طرحی برای بین‌المللی شدن قاریان قرآن
کد خبر: 3711356
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

طرحی برای بین‌المللی شدن قاریان قرآن

‌معاون اجرایی شورای عالی قرآن معتقد است اجرای طرح «اقراء» باعث می شود تا قاریان قرآن یک شناسنامه بین المللی داشته باشند.

 به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: محمدتقی میرزاجانی گفت: اگرچه طرح تخصصی اقراء از چند سال پیش آغاز شده ولی از دو سال قبل، این طرح با حضور شیخ محمد عصفور استاد قرائت از کشور مصر به صورت مستمر برگزار می شود و به تدریج اساتید قرائت و حفظ قرآن در این طرح حضور پیدا می‌کنند.
به گفته میرزاجانی، قاریان یا حافظان در طرح اقراء یک دوره از کل قرآن را نزد شیخ عصفور تلاوت و در نهایت اجازه قرائت را از وی دریافت می‌کنند که به این ترتیب مجوز می گیرند و قرائت آنان به سلسله اسنادی متصل می‌شود که در تلاوت قرآن وجود دارد و این تلاوت در واقع نسل به نسل به تلاوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌رسد.
وی افزود: مراسمی به نام «اشهار» بعد از اتمام تحویل کل قرآن توسط قاری و حافظ شرکت‌کننده برگزار می‌شود که این مراسم در برخی کشورهای جهان اسلام مرسوم است و در واقع گرفتن مجوز در این مراسم به صورت عمومی اطلاع رسانی می شود که این فرد، چنین اجازه ای را گرفته است.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن اضافه کرد: این جلسه تاکنون 10 نوبت در شهرهایی مانند تهران، بوشهر، یزد، اصفهان و خراسان رضوی برگزار شده و در دهمین دوره از این طرح که در حرم رضوی برگزار شد، محمدجواد پناهی، حمید هروی و مهدی حسنی موفق به دریافت این مجوز شدند و البته حسنی که از حافظان کل قرآن است قبل از این دوره نیز موفق شده بود مجوز قرائت حفص از عاصم را از استاد عصفور و مجوز قرائت ورش از نافع را از دکتر رفعت علی دیب استاد سوری بگیرد.
وی افزود: در این حوزه علاوه بر عصفور و علی دیب می توان به استاد محمود الکرخی از عراق اشاره کرد که عصفور به همین منظور در تهران مستقر شده و برای این کار فعالیت دارد.

** حسن زاده آملی از پیشکسوتان اجازه قرائت است
میرزاجانی گفت: اصل مقوله اقراء در جهان اسلام از گذشته به عنوان موضوعی مهم برای قاریان قرآن بوده تا در عرصه قرائت بتوانند شناسنامه تلاوت داشته باشند و برخی معقتدند قاری بین المللی واقعی کسی است که تلاوتی متصل به این سلسله اسناد داشته باشد تا در جهان اسلام به ویژه در کشورهای اسلامی شناخته شود.
وی افزود: داشتن مجوز و مشخص بودن اسناد تلاوت یک معیار اصولی تلقی می شود و در گذشته نیز در جمهوری اسلامی ایران این طرح به صورت پراکنده وجود داشت ولی با برنامه های پیش بینی شده از سوی شورای عالی قران و مرکز طبع و نشر قرآن کریم این طرح به صورت رسمی دنبال می شود.
میرزاجانی با بیان این که تاکنون 42 نفر از قاریان و حافظان کشورمان موفق به دریافت این اجازه شده اند، اظهار داشت: قاریان و حافظان می توانند به تدریج نزد شیخ عصفور این اجازه را دریافت کنند و همین اساتیدی که موفق به دریافت این مجوز شده اند نیز می توانند اجازه نامه صادر کنند.
وی از آیت الله حسن حسن زاده آملی به عنوان استاد و فیلسوفی یاد کرد که در این حوزه نیز صاحب اجازه هستند.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن درباره شرایط شرکت در طرح «اقراء» گفت: کسانی که می خواهند این مجوز را دریافت کنند باید از نظر صحت قرائت و موضوع های تخصصی قرائت قرآن و همچنین در حوزه آموزش قرآن فعالیت داشته باشند به گونه ای که بتوانند در جلسات قرآنی این شیوه را ترویج کنند و شورای عالی قرآن با همین شرایط ، افرادی را گزینش و انتخاب می کند تا این مراحل را پشت سر بگذارند.
به گزارش ایرنا، دهمین دوره تخصصی اقراء از 11 تا 27 فروردین ماه در مشهد مقدس برگزار و در حاشیه آن یک کارگاه تخصصی برای موذنان و قاریان برپا شد.
در آخرین روز این دوره جلسه اشهار به پایان رسید و طی این جلسه محمدجواد پناهی، سید حمید هروی و مهدی شجاع سوره های کافرون تا انتهای قرآن و سوره حمد و پنج آیه ابتدایی سوره بقره را نزد استاد عصفور تلاوت کرده و موفق به اخذ اجازه نامه قرائت از این استاد مصری شدند.
قرائت شیخ محمد عَصفور با 32 واسطه به رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌رسد و قاریان و حافظان کشور با اقراء نزد این شیخ به این سلسله سند، متصل می‌شوند.

انتهای پیام

captcha