نقش کالای ایرانی در رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی
کد خبر: 3711326
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد:

نقش کالای ایرانی در رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی

گروه سیاست و اقتصاد- امام جمعه مشهد گفت: این‌که رهبری می‌فرمایند: «باید دست هنرمند کارگر را بوسید»، به خاطر این است ‌که تمام حقایقی که در سه عرصه، رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی به وجود می‌آید، محصول این دست هنرمندی است که کالای ایرانی تولید می‌کند و اگر تولید نداشته باشیم، در هیچ عرصه دیگری از جمله علم و دانش و ابتکارات هم چیزی نداریم.

به گزارش ايکنا از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی علم‌الهدی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز، 14 اردیبهشت ماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر امام رضا(ع)، ضمن تقدیر از مردم مشهد برای حضور در اجتماع منتظران ظهور در روز نیمه شعبان، اظهار کرد: از حضور همه شما، از عشق، ارادت و احساسی که به ساحت ولایتمدار حضرت بقیه‌الله(عج) در روز چهارشنبه در راهپیمایی عظیم میدان شهدا تا حرم و شرکت در آن جشن باشکوه حریم مطهر امام هشتم داشتید، متشکرم و امیدوارم قدم شما عزیزان بر صراط نلرزد.
سال 97، سال تقدیر و حمایت از محصول وجودی کارگر
امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: این هفته هم هفته معلم است و هم هفته کارگر، دو قشر عظیمی که تعیین‌کننده بار سرنوشت جامعه‌اند، معلم فداکار و معتقدی که نسل آینده را تربیت می‌کند، عرصه هنرمندی‌اش در انسان‌سازی، سازنده جامعه آینده است و بازوی توانمند و فعال کارگر متدینی که در تأمین سرنوشت اقتصاد جامعه، ثروت و عزت برای جامعه آینده ما به بار می‌آورد، کار سخت ما در آینده بر دوش این دو قشر بزرگوار است.
وی، سال 97 را سال تقدیر و حمایت از وجود کارگر دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری هم که امسال را سال حمایت از تولید و کالای ایرانی اعلام فرمودند، در حقیقت سال تقدیر و حمایت از محصول وجودی قشر عظیم فعال و کارگر در این کشور و در جامعه ما هست که ان‌شاءالله با همت شما مردم و حسن ابتکار مسؤولان نظام، دستور و فرمان مقام معظم رهبری در شعار امسال، تحقق کامل پیدا کند.
آیت‌الله علم‌الهدی به بیان نقش متقابل کارگر و کالای ایرانی در توسعه و رشد اقتصاد کشور پرداخت و گفت: کارگر و کالای ایرانی، دو نقش دارد، یعنی توسعه کالای ایرانی در حقیقت پرورش استعداد و ابتکار کارگر است، کارگر نیز با تولید و ایجاد کالای ایرانی، سه خصوصیت را به وجود می‌آورد.
وی در همین زمینه اضافه کرد: خصوصیت اول، توسعه اقتصاد اجتماعی است، رشد اقتصادی کشور است؛ به‌هرحال، رشد اقتصادی ما در سایه تولید است، تمام دادوستدها، تجارت‌ها و لابی‌گری‌های اقتصادی، تابع آن واقعیتی است که در درون جامعه ما چه در عرصه کشاورزی و چه در عرصه صنعت به وجود می‌آید، ریشه و بنیان تمام فعالیت‌های اقتصادی در توسعه اقتصاد کشور، این محصول و فرآورده داخلی کشور ما هست که عامل و بنیان‌گذار اصلی‌اش، فعالیت عرصه کشاورزی و بازوان توانا، حسن ابتکار، ذوق و استعداد کارگران هستند.

نقش کالای ایرانی در رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی
وی تصریح کرد: این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید دست هنرمند کارگر را بوسید، به خاطر این‌که تمام حقایقی که در سه عرصه، رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی به وجود می‌آید، محصول این دست هنرمندی است که کالای ایرانی تولید می‌کند. اگر بنا باشد تولید نداشته باشیم، عزیزان ما در عرصه تولید فعال نباشند، در هیچ عرصه دیگری در عرصه علم، دانش، فعالیت‌های دانش‌بنیان، اگر به تولید نرسد، فعالیت‌ها، زحمت‌ها و ابتکارات از بین رفته است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به بیان دومین عرصه تأثیر تولید کارگر ایرانی پرداخت و اظهار کرد: تولید عامل رشد اقتصادی کشور است، ثانیاً عامل خودکفایی است. در استقلال ما نقش هیچ عنصری بالاتر از خودکفایی نیست، این‌که دست ما پیش کسی دراز نباشد، چشممان به در خانه بیگانه نباشد، این‌که نظر ما و طمع ما به دروازه‌های کشورهای متعدد نباشد، خودمان با خودمان باشیم، روی پای خودمان بایستیم و همه شئون زندگی و حیات خودمان را اداره کنیم، این یک امر نشدنی نیست، کاملاً تحقق‌بخش است.
وی تأکید کرد: 80 میلیون انسان هستیم، یعنی 80 میلیون استعداد، ابتکار، مغز و فکر، دست و بازو و 80 میلیون نفس کشی که امروز روی کره زمین به‌عنوان برترین ملت‌ها شناخته شدیم، ملت کمی نیستیم، با این انبوه استعداد، فکر و قدرت و نوآوری‌هایی که در نسل جوان ما موجود است، هر نسلی از ما به دنیا می‌آید، تحولی در عرصه‌های مختلف زندگی و فرهنگ ما ایجاد می‌کند و این تحول و تدبر در هیچ ملتی به‌اندازه ملت ما نیست.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: آنچه همه این‌ها را به سرمایه خودکفایی مبدل می‌کند، تولید، دست کارگر و بازوی کارگر است، وقتی به عرصه تولید می‌رسد، همه توان‌ها و قدرت‌ها در میدانی بروز می‌کند که ما را از غیر خودمان بی‌نیاز می‌کند، چشم ما را از دروازه کشورها به‌کلی قطع می‌کند، طمع و نظر ما را از خانه بیگانگان می‌برد، به خودمان می‌آییم و با اعتمادبه‌نفس خودمان در این مملکت زندگی می‌کنیم، وقتی مسئله به مرحله تولید برسد، به دست هنرمند کارگر می‌رسد، حجت امام زمان می‌گوید باید دست کارگر را بوسید.
وی تصریح کرد: خاصیت سوم، عزت ملی است. وقتی در دنیا بنا شد کالایی با کیفیت بالا با عرصه پیشرفت در میدان رقابت تولیدات دیگران، خودش را در میان ملت‌ها با نشان ایرانی نشان داد، این سرمایه عزت ملی است، این سرمایه که بهترین کالا و بهترین ابزار زندگی مردم در سایر کشورها با نشان ایرانی وجود دارد، به ما عزت ملی می‌بخشد و ملت ما به‌عنوان یک ملت عزیز جلوه‌گر می‌شود و همه این‌ها در سایه تولید و هنر کار و کارگری است.
امنیت شغلی، مهم‌ترین دغدغه کارگران
عضو مجلس خبرگان رهبری، مهم‌ترین دغدغه کارگران را نبود امنیت شغلی دانست و افزود: آنی که امروز در جامعه ما برای قشر ارزشی کارگر به‌عنوان یک ضرورت و دغدغه مطرح است، مسئله امنیت شغلی است. یعنی کارگر در محیط کاری بداند کارگر اینجاست، زندگی‌اش به‌وسیله اینجا تأمین می‌شود و خودش با قصد خلوص، عشق به اسلام، دین و عزت اسلام، آنجا همه ابتکاراتش را به‌پای امام زمان بریزد و کار کند، این بعد از داشتن امنیت شغلی است که بداند این شغل برای او پایدار است و متأسفانه در موقعیت‌های اقتصادی فعلی، کارگران مشکل امنیت شغلی دارند.
وی ادامه داد: باید عوامل تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران را مسئولان جلوگیری کنند که دو مسئله است؛ اول این‌که وقتی دستگاه تولیدی به وجود می‌آید، بر حسب مجوزی که به‌عنوان موافقت اصولی روز اول می‌گیرند و بعد تسهیلاتی که از بانک‌ها به آنان تزریق می‌شود، دولت می‌تواند اعمال‌نفوذ کند که یک جریان نظارتی برای حفظ امنیت شغلی کارگر از طرف وزارت تعاون بر این دستگاه تولیدی وارد شود، نه به‌عنوان نظارت مچ‌گیر و یقه‌گیر بلکه به‌عنوان نظارت کمکی که اگر این کارخانه به خاطر مشکلات بانکی، مالیاتی، بازار و فروش نرفتن جنس بنا شد به‌طرف سقوط پیش برود، این دستگاه جلویش را بگیرد، مشکلش را حل کند و نگذارد این کارگاه و دستگاه سقوط کند.
آیت‌الله علم‌الهدی به برپایی نمایشگاه کالای ایرانی در حسینیه امام خمینی(ره) اشاره و عنوان کرد: در نمایشگاهی که از تولیدات کالای ایرانی در حسینیه امام خمینی برپا شد و مقام معظم رهبری بازدید کردند، کسانی که اخبار نمایشگاه را رصد می‌کردند، توجه دارند که ایشان به یک غرفه پوشاک رسیدند، آقای وزیر تعاون گزارش داد که این غرفه مربوط به یک عده هنرمندان فعال و کارگر پوشاک در استان آذربایجان شرقی است که ابتکاراتی در طرح‌های لباس دارند منتها واردات پوشاک خارجی باعث شده است این‌ها کارشان رونق پیدا نکند و این دستگاه‌ها به تعطیلی کشیده شود.

وزارت تعاون، متولی تأمین امنیت شغلی کارگران
وی افزود: آقا برآشفتند، غضبناک به آقای وزیر تعاون گفتند اگر من جای شما بودم در هیئت دولت یقه پاره می‌کردم که چرا باید واردات بیاید و وضع کالایی که این زحمت کشان مبتکر تولید می‌کنند، در بازار کشور وضعیتی به وجود بیاورد که این دستگاه بخوابد؟ این تعبیر رهبری یعنی وزارت تعاون، شما متولی امنیت شغل، کار کارگر و به بازار آوردن کالای کارگری هستید، شما مدافع کارگرید، به‌عنوان مدافع کارگر باید یقه پاره کنید که چرا واردات بی‌رویه در پوشاک، وضعیت تولید را به این روز بیاورد.

از کار افتادن توان تولید داخلی یک فاجعه است
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، از کار افتادن توان تولید داخلی را یک فاجعه توصیف کرد و گفت: کارگر ما هم استعداد و ذوقش کور می شود، تمام احساسش می میرد و در گوشه‌ای خمود به روزگار سخت ناداری مبتلا می شود، لذا عزیزان مسئول باید دقت کنند که این واقعیت و حقیقت که واردات خارجی چه به‌صورت قاچاق و چه به‌صورت آزاد بیاید بازار 80 میلیونی ما را طوری بگیرد که کارگر آذربایجانی پوشاک زندگی‌اش با خاک یکسان شود و کالایش خریدار نداشته باشد، فاجعه است. مسئله پیش‌گیری هم سخت نیست، مجلس و دولت ما با جدیت این قضیه را پیگیری کنند و صحبت رهبری پیگیری شود.

انتهای پیام

captcha