حضور مرکز آموزش و دریافت ایده‌های قرآنی مؤسسات در نمایشگاه قرآن/ مؤسسات؛ نیروهای بالقوه در اجرای طرح‌های قرآنی
کد خبر: 3712335
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
در نشست هم‌اندیشی مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با مؤسسات قرآنی مطرح شد؛

حضور مرکز آموزش و دریافت ایده‌های قرآنی مؤسسات در نمایشگاه قرآن/ مؤسسات؛ نیروهای بالقوه در اجرای طرح‌های قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ ارائه طرح‌هایی چون برگزاری دوره‌های طب اسلامی، تربیت مربی قرآن مهد کودک و ارائه مشاوره‌های قرآنی از سوی مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مؤسسات از جمله مباحث مطرح شده در هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی مؤسسات فعال قرآنی استان تهران در راستای مشارکت و همکاری در پیشبرد اهداف قرآنی روز گذشته، 17 اردیبهشت‌ماه با حضور مهدی بیاتی، مدیر مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران و جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط مرتضی اوحدی، قاری جوان کشورمان آغاز شد و در ادامه مهدی بیاتی، رئیس مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با ابراز خرسندی از برگزاری این هم‌اندیشی که برای اولین بار بود که با حضور مؤسسات قرآنی استان تهران برگزار می‌شد، اظهار کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور متشکل است از چندین مرکز که هر کدام به صورت مجزا برنامه‌ها و طرح‌هایی را اجرا می‌کنند و امسال نیز توانست با ایجاد چندین مرکز جدید فرایند توسعه خود را گسترده‌تر کنند و در نهایت با ایجاد مراکزی که شاید وجودشان برای کمک و پشتیبانی از مؤسسات قرآنی و همچنین ترویج انس با قرآن لازم بود، اتفاقات جدید را رقم بزند.


بیاتی در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف این سازمان افزود: مهمترین مرکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا است که قدمت آن به سال‌های قبل برمی‌گرد و در کنار آن مرکز فعالیت‌های قرآنی ویژه دانشگاهیان است که به صورت گسترده در حال فعالیت است و در کنار این‌ها مرکز پژوهشی میان‌رشته‌ای نیز اخیراً راه‌آندازی و به فعالیت‌های میان‌رشته‌ای در حوزه پژوهش‌های قرآنی و مسائل اقتصای و سلامت و بهداشت می‌پردازد.
وی به مرکز رشد و فناوری‌های قرآنی که زیر‌نظر سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فعالیت می‌کند، اشاره کرد و گفت: این مرکز از ایده‌های قرآنی حمایت می‌کند و حتی از نظر تأمین فضا، مشاوره‌ها و حمایت‌های مالی نیز حامی شما است‌ و حتی این نکته قابل ذکر است که بارها اتفاق افتاده که افراد و مؤسسات برای اینکه ایده‌هایشان تبدیل به شغل شود و منبع درآمدی برای آنها محسوب شود به این مرکز می‌آیند و از نظرات کارشناسان ما بهره‌مند می‌شوند.
مدیر مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه یک مرکز دیگر که تحت پوشش این سازمان فعالیت می‌کند، مرکز آموزش است که فعالیت‌های آموزشی را انجام می دهد، افزود: آخرین مرکزی که امسال افتتاح شد مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی است که مجوز خود را از سازمان نظام روانشناختی گرفت و با رویکرد اسلامی ـ قرآنی که دارد امیدورایم عملکرد خوبی را ارائه دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در تمام دنیا مراکز و ‌NGO همگی برای توسعه و ترویج‌ مباحث مربوط به خود موفق عمل کرده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه مؤسسات قرآنی مردم‌نهادی در کشور ما فعالیت می‌کنند ولی در جاهایی آنگونه که باید و شاید حمایت مالی نمی‌شوند، بنابراین ما به فکر چاره‌ای بودیم و بعد از کلی بررسی دو تا مرکز را به سازمان اضافه کردیم.
بیاتی با اشاره به دو مرکز آموزش و خدمات مشاوره و روانشناختی اظهار کرد: هدف از تأسیس این دو مرکز حمایت و پشتیبانی از مؤسسات است، همچنین در کنار این‌ها ما فضایی با عنوان مرکز تولیدات چند‌رسانه‌ای راه‌اندازی کردیم که خود این بخش می‌توانند به عنوان یک منبع شغلی و درآمدی به ما کمک کند.

ورود به مباحث آموزشی از اهداف مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
وی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی مرکز آموزش این است که به فعالیت‌های آموزشی ورود پیدا کند، گفت: از آنجایی که مجوزهای ما از سوی جهاد دانشگاهی و اداره‌کل آموزش دریافت می‌شود این امکان را داریم تا دورهای آموزشی مختلفی را برگزار کنیم، ولی برای اینکه موضوعات را با اهداف خود سازگار کنیم و منبع درآمدی داشته باشیم، دوره‌ها را رایگان برگزار نکرده و برای برگزاری هر کدام از آنها مبلغی را دریافت می‌کنیم. تا به حال چندین فعالیت را انجام داده‌ایم و در کنار اینها چندین موضوع را برای خود تعریف کردیم و درصدد اجرایی شدن و توسعه آنها هستیم و مجوزهای آن را از مراکزی که لازم بود گرفتیم که اولین برنامه و موضوع، برپایی دوره تربیت مربی قرآن مهدهای کودک بود و در همین راستا جلسات متفاوتی با بهزیستی داشتیم و در آخر با گرفتن مجوز از این سازمان این ایده را اجرایی کردیم که با توجه به اینکه برای تأسیس مهدهای کودک گذراندن این دوره الزامی بود بحمدلله استقبال خوبی از این دوره شد و توانستیم موفق عمل کنیم.


مدیر مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه افزود: با توجه به اینکه در کشور تنها یک یا دو مرکز بود که این فعالیت را انجام می‌داد، ما تصمیم گرفتیم تا در کنار آنها با گرفتن مجوز از بهزیستی این دوره را برگزار کنیم.
دغدغه دیگر ما بحث مبلغین و به معنای عام(خانم جلسه‌ای) بود که تصمیم گرفتیم که دوره‌ای با همین مضمون برای آنها برگزار کنیم که با برنامه‌ریزی که انجام شد دوره اول این طرح سال گذشته در سازمان برگزار شد و یک سال هم به طول انجام و به 100 بانو 300 ساعت آموزش دادیم و در آخر نیز از آنها آزمون گرفته و مدرک اعطا شد و گفتنی است این طرح همچنان ادامه و در حال حاضر سومین دوره آن در حال برگزاری است و باید در اینجا بگویم که این دوره‌ها رایگان نبوده و مبلغ 800 هزار تومان از بانوان متقاضی حضور در این دوره‌ها دریافت شد.
بیاتی اظهار کرد: در کنار طرح‌ها و دوره‌‌هایی که برگزار می‌کردیم به فکر این افتادیم که چگونه و از چه راه دیگری می‌توان درآمد‌زایی کرد که بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه بازار «طب سنتی» گرم است بیاییم و این دوره را نیز برگزار کنیم‌ و با توجه به اینکه معمولاً افراد مذهبی وارد این بحث می‌شوند سعی کردیم برای آنها دوره‌‌های آموزشی را برگزار کنیم که به صورت تخصصی‌تر خدماتشان را ارائه دهند.
وی با اشاره به دیگر دوره‌هایی که از سوی مرکز آموزش برگزار می‌شود، اظهار کرد: دوره دیگر که در سطح کشور نیز اجرایی شد دوره سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است که در این دوره بیش از 400 نفر حضور یافتند و از آموزش‌های ما بهره بردند.
مدیر مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ادامه داد: مسئله دیگری که به ما کمک کرد تا مجوزش را از سازمان مربوطه بگیریم، مرکز مشاوره و نظام روانشناختی بود و هدف از راه‌اندازی این مرکز این بود که در نظر داشتیم روانشناسان را با مسائل دینی ـ قرآنی بیشتر آشنا کنیم تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه دهند.

پذیرای نظرات مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن هستیم
وی با بیان اینکه ما پذیرای دریافت ایده های مؤسسات قرآنی حتی در نمایشگاه قرآن آن هم در غرفه‌ای مجزا که به نام مرکز آموزش است، نیز هستیم، اظهار کرد: ما در نظر داریم تا علاوه بر حمایت از طرح‌های مؤسسات، کلاس‌ها و دوره‌های خود را با توجه به ظرفیت این مراکز در مکان مؤسسات قرآنی برپا و حتی قادر به آن هستیم تا اگر مؤسسات قرآنی در اعطای مدرک به قرآن‌آموزان خود دچار مشکل هستند ‌برای آنها با امشای جهاد دانشگاهی مدرک تهیه کنیم.
برپایی دوره تربیت مربی قرآن کریم از دیگر برنامه‌ها و دوره‌هایی بود که بیاتی به آن اشاره کرد و گفت: این دوره که در دو سطح دانشجومعلم قرآن کریم و دوره تربیت مربی ویژه کودکان و بزرگسالن از سوی مرکز آموزش سازمان فعالیت‌ها قرآنی دانشگاهیان کشور اجرایی شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز آموزش با همراهی و همکاری مرکز افکارسنجی بررسی‌هایی انجام داد و به این نتیجه رسید که فضا برای برگزاری این دوره‌ها موجود است، اظهار کرد: ما برای برپایی دوره‌ها مشکل خاصی نداشتیم ولی متوجه شدیم که اشکال کار در این است که مناطق مختلف حتی در مباحث مذهبی و حتی کسانی که  در مؤسسات قرآنی مسئولیت دارند، اغلب افراد غیر‌مذهبی هستند و حتی دیده شده همین افراد اعتقادات مذهبی قوی ندارند ولی در اداره مرکز و کارشان موفق هستند چرا، چون نگاه درآمدی به مؤسسشان دارند و ما در اینجا ادعا نمی‌کنیم که ما هم نگاهمان تنها ایجاد درآمد است ولی اعتقاد داریم که اگر قرار بر این است که کاری را انجام و در قبال آن پولی دریافت کنیم چه بهتر که این کار از سوی مؤسسات قرآنی صورت گیرد.
مدیر مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: چه اشکالی دارد که در شرایطی که در حال حاضر حاکم است و همگی با مشکلات مالی روبرو هستیم، با همفکری به فکر درآمدزایی باشیم و در ادامه مؤسسات قرآنی هم به خودکفایی برسند و هم اینکه مباحث آموزشی را علمی‌تر رواج دهند و ما هم برای پشتیبانی از مؤسسات برای آنها گواهینامه معتبر صادر کنیم.
بیاتی در ادامه این جلسه به مؤسسات وعده‌ای مبنی بر اینکه حتی ما حاضر هستیم که علاوه بر اینکه طرح‌ها و ایده‌های خود را به شما ارائه کنیم بیاییم و طرح‌ها وایده‌‌های شما را هم دریافت کنیم و همچنین برای برپایی دوره‌های مختلف شما اطلاع‌رسانی کنیم و از طریق خبرگزاری ایکنا در جهت پررنگتر کردن و معرفی برنامه‌های شما خدماتی را ارائه دهیم و همچنین اگر برای برگزاری این دوره‌ها نیاز به اساتید مجرب داشته باشید ما به شما معرفی می‌کنیم.

توانمندی مؤسسات قرآنی مورد توجه مسئولان قرار گیرد
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با ابراز خرسندی از اینکه در جمع تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: خوشحالم که خبرگزاری ایکنا این فضا را برای هم‌اندیشی مؤسسات و ارائه نظرات آنها فراهم کرده است.


کوششی چندین نکته را در رابطه با نشست هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران بیان کرد و گفت: نکته اول و مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، توانمندی‌های مؤسسات است چرا‌که مؤسسات توانمندی‌های خوبی دارند و با توجه به مسائل اقتصادی حقوقی که پیش‌رویشان است توانسته‌اند برنامه‌های خود را خوب پیش ببرند و تعداد زیادی از مردم را از هر قشری تحت پوشش برنامه‌های قرآنی خود داشته باشند و این نشان‌دهنده باور قلبی مدیران مؤسسات به کارشان است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که از سوی مرکز آموزش طراحی شده است همگی خوب و سنجیده شده است، اظهار کرد: باید سعی کنیم تا علاوه بر اطلاع‌رسانی این طرح‌ها در جهت جذاب کردن و ایجاد جاذبه پذیریش قرآن‌آموزان گام برداریم، تا بتوانیم نیاز مردم را رفع کنیم و باید از کار روتینی که برای برنامه آموزشی در نظر گرفته می‌شود به دور باشیم.
کوششی افزود: نکته دیگر که خیلی مهم است این است که مردم نیازهای متفاوتی دارند و در مقابل، مؤسسات نیز برنامه و ایده‌های خوبی را در ذهنشان دارند ولی متأسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی که در حال حاضر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ما باید در اینجا سعی کنیم برنامه‌های مؤسسات را با حمایت مسئولان طوری اجرایی کنیم که به‌دلیل هزینه آن مردم از این فضاها و برنامه‌‌ها دور نشوند..
وی پیشنهاد داد: چندین موضوع و طرح را مرکز رشد انتخاب کند و با تبلیغات آن و هماهنگی با مؤسسات قرآنی آنها را با توجه به توانمندی مؤسسات قرآنی اجرایی کند و این قدم اول است تا در حال حاضر که مؤسسات استان تهران یکدست شده‌اند، این مهم را به سرانجام برساند.
ارائه نظرات مدیران مؤسسات قرآنی که در این نشست حضور یافتند از دیگر بخش‌های این هم‌اندیشی بود.


نظری، مدیر داخلی مؤسسه قرآنی هل اتی: ایده‌های جالبی از سوی مرکز رشد ارائه شد و این ایده‌ها حداقل برای مؤسسه ما که مخاطبانش به‌دلیل بعد مسافت در برنامه‌های قرآنی کمتر حضور می‌یابند می‌تواند کارساز و نقطه امیدی باشد.
متقی، مدیر مؤسسه مکتب القرآن: با توجه به سابقه 29 ساله مکتب القرآن در زمینه فعالیت‌های قرآنی و اینکه جامعه هدف این مؤسسه کودکان هستند، توانسته‌ایم در حوزه آموزش قرآن به کودکان 4 تا 6 سال(مقطع پیش‌دبستانی) موفق عمل کنیم و از دیگر افتخارات ما در این مدت طراحی اولین بازی قرآنی است.
هر ساله با کسب مجوز از آموزش و پرورش حدود 140 ساعت آموزشی را برای دوره‌های تربیت مربی قرآن در نظر گرفته‌ایم.
مجتبی وزیری، مدیر کانون آموزش قرآن: در حال حاضر در جامعه اگر طرحی بخواهد اجرایی شود هر نهاد و ارگانی ادعا می‌کند که توانایی برپایی آن را دارد ولی چیزی که الان جای امیدواری دارد این است که خوشبختانه با برنامه منسجم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تبلیغات اسلامی برنامه‌ها متولی مشخصی پیدا کرده و مؤسسات قرآنی مجری برگزاری این برنامه‌ها هستند.
زهرا صفری‌پور، مسئول آموزشی مؤسسه بنیاد اندیشه‌های قرآنی حضرت ولیعصر(عج): طرح‌های ارائه شده از سوی مرکز رشد و دیگر مدیران مؤسسات ایده‌های خوب و قابل توجهی بودند ولی چیزی که مؤسسه ما در همان ماه‌های ابتدایی فعالیتش به دست آورد و متوجه آن شد این بود که باید خودکفا باشد و اینکه به این نتیجه رسیدم که تنها با برنامه‌های قرآنی نمی‌توانیم درآمدهای مؤسسه را تأمین کنیم و همین شد تا با همفکری هم دوره‌ها و کلاس‌هایی چون عکاسی، فن بیان(با حضور مربیان با تجربه قرآنی) و کلاس‌های هنری را برگزار کردیم و همچنان ادامه دارند. حتی ما چارتی از برنامه‌ها و کلاس‌های مؤسسه طراحی کرده‌ایم تا زمانیکه مخاطبان به مؤسسه می‌آیند جذب آن و کلاس‌هایی که در مؤسسه برگزار می‌شود، شوند و با این رویه در حال حاضر توانسته‌ایم علاوه بر قرآن‌آموزان والدین آنها را نیز جذب مؤسسه کنیم.


مطهر، مدیر مؤسسه نورالسماء: مؤسسات کارهای فرهنگی خوبی را اجرا و به منصه ظهور می‌رسانند اما اگر ما بیاییم و کلاس‌ها و دوره‌هایی که در مؤسساتمان برای هر قشری برگزار می‌کنیم را به‌روز و جذاب کنیم موفقتر عمل خواهیم کرد. بنده پیشنهاد می‌کنم تا مدیران مؤسسات قرآنی بیایند با همفکری و ایده‌های متفاوتی که دارند مجلات و نشریاتی را با موضوعات قرآنی و با بُعد جذاب‌سازی آن برای قرآن‌آموزان خود به چاپ برسانند.
خدایاری، مدیر آموزشی مؤسسه یاران شهید نواب صفوی: خواستار تداوم چنین نشست‌ها و جلساتی هستم چون از این طریق می‌توانیم با ایده‌های یکدیگر آشنا و درصدد اجرایی شدن آن برآییم.
چه خوب است مؤسسات قرآنی چون دیگر مراکز آموزشی که در سطح کور برای جذب مخاطبانش دست به هر کاری می‌زنند، بیایند و به فرض آموزش قرآن را در قالب زبان انگلیسی به مخاطبانشان ارائه دهند.
همچنین پیشنهاد دیگری که لازم می‌دانم ارائه دهم این است که فضا ایجاب می‌‌کند تا نمایشگاهی قرآنی ـ فرهنگی از سوی مؤسسات قرآنی راه‌اندازی شود تا هم در این نمایشگاه آثار هنرمندان قرآنی که گمنام هستند به فروش رسد هم اینکه منبع درآمدی برای مؤسسات قرآنی باشد.
دزفولی، مدیر مؤسسه ندای آسمانی: بنده خواستارم تا جلسه‌ای نیز با حضور مدیران مؤسسات قرآنی و مسئولانی از اداره بیمه و سازمان مالیاتی کشور حضور داشته باشند تا هم این افراد با کار یکدیگر آشنا شوند و هم اینکه مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای مؤسسات رفع شود.
علیرضا لطفی، مدیر مؤسسه شوق رضوان: اقتصادی کردن دوره‌های قرآنی ایده و بحث خوبی است و بنده امیدورام روزی فرا رسد تا مؤسسات قرآنی به حدی خودکفا شوند که نه تنها به مسئولان و حمایت‌های مالی آن‌ها نیازی نداشته باشند بلکه به آنها(مسئولان و نهادهای مربوطه) نیز کمک مالی کنند. کاش انقدر که دغدغه راه‌اندازی و از سرگیری پیام‌رسان‌های خارجی و اینکه در سال 1410 سرنوشت این پیام‌رسان‌ها به کجا می‌رسد، هستیم، کمی به این فکر کنیم که سرنوشت قرآن و کلاس‌های قرآنی در آینده چه می‎شود.


فرهنگیان، از مؤسسه اباعبدالحسین(ع) تهران، مریم محمدزاده، مدیر مؤسسه کوثر هدایت؛ مدیر مؤسسه ولایت نور قزوین؛ نرگس کرمی، مدیر مؤسسه بحرالقرآن شهریار؛ موسوی، مدیر مؤسسه فرشتگان سما شهر قدس؛ مولایی؛ مدیر مؤسسه سرچشمه نور شهر قدس، روحی، مدیر روابط عمومی جامعةالقرآن الکریم از دیگر مدیرانی بودند که در این نشست هم‌اندیشی حضور یافتند.
گزارش از مریم علئی

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha