جشنواره‌ها، بهترین فرصت عرضه تئاتر دینی/ آثار نمایشی دینی پس از جشنواره مورد حمایت قرار نمی‌گیرند
کد خبر: 3711565
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
زوار بی‌ریا عنوان کرد:

جشنواره‌ها، بهترین فرصت عرضه تئاتر دینی/ آثار نمایشی دینی پس از جشنواره مورد حمایت قرار نمی‌گیرند

گروه هنر ــ با وجود آنکه جشنواره‌های متعدد تئاتری برگزار شده بهترین مجال برای تولید و عرضه تئاتر دینی و ارزشی هستند اما این آثار برای اجرای عمومی نیازمند حمایت از سوی مسئولان فرهنگی هستند، امری که معمولاً اتفاق نمی‌افتد.

جشنواره‌ها، بهترین فرصت برای عرضه تئاتر دینی/آثار نمایشی دینی پس از جشنواره مورد حمایت قرار نمی‌گیرند

محمد زوار بی‌ریا، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه به دلیل عدم وجود ساز و کاری کارآمد و نتیجه‌بخش در زمینه تولید و اجرای آثار نمایشی دینی و ارزشی مدتی است که تمایلی به فعالیت در این عرصه را ندارم هرچند که این اواخر در آثاری حضور و فعالیت داشتم که مستقیماً به طرح مسائل دینی و ارزشی اشاره نداشته اما دارای مضمونی انسانی و ارزشی بودند.

وی ادامه داد: در سال جدید هم دو پیشنهاد برای بازی در دو نمایش دارم که البته همکاری با دوستان هنرمندم در گروه نمایشی تلنگر است که به کارگردانی سیدعلی موسویان یکی از آنها قرار است در تالار سنگلج و دیگری در تماشاخانه ایرانشهر پیگیری و اجرا شود.

کارگردان نمایش رضوی «آنم آرزوست» تصریح کرد: همچنان اعتقاد دارم که جشنواره‌های تئاتر دینی بهترین فرصت برای تولید و اجرای آثار خلاقه نمایشی پیرامون موضوعاتی است که هم برخی از کارگردانان تئاتر دغدغه آن را دارند و هم تجربه نشان داده است که مردم به عنوان مخاطب عام و خاص تئاتر، از آن استقبال می‌کنند.

زوار بی‌ریا افزود: با این حال این حق و انصاف را به گروه‌های تولید‌کننده تئاتر با مضامین دینی و ارزشی بدهید که پس از قریب به دو ماه تمرین به منظور آماده‌سازی نمایش راضی به یک یا دو نوبت اجرا در جشنواره نباشند و این توقع بجایی است تا آنها در زمینه اجرای عمومی اثر نمایشی خود نیز از سوی نهاد و سازمان‌های فرهنگی مسئول همچنان امیدوار باشند.

کارگردان نمایش رضوی«پلاک 8» در ادامه گفت: متأسفانه در عرصه عمل شاهد آن هستیم که آثار نمایشی تولید شده به منظور حضور در جشنواره‌های تئاتر دینی و ارزشی که اتفاقاً مورد بذل توجه مسئولان اجرایی جشنواره نیز قرار می‌گیرند پس از اتمام جشنواره به حال خود رها شده و حتی به صرف برگزیده شدن آنها در جشنواره‌ها، این آثار مورد توجه و عنایت مسئولان و حمایت آنها به منظور اجرای عمومی قرار نمی‌گیرند.

وی در پایان گفت: به هر حال میزان تماشاگر هراثر نمایشی در هر نوبت اجرا محدود است و لذا جشنواره‌ها نیز ظرفیت کافی برای پاسخگویی به استقبال تماشاگران این آثار را ندارد و به نظر می‌رسد که فرایند تولید و اجرای آثار نمایشی دینی و ارزشی پس از جشنواره در راستای اجرای عمومی و ایجاد بستر و زمینه لازم برای دفعات بیشتر اجرا، تکمیل می‌شود تا به این واسطه و توجه مخاطب به این آثار، انگیزه لازم در میان اهالی تئاتر برای تولید و اجرای این آثار نیز فراهم آید.

انتهای پیام    

  

captcha