افشای جزییات جدید از طرح معامله قرن آمریکا برای فلسطین
کد خبر: 3711592
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

افشای جزییات جدید از طرح معامله قرن آمریکا برای فلسطین

روزنامه صهیونیستی معاریو در خبری فاش کرد که در سفر اخیر وزیر جنگ اسراییل به آمریکا، کاخ سفید وی را درجریان جزییات مهمی از طرح معامله قرن دونالد ترامپ قرار داده است.

به گزارش ایکنا؛ قدسنا نوشت: در خبری که معاریو منتشر کرده و دفتر اویگدور لیبرمن وزیرجنگ اسراییل هم آن را تکذیب کرده آمده است: آمریکایی ها در این طرح قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین قبول کرده اند اما در ازای آن به اسراییل تعهد داده اند که در خصوص توقف برنامه هسته ای ایران از همه توان خود استفاده خواهند کرد و در صورت تصمیم اسراییل برای جنگ مستقیم با ایران برای این رژیم پوشش بین المللی فراهم می کنند و همچنین تعهد می کنند که در این جنگ علاوه بر حمایت نظامی نا محدود از اسراییل در برابر ایران پیشرفته ترین سلاح ها را در اختیار او قرار دهند.

روزنامه معاریو درباره جزییات بخش اول این طرح نوشت: براساس طرح معامله قرن، اسراییل موظف است مسئولیت مناطق شعفاط، جبل المکبر، العیسیویه و ابودیس در قدس شرقی را به تشکیلات خودگردان فلسطین بسپارد و به این ترتیب قدس شرقی را از غرب آن جدا خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز پیش تر در خبری از جزییات معامله قرن نوشته بود که براساس این طرح فلسطینی ها با قبول پایتختی ابودیس در مجاورت شرق قدس برای دولت‌ آتی خود از قدس یکپارچه چشم پوشی خواهند کرد.

علاوه براین به موجب طرح یاد شده فلسطینی ها دولت خاصی را در اختیار خواهند داشت که بر بخشی هایی از کرانه باختری حاکمیت دارد نه بر کل آن و به نوعی مناطق فلسطینی دارای پیوستگی با هم نیستند و دارای حاکمیت محدودی بر این مناطق هستند. اکثریت شهرک های صهیونیست نشین باقی خواهند ماند بدون آنکه قدس شرقی را پایتخت خود داشته باشند. همچنین موضوع حق بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق اشغالی سال 1948 نیز از اساس منتفی خواهد بود.

معاریو این موارد را عقب نشینی های دردناک برای اسراییل توصیف کرده است.

روزنامه معاریو به معنای «عصرانه» یکی از روزنامه‌های پرتیراژ رژیم اشغالگر قدس است که به زبان عبری منتشر می‌شود. این روزنامه در تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۴۸ میلادی، توسط عزرائیل کارلیباخ بنیان‌گذاری شد.

دانشنامه ویکی پدیا در باره روزنامه معاریو نوشته است: معاریو یک روزنامه سیاسی است، اما به هیچ گروه خاص سیاسی تعلق و وابستگی ندارد.

پایتختی ابودیس برای دولت آینده فلسطینی پیشنهاد چه کشوری بود؟

برخی مسئولان فلسطینی اعلام کردند که کشور پیشنهاد دهنده طرح انتخاب شهرک "ابو دیس" به عنوان پایتخت کشور فلسطین، "عربستان سعودی" است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع آگاه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جریان سفر 2 ماه پیش محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض این طرح را به عباس پیشنهاد کرده است. در آن زمان عباس در سفر به قاهره به سر می برد و بلافاصله به ریاض احضار شد و همزمان با آن، "سعد حریری" نخست وزیر لبنان هم به ریاض سفر کرد و از آنجا استعفای خود را اعلام کرد.

منابع فلسطینی خاطر نشان کردند که عربستان دومین بار در آستانه برگزاری کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در ترکیه در اواسط ماه دسامبر گذشته این پیشنهاد را به طرف فلسطینی داد و خواستار موضع ارائه پاسخ از سوی طرف فلسطینی به یان پیشنهاد شد.

مختصات جغرافیایی ابودیس

در حالی که رژیم صهیونیستی از دهه 90 بارها پیشنهاد داده بود که شهرک ابو دیس به جای قدس پایتخت فلسطین باشد و هر بار فلسطینیان با این پیشنهاد مخالفت می کردند، اکنون دولت آمریکا نیز در چارچوب "معامله قرن" چنین پیشنهادی را ارائه داده و می خواهد به جای قدس، شهرک ابو دیس پایتخت فلسطین باشد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شامگاه یکشنبه گذشته در سخنانی در شورای مرکزی فلسطین مخالفت قاطع خود با این پیشنهاد را اعلام کرد.

در همین حال، برخی مسئولان آمریکایی مدعی شده اند که دولت آمریکا رسما جزئیات معامله قرن را ارائه نکرده است و نمی توان گفت که دولت ترامپ ابو دیس را به جای قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین پیشنهاد داده باشد.

شهرک ابو دیس در شرق قدس واقع است و اراضی آن از دهه های گذشته از سوی رژیم صهیونیستی مصادره شده است و این رژیم اجازه توسعه شهرک از طرف شرق را نمی دهد و اکنون با دیواری سیمانی آن را به کلی از مرکز قدس شرقی جدا کرده است.

هانی حلبیه سخنگوی کمیته های مقاومت مردمی در شهرک ابو دیس می گوید که این شهرک تنها 4 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت زیادی در این مساحت کم دارد و به رغم شهرک های مجاور، به سختی می توان اسم شهرک را بر آن نهاد چه برسد به اینکه اسم پایتخت را بر آن نهاد.

ساکنان این شهرک می گویند که روستای ابو دیس اولین بار به دست صلاح الدین ایوبی قبل از آزاد سازی شهر قدس در سال 1187 میلادی بنا نهاده شد و این روستا همراه با روستاهای مجاور مقر ارتش او و جبهه مقدم برای حمله به نیروهای صلیبی در شهر قدس بوده است.

اسم این روستا ترکی بوده و ارتباط نزدیکی به کار ساکنان آن دارد، دیس (کلمه ای ترکی) به معنی حصیر است و حصیرسازی در این روستا رواج زیادی داشته است برای همین می گفتند ابو دیس.

رژیم صهیونیستی مساحت های زیادی از اراضی این شهرک را برای ساخت شهرک های صهیونیست نشین مصادره کرده است که یکی از این شهرک ها، معالیه ادومیم می باشد که از جمله شهرک های بزرگ یهودی نشین در کرانه باختری است.

captcha