جانمایی غرفه‌های ناشران دانشگاهی با نگاهی سودجویانه بوده است
کد خبر: 3712061
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
دکتر طیبی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب؛

جانمایی غرفه‌های ناشران دانشگاهی با نگاهی سودجویانه بوده است

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با انتقاد از جانمایی غرفه‌های بخش دانشگاهی و بی‌مهری به ناشران دانشگاهی، گفت: این نگاه سودجویانه است که فکر کنیم دانشجو محتاج به خریدن کتاب‌های ناشران دانشگاهی است، پس هر کجا غرفه‌های آن باشد، دانشجو به آنجا مراجعه می‌کند.

جانمایی غرفه‌های ناشران دانشگاهی با نگاهی سودجویانه بوده است
به گزارش ایکنا؛ سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران فرهنگی این نهاد، عصر روز گذشته ۱۶ اردیبهشت‌ماه با حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دیگر بخش‌های نمایشگاه بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقاط قوت و ضعف برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: در مقام مقایسه با سال قبل که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، احساس می‌کنم این نمایشگاه به شکل وسیع‌تر و بهتری برگزار شده است. بیشتر از غرفه‌های دانشگاهی و جهاد دانشگاهی بازدید کرده‌ام، اما در مسیر که دیگر غرفه‌ها و بخش‌ها را هم می‌دیدم نمایشگاه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.

وی در ادامه با انتقاد از جانمایی غرفه‌های بخش دانشگاهی، گفت: چیزی که در این بازدید یک مقدار نظرم را جلب کرد و از آن هم ناراحت شدم، بی‌مهری نسبت به غرفه‌های ناشران دانشگاهی بود. اگر بگوییم دانشگاه وظیفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور را بر عهده دارد قاعدتا باید اهمیت بیشتری به آن داده شود و امکانات بیشتر و فضای بهتری در اختیار آن گذاشته شود نه آنکه به این دلیل که فکر می‌کنیم دانشجو محتاج به خریدن کتاب‌های ناشران دانشگاهی است، پس هر کجا غرفه‌های آن باشد، دانشجو به آنجا مراجعه می‌کند. این نگاه، نگاه سودجویانه است، حال آنکه باید بهترین سالن‌ها را به ناشرانی اختصاص دهیم که کتاب‌های دانشگاهی را منتشر می‌کنند.
جانمایی غرفه‌های ناشران دانشگاهی با نگاهی سودجویانه بوده است
رئیس جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به فعالیت سازمان انتشارات و نقش آن در حوزه نشر افزود: می‌توان گفت: یکی از کار‌های الگوساز جهاد دانشگاهی که از سال‌های دوم و یا سوم تشکیل جهاد پا گرفت و کار خود را شروع کرد، سازمان انتشارات بود. تولید علم؛ کار بسیار ارزنده و مفیدی است و انتشار این تولیدات کار مهم دیگری است که باید انجام شود، سازمان انتشارات نیز تلاش دارد این تولیدات در قالب کتاب، نشریه و ... در اختیار مخاطب قرار گیرد که هم از نتایج کار علمی مطلع شوند و هم کار تکراری صورت نگیرد، همچنین زکات علم که نشر آن است را بپردازد.

وی تشویق اساتید دانشگاهی به منظور مستند کردن معلومات و دانسته‌های خود در قالب کتاب و مقاله را یکی از رویکرد‌های مهم سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی خیلی زود به فعالیت‌های انتشاراتی روی آورده و اساتید دانشگاه را تشویق کرده معلومات را در اختیار مخاطب قرار دهند.

طیبی فعالیت سازمان انتشارات جهاد در حوزه علوم انسانی را مطلوب ارزیابی کرد و در پایان گفت: هرساله انتشارات جهاد دانشگاهی توسعه پیدا می‌کند و نتیجه آن را در جشنواره کتاب سال دانشجویی و شمار کتاب‌های منتشر شده از این سازمان می‌بینیم.
جانمایی غرفه‌های ناشران دانشگاهی با نگاهی سودجویانه بوده است
یادآور می‌شود، ۲ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پزشکی، هنر و معماری و ... از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و شعب آن در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است که از این تعداد، ۲۵۰ عنوان آن چاپ نخست منتشر شده در سال ۹۶ است.

جهاد دانشگاهی با چهار غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارد که سازمان انتشارات نمایندگی واحد‌های اصفهان، آذربایجان‌غربی، البرز، زنجان، قزوین، مشهد، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه فرهنگ و هنر معماری را برعهده دارد و واحد‌های امیر کبیر و تهران به صورت مستقل در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارند.

همچنین طبق اعلام روابط عمومی این سازمان، همزمان با برپایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشست‌های تخصصی و رونمایی از تازه‌های نشر جهاد دانشگاهی برگزار شده است. از جمله برنامه‌های جانبی این سازمان در نمایشگاه کتاب، رونمایی از کتاب «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه»؛ تالیف سیداحمد ساویز و رونمایی از کتاب «چشم‌انداز اقتصاد فرهنگ در ایران»؛ تالیف شهرود امیر انتخابی و رحیم یعقوب‌زاده بوده و تاکنون جلسات نقد و بررسی کتاب «محرک توسعه شهری، الزامات و رویکردها» با سخنرانی امین ابراهیمی دهکردی و «مبانی علم حساب» با سخنرانی طالب جابری برگزار شده است.
جانمایی غرفه‌های ناشران دانشگاهی با نگاهی سودجویانه بوده است
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه جاری در مصلی تهران برپا خواهد بود و محل غرفه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واقع در ضلع جنوبی سالن ۶A، غرفه‌های ۲۰۴، ۲۰۵ و ۲۰۶ سالن ناشران دانشگاهی و سالن ناشران عمومی راهرو ۵ غرفه ۴۱ است.
 
انتهای پیام
captcha