنامه ریزی های کلان می کوشد. موسیقی نواحی در طرح آمایش هنر ایران و در ساماندهی رویدادها جایگاه ویژه دارد که امیدواریم به همت و حميت استادان برجسته و مدیران کاردان عرصه موسیقی به جایگاه شایسته خود برسد.

این گزارش حاکی است در این مراسم بیانیه هیئت انتخاب یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرائت شد که در بخش‌های از آن آمده است: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به پایان می‌رسد که مبتنی بر برگزاری موفق ادوار گذشته این رویداد فرهنگی با کوله‌باری از تجربه؛ میزبان دوباره حدود دویست نفر ازهنرمندان ارزنده ی فرهنگ‌های موسیقی مردمی اقصی نقاط کشورمان بودیم.برای برگزاری این رویداد با شکوه از چند ماه قبل برنامه‌ریزی کردیم، با متخصصان امر مشورت کردیم و در پرتو کار کشتگی کلیه همکاران محترم جشنواره چه در عرصه ی اداری و چه در بخش فنی ؛باز هم به کرمان آمدیم ،صحنه‌گردانی کردیم و لذت ناب موسیقی‌های دلپذیر اقوام ایران را به مردم این خطه معظم چشاندیم .

در بخش پایانی بیانیه آمده است: با این امید که چیستی و بایستگی جشنواره را به روشنی تبیین کرده باشیم؛ به ویژگی‌های یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران می پردازیم:در این دوره تلاش کردیم که رویکردی نو ومحرک را محور اصلی جشنواره قرار دهیم و آن مقوله ی آفرینش ملودی توسط مجریان این گونه از موسیقی بود. گزینش این موضوع مبتنی بر تنوع طلبی مخاطب دنیای مدرن و نیاز طبیعی نو شدن و گستردگی کارگان هر منطقه صورت گرفت.گر چه ممکن است که مطرح کردن چنین بحثی ،گونه ای از القا خارج از سنت باشد و در بد بینانه ترین حالت، لقای جشنواره باشد ؛اما خلق ملودی ها ی مبتنی و متکی بر سنت با تحریکی چنین می تواند اتفاق میمونی باشد و عطای جشنواره.کوشش ما بر این بود که علاوه بر اجرای موسیقی دانان اقوام ایرانی در صحنه ها،طیف دیگری از هنرمندان را که به وجهی مرتبط با این موسیقی ها هستند و در شکل گیری دستاوردهای جشنواره موثرند به این جمع افزون شوند.بنا بر این با دعوت از چند تن از عکاسان حرفه ای علاقه مند به حوطه ی موسیقی نواحی ؛بخش بصری مورد نیاز مستندات این رویداد را در قالب کتاب جشنواره بالغ تر و حرفه ای تر ارایه خواهیم کرد.مهم تر از این حضور گروهی از ساز سازان معتبر این حوزه ی موسیقایی بود که با برگزاری نمایشگاه و ارایه بخشی از کارگاه ساز سازی شان در فضایی مناسب و پر رفت و آمد بخش های جنبی جشنواره را نیز پر بار تر کرد.هم چنین برگزاری سه نشست مفصل پژوهشی با حضور پژوهشگران برجسته کشوروزنه ی فنی وعلمی جشنواره را نیز سنگین تر کردیم که استقبال مناسب ،مشارکتی و پویای مخاطبان ،بارمسیولیت مان را برای ادوار بعدی گرانتر می کند.برای هماهنگ سازی وایجاد اهداف مشترک درمیان جشنواره های مختلف بخش موسیقی اقوام در سطح کشور در این دوره برای اولین بار از برگزیدگان بخش نواحی جشنواره جوان دعوت به عمل آمد تا در کنار پیشکسوتان ،غنای موسیقایی خود را بیافزایند و برای آموختن وگسترش افق دید خود فرصت و انگیزه ی بیشتری بیابند.هم چنین دعوت از برگزیدگان جشنواره های منطقه ای و استانی این نوید را به هنرمندان خواهد داد که تلاش جدی و پیگیری بیشتر و حضور با کیفیت در رویداد های منطقه ای ؛حضور در جشنواره ی مهم کشوری را به دنبال خواهد داشت.با این نگاه می توان ادعا کرد که در یک روند تدریجی و با چیدمان شکل مخروطی این هرم، شکل گیری تشکیلاتی به هم پیوسته و هماهنگ ،متشکل از جشنواره های منطقه ای ،استانی و کشوری را شاهد باشیم.در پایان برای کاستی ها ،کوتاهی های احتمالی و خطاهایمان از همه ی هنرمندان و دست اندر کاران طلب پوزش می کنم .این قول میان ما و شما که کماکان با روشن بینی ،مشورت ، تکیه بر کار گروهی وخرد جمعی نقد خویش کنیم و به استکمال کار خود بیاندیشیم.هم چنین مراتب سپاس و امتنان خود را از همه ی عزیزانی که در برگزاری با شکوه این رویداد مهم فرهنگی یاریمان دادند اعلام می کنم.

در بخش بعدی مراسم از کتاب «منظومه‌خوانی»؛ جستار دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران رونمایی شد؛ این اثر به همت احمد صدری و صادق چراغی‌نظر، همکاری بهنام شاه حسینی و امین صبحی و با حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و رادیو فرهنگ از سوی انتشارات آرون منتشر شده است.

نکته قابل بیان دیگر اینکه با توجه به غیررقابتی بودن این دوره از جشنواره با اهداء لوح هایی از 200 هنرمند حاضر تقدیر شد، ولی در مراسم اختتامیه به طور نمادین از حسن عیسی پور از سیرجان به عنوان کم سن و سال ترین و علیدوست فلاحتی، متولد 1311 نوازنده سازهای بادی منطقه ایلام به عنوان مسن ترین هنرمند شرکت کننده با اهدا لوحی تجلیل شد.

از نکات جالب این مراسم، اجرای گروه‎‏هایی از نواحی مختلف کشور بود که اجرای آنها به ویژه اجرای مشترک دو گروه کردزبان به شدت مورد استقبال حضار قرار گرفت.

این دوره از جشنواره از 11 اردیبهشت‌ماه، با حضور هنرمندانی از 21 استان کشور به میزبانی گرم اهالی دیار کریمان آغاز و به‌طور هم‌زمان آثار آن در شهرستان‌های زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا شد. درمجموع 55 اجرا در شهرستان‌ها و 67 اجرا در کرمان طی این چهار روز صورت گرفت.
شرکت‌کنندگان اصلی طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه، در بخش اصلی جشنواره در اتاق بازرگانی به اجرای آثار خود پرداختند و در بخش جنبی و عمومی نیز طی سه شب در پارک مادر شهر کرمان هنرمندان اجرا داشتند. درمجموع حدود 200 نفر در جشنواره حضور داشتند.
همچنین طی روزهای برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، نشست‌های تخصصی پژوهشی با عنوان‎های؛ «سیر تحول و تطور ساختمان سازه‌های زهی زخمه‌ای در موسیقی اقوام ایران» و نشست «گونه شناسی ـ شیوه شناسی کارکردها و کاربردهای موسیقی شمال خراسان در بیان مفاهیم فرهنگی اجتماعی»، «روش تحقیق در موسیقی اقوام» و «بررسی مراحل ساخت ساز رباب ایرانی (الگوی خورشید)» از ساعت 10 الی 12 روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه در سالن سینمای هتل پارس برگزار شد.
به گفته مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در این دوره از جشنواره 12 نفر از پیشکسوتان، 9 نفر از سازندگان ساز کشوری و 8 نفر از برگزیدگان جوان حضور داشتند و در حاشیه جشنواره، نمایشگاه ساز، کارگاه آموزشی پژوهشی ساز سازی و نمایشگاه کتاب نیز مهیای حضور بازدیدکنندگان بود.
در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره نیز از علی کریم شجاعی، کهن‌سال‌ترین نوازنده نقاره در استان کرمان تجلیل و سپس نقاره‌خانه بازار کرمان با حضور مسئولان استان افتتاح شد.
در پایان باید یادآور شد، جشنواره موسیقی نواحی ایران؛ که بی‌شک بزرگ‌ترین جشنواره در حوزه موسیقی نواحی مختلف سرزمین ما است، امروز در حال رسیدن به دوران بلوغ خود است و برگزاری منسجم و منظم یازدهمین دوره و استقبال گرم مردم دیار کریمان؛ کرمان خود شاهدی بر این مدعاست اما این مسئله بیش از هر زمانی، حمایت مسئولان و متصدیان را می‌طلبد تا جشنواره که به تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «با واژگان سرشار از حماسه و.عشق آراسته و در متن این‌گونه موسیقیایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.» بیش از گذشته در صیانت و حفاظت از موسیقی نواحی مختلف ایران اثرگذار باشد. متصدیان از همین امروز باید برای دوره بعدی جشنواره تصمیم‌گیری کنند که البته مهم‌ترین تصمیم درباره میزبان دوره بعدی است. هرچند مدیران اداره کل ارشاد استان کرمان بعد از سه دوره میزبانی، به دنبال ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در این استان و میزبانی دوره‌های بعدی هستند، اما شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هرچه زودتر تصمیم نهایی دراین‌ارتباط را اتخاذ کند.

انتهای پیام

captcha