مراسم نکوداشت دکتر «محمد عبداللهی» جامعه‌شناس فقید ایلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 3712369
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
روز یکشنبه؛ 23 اردیبهشت

مراسم نکوداشت دکتر «محمد عبداللهی» جامعه‌شناس فقید ایلامی برگزار می‌شود

گروه فرهنگی- جلسه‌ی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان ایلام با موضوع نکوداشت مقام علمی دکتر محمد عبداللهی برگزار شد و استاندار ایلام نیز سفر کاری خود را که با زمان برگزاری همایش نکوداشت تلاقی داشت، لغو و تاکید کرد: مهمترین کارکرد این گونه مراسم‌ها فرهنگ‌سازی در خصوص تلطیف فضای تعاملات و کنش‌های اجتماعی است.

به گزارش ایکنا از ایلام، در این نشست، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام، ضمن تشکر از برگزارکنندگان جلسه در اقدامی تحسین‌آمیز و  سفر مهم خود به تهران که با زمان برگزاری همایش نکوداشت تلاقی کرده بود را لغو و اظهار کرد: مشتاقانه در همایش نکوداشت شرکت خواهم کرد.
نکوداشت بزرگان فضای تعاملات و کنش‌های اجتماعی را تلطیف می‌کند
وی با بیان اینکه ایلام استان ذخایر انسانی، طبیعی و تمدنی است، تصریح کرد: حضور چشمگیر مدیران ارشد موفق ایلامی در وزارتخانه‌ها و اساتید برجسته‌ی ایلامی در دانشگاه‌های معتبر کشور و سرمایه‌های نمادین داخل استان جلوه‌ای از ثروت‌های این دیار است.
سلیمانی ضمن تقدیر از مقام علمی دکتر محمد عبداللهی، گفت: آیین نکوداشت فرصتی مناسب برای الگو سازی است و مهمترین کارکرد این گونه مراسم باید فرهنگ‌سازی در خصوص تلطیف فضای تعاملات و کنش‌های اجتماعی ساکنین این دیار کهن باشد.
استاندار ایلام، بر برگزاری آیین‌های نکوداشت جهت سرمایه‌های نمادینی که در قید حیات‌اند و منشا خدمات فراوانی هستند تأکید و اظهار کرد: یک جوان موفق و سرآمد نیز می‌تواند جز مفاخر استان بوده و مورد تجلیل قرار گیرد.
سلیمانی دشتکی ادامه داد: اگر برنامه‌های توسعه ی یک کشور مبتنی بر پیوست جامعه‌شناسی و فرهنگی باشد آن کشورمسیر  توسعه را به سرعت و با کیفیت طی خواهد کرد بر این اساس ضروری است که در پاسداشت مقام جامعه شناس بزرگی چون دکتر محمد عبداللهی مراسم نکوداشتی برگزار شود.
وی در پایان بر ضرورت پیوند مفاخر گذشته‌ی استان به روزگار حال برای ترسیم آینده‌ی روشن استان ایلام تاکید کرد.
دکتر عبداللهی کانون همگرایی جامعه‌شناسان ایرانی بود
دکتر محمد علی‌اکبری، رییس دانشگاه ایلام نیز اظهار کرد: دکتر محمد عبداللهی در سال 1344 از ایلام بر می‌خیزد و در بهترین دانشگاه ایران تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و در یکی از دانشگاه‌های برتر جهان (دانشگاه میشگان) مدرک دکترای جامعه‌شناسی خود را دریافت کرد.
وی افزود: دکتر عبداللهی کانون همگرایی جامعه‌شناسان ایرانی در دوره ریاست انجمن جامعه شناسی ایران بود و توانست گفتمان تازه‌ای در بستر جامعه‌شناسی ایران پدید آورد.
رییس دانشگاه ایلام ادامه داد: برای معرفی مقام و منزلت دکتر عبداللهی همین نکته کافی است که دکتر محمد امین قانعی‌راد رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران در شآن ایشان گفتند: " او جوانی روستازاده‌ بود که جامعه‌شناسی شهری را به ما یاد داد."
عبداللهی پایه‌گذار جامعه‌شناسی مدیریت شهری است
بهروز سپیدنامه، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه ایلام و دبیر علمی همایش نکوداشت مقام علمی دکتر محمد عبداللهی نیز ضمن تشکر از بانیان جلسه با بیان این که توفیق شاگردی ایشان  را در دوره ی کارشناسی دانشگاه علامه ی طباطبایی داشته با ذکر مطالبی در مقام علمی و اخلاقی دکتر عبداللهی، ایشان را پایه‌گذار حوزه‌ی جدیدی در جامعه شناسی به نام جامعه‌شناسی مدیریت شهری دانست.
سپیدنامه، از پایان نامه‌ی کارشناسی دکتر عبداللهی که در سال 1348 نگاشته شده، به عنوان نمونه‌ای موفق از یک پژوهش ترکیبی مردم شناسی و جامعه شناسی یاد کرد و آن را قابل رقابت با بسیاری از کتاب‌های نگاشته شده در خصوص ایلام دانست.
دبیرعلمی همایش نکوداشت مقام علمی دکتر محمد عبداللهی با ارائه‌ی گزارشی از فعالیت کمیته‌های مختلف به تدوین یادنامه‌ی دکتر عبداللهی اشاره و ضمن تقدیر از تلاش‌های عزیزانی که در این راستا قدم برداشته‌اند خصوصا علی حیدربیگی گفت: یادنامه‌ی مذکور که حاوی مطالب فراوانی از جامعه شناسان طراز اول کشور، صاحب نظران داخل و خارج از استان در نکوداشت منزلت علمی و اخلاقی دکتر عبداللهی و دست نوشته ها و کارنامه ی علمی استاد است،  سندی معتبر برای معرفی این استاد فقید جامعه‌شناسی است.
ضرورت مشارکت جمعی دولتی و مردمی در بزرگداشت مرحوم عبداللهی
عمران خودآموز، مدیرکل  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجمن مفاخر و آثار فرهنگی از تلاش‌ها و همکاری‌های دانشگاه ایلام در خصوص آیین نکوداشت مقام علمی دکتر محمد عبداللهی قدردانی و بر ضرورت مشارکت جمعی دولتی و مردمی در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این همایش تاکید کرد.
در پایان، اعضاء جلسه در راستای کیفیت برگزاری فاخر آیین نکوداشت مطالب و پیشنهادهایی ارائه کردند.
آیین نکوداشت مقام علمی دکتر محمد عبداللهی توسط دانشگاه ایلام و با همکاری دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران، اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد مفاخر و آثار فرهنگی روز یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 در سالن اجتماعات آیت‌الله حیدری دانشگاه ایلام برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
captcha