از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای
کد خبر: 3712331
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
گزارش ایکنا از نخستین شب مسابقات مالزی؛

از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای

گروه بین‌الملل ــ آیین افتتاحیه شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شامگاه دوشنبه(17 اردیبهشت‌ماه) با نظم خاص و آرامش مثال‌زدنی آغاز شد، اما پوشش رسانه‌ای این رویداد قدیمی قرآنی از سطح مطلوبی برخوردار نبود.

از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای
به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی، آیین افتتاحیه این مسابقات با نظم و شکوه خاصی، شامگاه دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه، ساعت ۲۰:۴۵ به وقت محلی با خواندن سرود ملی این کشور، در سالن اجتماعات مرکز تجارت جهانی «پوترا» در کوالالامپور آغاز شد.

پس از قرائت سرود ملی کشور مالزی، مجریان مراسم به سه زبان مالایی، عربی و انگلیسی به حاضران در این جشنواره قرآنی خوشامد گفتند و در ادامه یکی از خطبا و امامان جماعت برجسته مالزی بر روی سکوی اصلی مسابقات حاضر شد و ادعیه‌ای را به زبان مالایی و عربی  قرائت کرد و در ادامه «احمد بن‌غزالی»، از میهمانان مراسم آیاتی از سوره عنکبوت را تلاوت کرد.

در ادامه آیین افتتاحیه رقابت‌های بین‌المللی قرآن مالزی، تمامی اعضای کمیته داوران و شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ و قرائت این رقابت‌ها در دو بخش آقایان و بانوان همراه با عکس از طریق مانیتور بزرگ مسابقات معرفی شدند و اعلام شد که 56 کشور در این دوره از مسابقات حضور دارند که تصویر مختار دهقان، نماینده کشورمان نیز پخش شد.

اجرای گروه تواشیح نور

در ادامه مراسم، شماری از جوانان عضو گروه تواشیح «نور» که از دانشگاه «پوترا»ی این کشور بودند در جایگاه سالن حاضر شدند و تواشیح زیبایی با موضوع فضیلت‌ و جایگاه قرآن کریم اجرا کردند.
از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای

پس از اجرای گروه تواشیح، در حالی که بسیاری از حاضران در سالن طبق روال سال‌های گذشته منتظر حضور پادشاه مالزی و سخنرانی وی بودند، اما اعضای کمیته داوران برای حضور در اتاق ویژه داوران و ارزیابی اجرای شرکت‌کنندگان، سالن مسابقات را ترک کردند.

شرکت‌کنندگان شب نخست

پس از ترک سالن از سوی داوران، بلافاصله عبدالباسط محمد اسلم، نماینده کشور پاکستان در سکوی مسابقات حاضر شد و آیاتی از سوره  قصص را تلاوت کرد.

در ادامه رقابت‌های شب نخست که به شرکت‌کنندگان در رشته تلاوت اختصاص داشت، به ترتیب، خانم مریم موسی از کامبوج آیاتی از سوره مؤمنون، امرالله اقباش از ترکیه آیاتی را از سوره عنکبوت، الیسع حسانی از مقدونیه آیاتی را از سوره نمل، خانم راتانا ساهامان از تایلند آیاتی را از سوره ابراهیم و یوسف فاندیتا از فیلیپین آیاتی را از سوره کهف تلاوت کردند.
از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای

پس از اجرای هر شرکت‌کننده، یکی از پژوهشگران قرآنی مالزی حاضر در سالن توضیحاتی درباره مفردات و معانی و مفاهیم آیاتی که از سوی شرکت‌کنندگان تلاوت می‌شد را به زبان مالایی ارائه می‌داد.

انتخابات پارلمانی

از آنجا که انتخابات پارلمانی مالزی قرار است، روز چهارشنبه(19 اردیبهشت‌ماه) برگزار شود، دامنه این تبلیغات انتخاباتی به سالن برگزاری مسابقات نیز کشیده شده بود و در بدو ورود به سالن اجتماعات مرکز تجارت جهانی پوترا کوالالامپور پرچم‌های آبی رنگی با عنوان نماد حزب حاکم این کشور در سراسر بخش ورودی سالن اصلی نصب شده بود.

جلوه‌های آیین افتتاحیه

از نقاط قوت آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات مالزی، نظم و آرامش خاص حاکم بر فضای سالن بود به طوری که خبرنگاران و عکاسانی که نام خود را ثبت می‌کردند با دریافت کارت بدون هیچ محدودیتی می‌توانستند فعالیت خبری خود را انجام دهند، اگرچه حضور رسانه‌ای ضعیف و کم‌رنگ بود.

همچنین، در سالن مسابقات، شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ و قرائت و در دو بخش آقایان و بانوان در یک طرف سالن و اعضای کمیته داوران نیز در صف اول سالن نشسته بودند.
از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای

از دیگر موضوعاتی که در سالن مسابقات چشم‌نوازی می‌کرد، حضور دانشجویانی با لباس ویژه الازهر بود که به نظر می‌رسد از دانشجویان شعبه بین‌المللی دانشگاه الازهر در مالزی بودند.

گل‌آرایی بخش‌های مختلف سالن، وجود مانیتورهای بزرگی که تنها تصاویر زیبایی از طبیعت پخش می‌کردند و همچنین، حضور گسترده بانوان در مراسم افتتاحیه از دیگر ویژگی‌های آیین افتتاحیه شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بود.

اگرچه بخش انتهایی سالن مسابقات خالی بود و پوشش رسانه‌ای این مراسم از حد مطلوب و قابل قبولی برخوردار نبود، اما به هر حال عکاسان و تصویربرداران هیچ محدودیتی در این زمینه نداشتند و با خوشرویی و برخورد مناسب کادر اجرایی و عوامل برگزارکننده مسابقات می‌توانستند کار خود را انجام دهند.
 
حضور هیئت ایرانی

علی محمد سابقی، رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، سید جواد سادات فاطمی، استاد و راهنمای شرکت‌کننده کشورمان، مختار دهقان، قاری و نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات و نمایندگان رسانه‌ای شبکه قرآن و معارف کشورمان از جمله ایرانیان حاضر در این مراسم بودند.
از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای

به هرحال بنابر اذعان شماری از فعالان قرآنی و رسانه‌ای کشورمان که در سال‌های گذشته در آیین افتتاحیه این مسابقات حضور داشتند، مراسم افتتاحیه امسال بسیار مختصر برگزار شد و جالب این که بلافاصله فعالیت این رقابت‌ها آغاز شد که شاید عدم حضور پادشاه و مقامات رسمی مالزی را می‌توان مرتبط با انتخابات پارلمانی این کشور دانست. 

یادآوری می‌شود، شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن مالزی از شامگاه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه آغاز شد و تا روز شنبه 22 اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. مختار دهقان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته تلاوت این مسابقات است.
از نظم مثال‌زدنی آیین افتتاحیه تا حضور کم‌رنگ رسانه‌ای
 
انتهای پیام
 
مطالب مرتبط
captcha