استاد آكادمی دینی مسكو: رجوع به مذهب؛ لازمه مقابله با بحران زیست محیطی
کد خبر: 3711728
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

استاد آكادمی دینی مسكو: رجوع به مذهب؛ لازمه مقابله با بحران زیست محیطی

استاد آكادمی دینی مسكو در یازدهمین گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در تهران گفت: برای حل بحران‌های مختلف از جمله بحران محیط زیست نیازمند این هستیم که به توصیه‌ها و آموزه‌های مذهبی رجوع كنیم.

استاد آكادمی دینی مسكو: رجوع به مذهب؛ لازمه مقابله با بحران زیست محیطی

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ كشیش آلكسی ایلیچ اوسیپوف، استاد ممتاز آكادمی دینی مسكو دیروز(15 اردیبهشت‌ماه) در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در این سازمان با تأكید بر اینكه وضعیت روحی انسان‌ها مشخص‌كننده تمام كارهای اوست، گفت: در دوره‌ای كه محیط زیست با خطر بزرگی مواجه است، اسلام و مسیحیت با هم همكاری می‌كنند تا این معضل در كنار معضلات كنونی دیگر مانند كشتار و غارت و خشونت و ... اصلاح شوند.

وی سپس با گفتن اینكه بحران محیط زیست، بدتر از هر بحرانی است كه برای بشر اتفاق افتاده است، افزود: معضلات گوناگون همانند مشكلات محیط زیستی، فراتر از از موقعیت‌های مكانی، كلیت زندگی انسان‌ها را با تهدید مواجه ساخته است. این در حالی است كه در دیدگاه‌های مسیحیت، زمین برای بهره‌وری ما و كار كردن ماست نه تخریب آن و باید به زمین و به تمام محیط زیست عشق بورزیم. اما تمام اینها به دلیل علاقه انسان به مصرف‌گرایی نادیده گرفته شده است.

كشیش آلكسی ایلیچ ادامه داد: بعد از پایان قرون وسطی و ابداع علوم جدید كه از ناحیه غرب بود، شاهد رفتار مصرف‌گرایی و رفتار استثمارگونه و استعمارگونه هستیم كه در نتیجه آن و تأثیری كه بر دیگر رفتارهای انسان گذاشته است، شاهد بروز بحران‌های كنونی هستیم.

وی تأكید كرد: اگر مذهب نباشد، برابر هیچ بحرانی توانایی غلبه نخواهیم داشت. در خصوص محیط زیست هم نیازمند این هستیم تا به توصیه‌ها و آموزه‌های مذهبی رجوع كنیم.

عالیجناب فیوفان: جنگ عامل فشار انسان بر طبیعت شد

مترو پلیت قازان و تاتارستان جمهوری فدراسیون روسیه در یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه گفت: جنگ، بحران‌های سیاسی و اجتماعی، بازسازی ساختارهای تاریخی و امثال آن عامل فشار انسان بر طبیعت شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عالیجناب فیوفان، مترو پلیت قازان و تاتارستان جمهوری فدراسیون روسیه در آغاز سخنان خود، نامه پاتریارک کریل، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه در باره یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه را قرائت کرد که در آن به قرار گرفتن مسئله محیط زیست و ظهور خودکامگی انسانی اشاره دارد.

وی همچنین، بیان کرد: بحران محیط زیست همیشه به دنبال بحران‌های دیدگاهی به وجود می‌آید و این بحران در دوران رنسانس پیدایش کرد.

عالیجناب فیوفان افزود: در واقع زمانی که عصر خودکفایی انسان به وجود آمد و منجر به تغییر رفتار انسان به محیط خودش شد.

وی ادامه داد: جنگ، بحران‌های سیاسی و اجتماعی، بازسازی ساختارهای تاریخی و امثال آن، منجر به فشار انسان بر طبیعت شدند.

عالیجناب فیوفان با اشاره به اهمیت برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه گفت: این تلاش دو مذهب جهانی به نمایندگی از ایران و برادران ارمنی و کلیسای ارتدوکس روسیه و مهمتر از همه نیاز تغییر نه تنها به تکنولوژی، آنچه که در تفکر انسان‌‌هاست باید تغییر یابد.

جایگاه محیط زیست در آموزه‌های ارتدوکس

آرشیماندریت آلکساندر (زرکاشف)، اسقف کلیسای نیکولایوسکی نیز در سخنانی در این آیین، گفت: اهمیت مشکلات موضوعات محیط زیستی غیر قابل نادیده گرفتن هستند. آلودگی آب و زمین و هوا و محیط زیست، در روح و بدن انسان تأثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در آموزه‌های کلیسای ارتدوکس مسئله محیط زیست جایگاه مهمی دارد و در روابط بین مذهبی این به موضوع اهمیت داده می‌شود.

بنابر اعلام این خبر، در این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت که به مدت سه روز برگزار می‌شود، اندیشمندان دو طرف مباحث و مقالات متعددی را با عناوینی نظیر اخلاق محیط زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت، امنیت اجتماعی ناهمكیشان و دین و محیط زیست به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

هیأت كلیسای ارتدوكس روسیه در جریان سفر خود به جمهوری اسلامی ایران از شهر مقدس قم بازدید و با برخی شخصیت‌های دینی و دانشگاهی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام

captcha