ابراهیمی‌ترکمان: رهبران ادیان مانع تخریب محیط زیست شوند
کد خبر: 3711695
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

ابراهیمی‌ترکمان: رهبران ادیان مانع تخریب محیط زیست شوند

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آيين یازدهمين دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه با تأکید بر اینکه دین این قدرت را دارد که بشر را با آموزه‌های اخلاقی نسبت به طبیعت، متعهد پرورش دهد گفت: رهبران ادیان با آموزه‌های دینی مانع تخریب محیط زیست شوند.

ابراهیمی‌ترکمان: رهبران ادیان مانع تخریب محیط زیست شوند

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنراني خود در آيين یازدهمين دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه با موضوع «اديان و محيط زيست»، با اظهار اينكه افلاطون نظريه‌اي دارد مبني بر اينكه نزاع در جهان بر سر خير قليل است و بر سر خير كثير نزاعي صورت نمي‌گيرد، گفت: در زمانی که ما به محیط زیست آسیب می‌زنیم، در واقع این خیر را برای آیندگان کم می‌کنیم. این بدین معناست که جنگ و نزاع را به آینده منتقل می‌کنیم و بسیار خطرناک است.

وی با خطرناک خواندن این نوع برخورد نسبت به محیط زیست، بیان کرد: خداوند خیراتی را در محیط زیست برای انسانها نهاده است که عده‎ای متأسفانه با رفتار غلط و ناپسند خود آن را به هدر داده و مانع رسیدن و انتقال آن به آیندگان می‌شوند.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: بشر با تخریب محیط زیست جنگ و نزاعی را به آینده منتقل می‌کند که نسل‌های آینده در آن هیچگونه ریشه و دخل و تصرفی نداشته‎اند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امروز تکنولوژی از طبیعت، تقدس‌زدایی کرده و تسلط غیر اخلاقانه انسان را بر محیط زیست و طبیعت را بیش از اندازه و حدممکن کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، گفت: به عبارتی دیگر، نیازهای تخیلی انسان از محیط زیست و طبیعت باعث تخریب محیط زیست شده است نه نیازهای واقعی او.

وی در سخنان خود، یادآور شد: خداوند طبیعت را به گونه‌ای آفریده است که برای همه کفایت می‌کند اما زیاده خواهی عده‌ای به دنبال این است که طبیعت را در تملک شخص خود در آورده و انسان امروز به جای اداره طبیعت بر علیه طبیعت نیز، شورش کرده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به به نقش محیط زیست در زندگی انسان‌ها اظهار کرد: در آموزه‌های دینی نسبت به اینکه طبیعت برای همه انسان‌هاست، تأکید شده است و همچنین در سوره مبارکه الرحمن به نکته‌ای اشاره می‌کند که زمین را برای همه مخلوقات قرار داده‌ایم.

وی افزود: در واقع امروز کسی نمی‌تواند نیازهای فردای دیگران را مصرف کند که در راستای آن، دو دیدگاه اصلی در باره نگاه دین به محیط زیست وجود دارد. دین، خود عامل بحران محیط زیست است و دین، طبیعت را مسخر انسان می‌دارد.

ابراهیمی‌ترکمان: رهبران ادیان مانع تخریب محیط زیست شوند

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد:‌دو دیدگاه اصلی درباره نگاه دین و محیط زیست وجود دارد، دیدگاه اول می‌گوید دین عامل اصلی نابودی محیط زیست است و می‌گوید دین دنیا را گذرگاهی می‌داند و همین ضعف بی وطنی به دنیا می‌دهد. در پاسخ باید گفت ای کاش مردم به این توصیه عمل می‌کردند اما اکنون مردم برعکس فکر می‌کنند و می‌پندارند همیشه زنده خواهند بود به همین دلیل به خودشان اجازه می‌دهند هر تعرضی را به طبیعت داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اساس آسیب رساندن به محیط زیست به دلیل حفظ مطلق تملک بشر است و دین این قدرت را دارد که بشر را با آموزه‌های اخلاقی نسبت به طبیعت، متعهد پرورش دهد.

وی ادامه داد:‌ دومین دلیل این است که دین طبیعت را مسخر انسان می‌داند و دست انسان را در هرگونه بهره‌برداری از  طبیعت آزاد می‌گذارد. در مورد این نظریه نیز باید گفت آموزه‌های دینی برعکس این برداشت است. دین به انسان می‌گوید که باید از طبیعت درست استفاده کند و در این راستا قناعت داشته باشد. اسراف بر روی زمین سبب می‌شود که انسان به محیط زیست آسیب بزند. تصور اصالت فایده که برخی از غربی‌ها به آن توجه کرده‌اند و اینکه می‌گویند از دنیا باید بهره‌مندی مادی را داشت اشتباه است. این تبلیغ مصرف‌گرایی ریشه در غرب دارد و اساس آن تخریب و آسیب زدن به محیط زیست است. نگاهمان را به طبیعت باید تغییر بدهیم.

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان خود با اذعان اینکه انسان‌ها امروز به جای حمایت و نگهداری از طبیعت علیه آن شورش کرده‌اند، از رهبران ادیان خواست با آموزه‎های دینی و اخلاقی جلوی تخریب محیط زیست را گرفته و مانع آسیب رساندن به آن شوند.

بنابر اعلام این خبر، در این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت که به مدت سه روز برگزار می‌شود، انديشمندان دو طرف مباحث و مقالات متعددي را با عناويني نظير اخلاق محيط زيستي از ديدگاه اسلام و مسيحيت، امنيت اجتماعي ناهمكيشان و دين و محيط زيست به بحث و گفت‌وگو مي‌پردازند.

هيأت كليساي ارتدوكس روسيه در جريان سفر خود به جمهوری اسلامی ایران از شهر مقدس قم بازديد و با برخي شخصيت‌هاي ديني و دانشگاهي ديدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام

captcha