شناخت دقیق از آموزه های ائمه اطهار شرط لازم تحقق سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 3711688
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

شناخت دقیق از آموزه های ائمه اطهار شرط لازم تحقق سبک زندگی اسلامی است

گروه فرهنگی-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، شناخت دقیق از آموزه‌های ائمه اطهار (ع) را شرط لازم برای تحقق سبک زندگی اسلامی معرفی کرد و گفت: سبک زندگی ریشه در باورها، نگرش ها و ارزش ها دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان شمالی، به نقل ازروابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، با محوریت همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد (ع)» در تعریف سبک زندگی با بیان اینکه سبک زندگی به علائق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری های رفتاری یک فرد، گروه و یا فرهنگ اشاره می کند، افزود: سبک زندگی، ظواهر زندگی را بیان می‌کند که برخاسته از یک مبانی است.

وی تفاوت سبک زندگی اسلامی با زندگی غربی را در مبانی معرفتی این دو ذکر کرد و با بیان اینکه خداباوری، توحید، توجه به پیوند دین به تمام شئونات زندگی و آموزه های دینی و سیره نبوی و جهت دادن به آن و توجه به اصل معاد از مهم‌ترین مبانی معرفتی سبک زندگی اسلامی است، اظهارکرد: همه این اصول مباحثی است که امروز در دنیای غرب به آن بی توجهی می‌شود و بی تردید اختلاف در مبانی معرفتی، اختلاف در سبک زندگی را در پی خواهد داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی، شناخت دقیق از آموزه‌های ائمه اطهار علیهم السلام را شرط لازم برای تحقق سبک زندگی اسلامی معرفی کرد و گفت: سبک زندگی قطعاً ریشه در باورها، نگرش ها و ارزش ها دارد.

وی عنوان کرد: قطعا اگر به مرحله باور نرسیم یعنی اگر آموزه‌های دینی به مرحله گفتمان نرسد و در حالت شعار باقی بماند؛ به تبع آن سبک زندگی متناسب آن را نخواهیم داشت.

فرخنده، با اشاره به اینکه در تحقق سبک زندگی اسلامی باید اقتضائات زمانی را نیز درنظر گرفت، افزود: ائمه اطهار علیهم‌ السلام در موضوعات واحد اجتماعی و یا سیاسی متناسب با زمان خود هرچند مبانی معرفتی و جهت گیری واحدی داشتند اما رفتارهای متفاوتی را بروز می دادند لذا توجه به عنصر زمان در سبک زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

دبیر هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی وهنری مساجد خراسان شمالی با بیان اینکه در راستای تحقق سبک زندگی اسلامی، مروجان و مبلغان اولاً باید با مبانی معرفتی اسلام آشنا باشند، بهره مندی از زبان هنر را یکی از قالب های تأثیرگذار در این بخش عنوان کرد و گفت: امروزه عنصر تصویر نقش مهمی در انتقال مفاهیم و ارزش ها دارد و هنرمندانی که با این مبانی آشنا باشند قطعاً در انتقال این معارف و سبک زندگی اسلامی موفق تر عمل می کنند.

دبیر اجرایی همایش اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد علیه السلام، با ذکر این مطلب که هدف این همایش تبیین آموزه‌ها و مبانی معرفتی است، اظهارامیدواری کرد این برنامه بن‌مایه حرکت‌های فرهنگی دیگر باشد.

حسین فرخنده در پاسخ به این سوال که سبک زندگی اسلامی تا چه حد می تواند در تحکیم بنیان خانواده تأثیرگذار باشد، اظهارکرد: مبانی معرفتی سبک زندگی اسلامی که به آن اشاره شد راه را بر تضعیف بنیان خانواده و فروپاشی آن می‌بندد و اجازه ورود افکار فردگرایانه را نمی دهد چراکه از بین ‌رفتن الگوهای دینی و سنتی و اصالت دادن به رفتارهای شخصی، مهم ترین عامل سست شدن بنیان های خانواده است.

فرخنده با اشاره به اینکه هرقدر این طرز تفکرها به کشور راه پیدا کرده به همان میزان اصالت خانواده ها هم با چالش مواجه شده است، راه خروج از این ورطه را بازگشت به تعالیم ناب اسلامی ذکر کرد و گفت: در سبک زندگی اسلامی باید الگوها را نشان داد و صرف تکرار این واژه در سخنرانی ها و همایش ها، مسئله حل نمی شود بنابراین هنر می‌تواند در این الگوسازی کمک کند و قطعاً مشارکت هنرمندان و علمای دینی در این خصوص راهگشا است.

وی بیان کرد: کتاب‌های ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه در قالب دعا سعی بر آن دارد که مهارت‌های ارتباطی انسان با خداوند، با خود و دیگر انسان ها را به انسان بیاموزد؛ بدیهی است اگر مبدا و مقصد انسان مشخص باشد، سردرگمی و تردید و دودلی که موجب آشفتگی خاطر می‌شود نیز کمتر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که در راستای تبیین سبک زندگی اسلامی چه برنامه هایی در دستور کار قرار دارد، اظهارداشت: در مهرماه سال جاری همایش سبک زندگی اسلامی با کارگروه‌های ویژه برگزار می‌شود و همچنین ما از تمامی آثار فرهنگی و هنری که در این راستا تولید ‌شود، حمایت می کنیم.

آئین اختتامیه نخستین همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد (ع)» هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری در محل سالن گلشن بجنورد و با معرفی آثار برتر بخش مقالات و اینفوگرافی برگزار می شود.

captcha