جلوگیری از رذائل اخلاقی با سکوت
کد خبر: 3712280
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
منبرهای یک‌ دقیقه‌ای؛

جلوگیری از رذائل اخلاقی با سکوت

گروه جامعه ــ سکوت دری از درهای حکمت است که محبت را ایجاد می‌کند و راهنما به سمت همه خوبی‌هاست‌.

فوری//جلوگیری از رذائل اخلاقی با سکوت

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ یکی از خصلت های پسندیده که اگر انسان متصف به این صفت باشد از بسیاری از رذائل اخلاقی جلوگیری می کند و بسیاری از مشکلات هم به واسطه نداشتن این صفت است، و همچنین از اخلاق انبیاء می باشد، صمت است، یعنی سکوت.

حضرت صادق(ع) می‌فرماید: «اَلصَّمْتُ شِعارُ الْمُحِبِّینَ، وَ فِیهِ رِضَا الرَّبِّ، وَ هُوَ مِنْ أَخْلاَقِ الاَْنْبِیَاءِ وَ شِعَارِ الاَْصْفِیَاءِ. (مصباح الشریعه)»، همچنین آن حضرت فرموده است: شیعیان ما اهل خاموشی هستند و زبانشان بسته است «إِنَّ شِیعَتَنَا الْخُرْسُ».(اصول کافى، ج ۲، کتاب الایمان والکفر)

یکی از ویژگی‌های اولیاء خدا، خاموشی و سکوت آنان است، و از همین رهگذر بهره‌برده‌اند. مرحوم آقای قاضی، مرحوم آیت الحق طیّاره، آیت الله بهجت اینچنین بودند. احمد بن محمد بن ابی نصر بَزنَطى که از اجلای اصحاب بوده‌اند و از خواص حضرت موسی بن جعفر و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بوده است.

از امام هشتم(س) نقل کرده: «الصَّمْتُ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِکْمَهِ وَ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الْمَحَبَّهَ إِنَّهُ دَلِیلٌ عَلَى کُلِّ خَیْرٍ». (بحارالأنوار- ج ۶۸ – ص ۲۸۸)؛ سکوت دری از درهای حکمت است و سکوت محبت را ایجاد میکند و سکوت راهنما به سمت همه خوبی‌هاست. 

‌سکوت آثار و برکاتی دارد، مانند شعار محبین و أصفیاء است؛ رضایت پروردگار در سکوت است؛ از‌جمله اخلاق‌های أنبیاء است؛ از ویژگی‌های شیعیان است؛ از خصوصیات عارفان بزرگ است؛ دری از درهای حکمت است و راهنما به سوی خیر است.

سکوت انسان را به تفکر وا می‌دارد و از بروز بسیاری از مشکلات حتی مشکلات خانوادگی جلوگیری می‌کند. در خبری از امام رضا(ع) آمده است: «یأتی على الناس زمان تکون العافیه عشره اجزاء تسعه منها فی اعتزال الناس وواحده فی الصمت»؛ (تحف العقول, ص ۴۴۶)

زمانى فرا می‏رسد که عافیت ده جزء دارد که نُه جزء آن کناره‌‏گیرى از مردم و یک جزء آن سکوت است. حرف‌زدن باید بجا، عالمانه، ضروری و دارای فوائد باشد.

«جلسه درس اخلاق حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق/ موسسه هدایت/ بهار 97»

 انتهای پیام

captcha