ارزیابی استاد فاطمی از قراء شب نخست مسابقات مالزی/ استقبال از قرعه دهقان
کد خبر: 3712358
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد؛

ارزیابی استاد فاطمی از قراء شب نخست مسابقات مالزی/ استقبال از قرعه دهقان

گروه بین‌الملل ـ سید جواد سادات فاطمی، استاد راهنمای نماینده کشورمان در شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، اجرای شرکت‌کنندگان شب نخست این رقابت‌ها را در سطح ضعیفی دانست.

ارزیابی استاد فاطمی از قراء شب نخست مسابقات مالزی/ استقبال از قرعه دهقان
استاد سید جواد سادات فاطمی که به عنوان استاد راهنما، مختار دهقان، قاری و نماینده کشورمان راهمراهی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی با بیان این مطلب گفت: قاریان نخستین شب این رقابت‌ها از قراء درجه یک بین‌المللی محسوب نمی‌شوند، به طوری که قاریان پاکستان، مقدونیه، ترکیه و فیلیپین که در بخش آقایان تلاوت کردند از نظر قرائت در سطح بالایی نبودند و سه تا از قاریان حتی به اشتباه تلاوت کردند، به طوری که اشتباه اعرابی و تلفظ واژگانی داشتند.

وی افزود: تلفظ اشتباه واژگان و اعراب کلمات از سوی قاریان امشب کاملا واضح و آشکار بود و آن‌ها حتی از نظر وقف و ابتدا اشتباهات بسیار فاحشی داشتند به طوری که وقف و ابتدای قبیحی داشتند و در مجموع باید بگویم که قرائت‌های امشب چنگی به دل نزد.

استاد فاطمی در ادامه گفت: ما از یک طرف از زاویه رقیب دوست داریم که قاریان خوب تلاوت نکنند، اما از سوی دیگر امیدواریم تلاوت‌های زیبا و بهتری را در شب‌های آینده شاهد باشیم.
 
رقبای مهم نماینده ایران

استاد راهنمای نماینده کشورمان در مسابقات مالزی گفت: قاریان قوی که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان رقیبان مختار دهقان در این مسابقات نام برد می‌توان به قراء کشورهای مصر، مالزی و اندونزی اشاره کرد که طی شب‌های آینده اجرا خواهند داشت.

استاد سید جواد سادات فاطمی در ادامه گفت: اجرای نماینده مالزی در رشته قرائت همزمان با اجرای مختار دهقان در شامگاه پنجشنبه آینده است و نماینده مصر در رشته قرائت نیز شامگاه جمعه اجرا خواهد داشت، اگرچه قاریان سوریه، مراکش، فلسطین و نماینده آمریکا که افغانی‌الاصل است نیز از رقبای مطرحی در این رشته هستند.
 
آمادگی دهقان

وی درباره آمادگی نماینده کشورمان برای اجرای خود در این دوره از مسابقات و میزان آشنایی وی با آیین داوری این مسابقات گفت: مختار دهقان کاملا با آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی آشنا است و آمادگی جسمانی، روانی و روحی خوبی دارد، بنابراین من مشکل خاصی در این زمینه نمی‌بینم و امیدوارم که وی قرائت خوبی داشته باشند.

این استاد برجسته قرآنی کشورمان درباره زمان قرعه دهقان که شامگاه پنجشنبه و در شب‌های آخر مسابقات است، گفت: من شخصا خوشحالم که قرعه دهقان شب‌های اولیه مسابقات نبود، چرا که روزهای آغازین اجرا سخت است و علت این که در نخستین شب مسابقات سه قاری اشتباه تلاوت کردند شاید به خاطر استرس شروع مسابقات بود.
ارزیابی استاد فاطمی از اجرای شرکت‌کنندگان شب نخست مسابقات مالزی / استقبال از قرعه دهقان

استاد فاطمی اصافه کرد: اگرچه قاریان شب نخست مسابقات درجه یک نبودند، اما نباید چنین اشتباهات فاحشی می‌داشتند، چرا که یکی از قاریان «جاء» را «جاءک» تلاوت کرد که اصولا نباید ساهد چنین اتفاقاتی باشیم

استاد راهنمای دهقان در شصتمین مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در پایان گفت: طبیعا اجرا در روزهای اول و دوم مسابقات سخت است و بنابراین من اعتقاد دارم زمان اجرای نماینده کشورمان خوب است و امیدوارم زمان اجرای او در روز پنجشنبه نیز کمی دیرتر باشد تا وی آمادگی بیشتری پیدا کند.
 
یادآوری می‌شود، آیین افتتاحیه و نخستین شب شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شامگاه دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه، برگزار شد که مختار دهقان قاری 30 ساله اهل مشهد، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات است و سید جواد سادات فاطمی به عنوان استاد راهنما، او را در این مسابقات همراهی می‌کند.

امتیازدهی در این مسابقات نیز یک شیوه خاص و منحصر به فرد و تک‌مرحله‌ای است که قاری فقط یک تلاوت چند دقیقه‌ای را انجام می‌دهد و بر همین اساس داوران به وی امتیاز می‌دهند.

مراسم قرعه‌‌کشی برای تعیین زمانبندی قرائت قاریان در شصتمین دوره مسابقات بین‌ المللی قرآن مالزی صبح روز دوشنبه در کوالالامپور برگزار شد که براساس آن قرار است نماینده ایران روز پنجشنبه قرائت خود را در رقابت بین 24 قاری در بخش قرائت انجام دهد.

براساس برنامه‌ریزی در بخش قرائت این دوره از مسابقات مالزی، 24 نفرقاری مرد از 24 کشور و 10 نفر از بانوان قاری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ایران نماینده‌ای در بخش مسابقات حافظان قرآن ندارد و حافظان قرآن شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات بین‌المللی مالزی به طور عمده از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.

همچنین در مجموع 15 داور از کشورهای مختلف از جمله مصر، اردن، عربستان سعودی و اندونزی قاریان این مسابقات بین‌المللی را از نظر تجوید، فصاحت و ترنم داوری می کنند و قاریان برتر را انتخاب خواهند کرد.

جایزه نفر نخست مسابقات امسال در بخش قرائت مردان و زنان یک شمش طلا به ارزش 70 هزار رینگیت (حدود 16 هزار و 300 دلار) و 40 هزار رینگیت (حدود 9 هزار و 300 دلار) وجه نقد است. شمش طلا را بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی به برندگان اهدا می‌کند.

نفر دوم 30 هزار رینگیت (حدود هفت هزار دلار)، نفر سوم 20 هزار رینگیت (حدود چهار هزار و 650 دلار)، نفر چهارم 15 هزار رینگیت (حدود سه هزار و 500 دلار) و نفر پنجم 10 هزار رینگیت (بیش از دو هزار و 300 دلار) جایزه دریافت می‌کنند.

نفر نخست این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در بخش حفظ نیز یک عدد شمش طلا به ارزش 50 هزار رینگیت (بیش از 11 هزار و 600 دلار) دریافت و کمیته برگزاری مسابقات نیز 20 هزار رینگیت (حدود چهار هزار و 650 دلار) وجه نقد پرداخت می‌کند. 

نفر دوم 15 هزار رینگیت (حدود سه هزار و 500 دلار) و نفر سوم 10 هزار رینگیت (بیش از دو هزار و 300 دلار) جایزه می‌گیرند و بقیه شرکت‌کنندگان از قاریان و حافظان نفری سه هزار رینگیت (حدود 700 دلار) هدیه دریافت می‌کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha