عزت‌طلبی و رجعت؛ نوآوری‌ شعرا در ارتقای شعر مهدوی/ تبیین جامعه مهدوی و ویژگی منتظران
کد خبر: 3711345
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
رویکرد جدید شعر مهدوی در سال‌های اخیر؛

عزت‌طلبی و رجعت؛ نوآوری‌ شعرا در ارتقای شعر مهدوی/ تبیین جامعه مهدوی و ویژگی منتظران

گروه ادب ــ دبیر جلسه دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه شعر مهدوی اکنون به انقلاب مهدوی در عرصه نظم بدل شده است، تصریح کرد: عزت‌طلبی،‌ حماسه و رجعت از ویژگی‌ها و نوآوری‌هایی است که شعرا طی سال‌های اخیر در ارتقای شعر مهدوی مورد توجه قرار داده‌اند.

عزت‌طلبی و رجعت؛ نوآوری‌ شعرا در ارتقای شعر مهدوی/ تبیین جامعه مهدوی و ویژگی منتظران

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، دبیر جلسه دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره وضعیت شعر مهدوی و اینکه آیا در سال‌های اخیر شاهد ارتقای و ظهور آثار برجسته در این حوزه بوده‌ایم یا خیر، عنوان کرد: شعر مهدوی در دوران پس از انقلاب، حال و هوای تازه‌ای به خود گرفت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این اشعار بیشتر حالت مناقبی داشت و تنوعی که امروز در شعر مهدوی دیده می‌شود پیش از این وجود نداشت.
وی با بیان این مطلب که بیشتر شاهد اشعار منقبتی درباره امام زمان (عج) و انتظار فرج بودیم، گفت: شعر مهدوی بعد از انقلاب اسلامی،‌ تنوع و تکثر پیدا کرد و عناصر تازه‌ای وارد این حوزه از اشعار شد.
حجت‌الاسلام محمدزمانی در این باره توضیح داد: بحث منتظر حقیقی بودن، صفات افراد منتظر، ویژگی‌های جامعه مهدوی و ... از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌آید. با ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) جامعه مهدوی تشکیل می‌شود. اینکه جامعه مهدوی در زمان حضرت دارای چه ویژگی‌هایی خواهد بود و باید باشد از جمله موضوعاتی است که در این گروه شعری مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: اینکه جوامع در آستانه ظهور دارای چه ابعاد و ویژگی‌هایی هستند و پس از ظهور چه خصوصیاتی پیدا خواهند کرد را می‌توان از دیگر موضوعات در این باره برشمرد. بعد از ظهور حضرت، جوامع در رفاه مادی و معنوی قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام محمدزمانی ادامه داد: بحث تکامل عقل‌ها، درک محضر امام معصوم،‌ مبارزه با ظلم و ... از دیگر مواردی است که در شعر انتظار شکل گرفته است. بخشی از ادبایت دفاع مقدس نیز به نکات مهدوی اشاره می‌کند. بحث تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) و اینکه ما به عنوان منتظر ایشان باید تلاش کنیم که جامعه را برای ظهور حضرت و 313 یار ایشان که جوامع بشری را اداره می‌کنند آماده کنیم،‌ را می‌توان از دیگر مواردی دانست که در شعر مهدوی مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ انتظار در شعر مهدوی طی دوران پس از پیروزی انقلاب بر اساس آنچه گفته شد،‌ رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت، گفت: عنصر حماسه و عزت‌طلبی نیز در شعر مهدوی رونق گرفت و این شعر را به شعر انقلاب مهدوی تبدیل کرد.
دبیر جلسه دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب افزود: یاد و خاطره شهدا که منتظران حقیقی حضرت بودند نیز در این گروه شعری جای گرفت و موضوع رجعت در شعر مهدوی رونق پیدا کرد. شعر مهدوی بیشتر در قالب‌های قصیده و غزل بود، اما در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حوزه رباعی و دوبیتی نیز ورود پیدا کرد و رونق یافت.
وی گفت: شاعرانی در این حوزه هستند که در مباحث یاد شده مجموعه شعر دارند. این افراد همچنین کتاب مستقل درباره اشعار مهدوی دارند. شعر سپید در حوزه مهدویت تا پیش از پیروزی انقلاب بسیار کمرنگ بود که اکنون بسیار پررنگ شده است.
دبیر کنگره صائب تبریزی تاکید کرد: در عرصه شعر عاشورایی و آئینی نیز شاهد حضور مهدویت هستیم. شعر در رثای امام حسین (ع)، حضرت عباس(ع) یا امام سجاد (ع) خوانده می‌شود و در پایان شعر به این موضوع اشاره می‌‌شود که یک روز، منتقم خون سیدالشهدا (ع) می‌آید و ما باید تلاش کنیم که ظهور حضرت را برای خودمان رقم بزنیم و برای تعجیل در ظهور ایشان دعا کنیم و جامعه را آماده پذیرش ظهور امام بکنیم. چنین نوآوری‌هایی در شعر مهدوی دیده می‌شود.
 انتهای پیام
captcha