ابراهیمی‌تركمان: تخریب طبیعت تخریب راه خداشناسی است
کد خبر: 3712301
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶

ابراهیمی‌تركمان: تخریب طبیعت تخریب راه خداشناسی است

یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و روسیه ظهر امروز دوشنبه (17 اردیبهشت‌ماه) با سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سازمان به كار خود پایان داد.

ابراهیمی‌تركمان: تخریب طبیعت تخریب راه خداشناسی است

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین اختتامیه یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و روسیه با جمع‌بندی آرا و نظرات بیان شده از سوی اندیشمندان دو كشور آغاز شد.

ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان سخنانی در این آیین گفت: یكی از شعرای فارسی‌گوی شعری با این مضمون دارد كه هر گاه دو نفر بر روی زمین برای خاطر خدا بنشینند، آسمان به آنها حسادت می‌كند. گفت‌وگوهای دینی هم یكی از جلساتی است كه آسمان بر آن رشك می‌ورزد.

وی افزود: ایران و روسیه سالیان سال هیچ ارتباطی با هم نداشتند. بین ما 70 سال جدایی و قطع رابطه ایجاد شده بود. مظلوم واقع شدن كلیسا در شوروی سابق و نیز مطلوم واقع شدن اسلام در ایران پیش از انقلاب اسلامی، ما را از هم جدا كرده بود و فرصت گفت‌وگو را از ما سلب كرده بود. اما اتفاقات رخ‌داده در سالیان اخیر ما را به سمت گفت‌وگو و شناخت از یكدیگر هدایت كرد.

رییس شورای سیاست‌گذاری گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در ادامه سخنانش گفت: در نشست افتتاحیه این دور از گفت‌وگوها گفتم كه بر اساس نظر افلاطون ـ كه در آن می‌گوید؛ نزاع بشر در دنیا برای خیر قلیل است ـ وقتی محیط زیست را تخریب می‌كنیم یا آلوده می‌كنیم یا از بین می‌بریم، برای آیندگان خیر قلیل و در واقع جنگ را انتقال می‌دهیم.

ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: اما امروز می‌گویم كه در آموزه‌های اسلامی، دو راه برای شناخت خداوند وجود دارد؛ نفس انسان و طبیعت. خداوند در قرآن می‌فرماید؛ ما نشانه‌هایمان را در جان شما و در طبیعت و آفاق گذاشته‌ایم.

وی تأكید كرد: بر این اساس وقتی طبیعت را تخریب می‌كنیم و به محیط زیست آسیب می‌رسانیم، در واقع راه خداشناسی را تخریب می‌كنیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: یكی از راه‌های شناخت ما نسبت به خدا، دقت در محیط زیست و جانوران است. در واقع زمین، آسمان، جانداران و طبیعت و محیط زیست، از ابزار خداشناسی محسوب می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: بر این اساس است كه تأكید می‌كنم؛ تخریب محیط زیست نه تنها انتقال جنگ به آیندگان است، بلكه راه خداشناسی را می‌بندد. هر گیاهی كه از بین برود و هر جانوری كه نسل آن منقرض شود، راه شناخت خدا را محدود می‌كند.

ابراهیمی‌تركمان در تأكیدی دوباره اظهار كرد: باید نگرش خود را تغییر بدهیم و بدانیم كه طبیعت، ارث پدری ما نیست؛ بلكه امانت فرزندان ماست.  با این دستیابی به این دیدگاه است در حفظ طبیعت كوشا خواهیم بود.

وی سپس با بیان اینكه هر دو دین اسلام و مسیحیت توجه جدی به مسأله حفظ محیط زیست دارند، افزود: در روایات اسلامی در خصوص حقوق گیاهان و جانوارن توصیه و سفارش بسیاری شده است. موظف هستیم كه به این مسأله توجه جدی داشته باشیم و اگر اینگونه عمل نكنیم، زیان آن متوجه خود ما خواهد شد. در حالیكه طبیعت به ما خیر می‌رساند، ما با آن مبارزه می‌كنیم و آسیب می‌رسانیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان بر پربار بودن گفت‌وگوهای دینی ایران و روسیه تأكید كرد و با اعلام اینكه نتایج گفت‌وگوهای این دوره به دولت و سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران منتقل خواهد شد، از طرف روسی نیز درخواست كرد تا نتایج این گفت‌وگو به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران روسیه در امور محیط زیست ارایه شوند.

 فیوفان: این حق ماست كه ارزش‌های خدادادی را حفظ كنیم

در ادامه برگزاری این آیین، عالیجناب فیوفان، مترو پلیت قازان و تاتارستان و نیز نماینده پاتریارك كریل، اسقف اعظم مسكو تمام روسیه در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارتدوكس، با ابراز رضایت و خرسندی خود از برگزاری این دور از گفت‌وگوها كه به زعم وی در سطح بسیار عالی برگزار شد، گفت: نتیجه ارزشمند برگزاری این گفت‌وگوها، شناخت از یكدیگر است.

وی افزود: دنیای غرب علیه ایران مواضع بسیاری ظالمانه‌ای اتخاذ می‌كند و با مانع شدن ایجاد روابط گسترده ایران با دیگر كشورها، انسانیت را زیر پا می‌گذارد. در مدت سه روزی كه در ایران حضور دارم، بسیار اندیشیدم و به این نتیجه رسیدم كه واقعیت ایران با آنچه از سوی غرب بیان می‌شود، بسیار زیاد است. ایران كشوری پیشرفته و دارای مردمی مهربان و محترم و باشخصیت است.

مترو پلیت قازان و تاتارستان ادامه داد: همچنین غرب سوءتبلیغی مبنی بر عدم احترام به جایگاه زنان در ایران و اسلام مطرح می‌كند؛ در حالیكه شاهد حضور و مشاركت بانوان اندیشمند ایرانی در این دور از گفت‌وگوها هستیم كه نشان‌دهنده احترام بسیار ایران و اسلام به زنان است.

وی تأكید كرد: محصول این گفت‌وگو، ایجاد چشم‌اندازی مناسب برای آینده است. می‌توانیم بر اساس این تجربیات، مسایل مربوط به اكولوژی و حتی موضوعات سنتی، دینی و فرهنگی خود را حل كنیم.

عالیجناب فیوفان در پایان سخنانش اظهار كرد: این حق ماست كه حق انسان را از بین نبریم، جایگاه زن را حفظ كنیم، ارزش‌های خدادادی را حفظ كنیم و برای احقاق حقوق خود پافشاری و مبارزه كنیم.

گفتنی است، یازدهمین اجلاس مشترک مركز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های ایران وكلیسای ارتدكس روسیه با موضوع«ادیان و محیط زیست» كه از ۱۵ اردیبهشت ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران آغاز شده بود، ظهر امروز(۱۷ اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای به كار خود پایان داد.

انتهای پیام

captcha