وظیفه روحانیت تحکیم عقائد خود و مردم است/ تبیین ویژگی‌های تفسیر فخررازی
کد خبر: 3712501
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
آیت‌الله استادی:

وظیفه روحانیت تحکیم عقائد خود و مردم است/ تبیین ویژگی‌های تفسیر فخررازی

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: استادی با بیان اینکه کار روحانیت، تحکیم عقائد خود و دیگران است اظهار کرد: اگر پیگیری شبهات سبب تضعیف عقائد خودمان و دیگران شود مقصر اصلی خود ما هستیم و نباید دنبال این کار برویم.

وظیفه روحانیت تحکیم عقائد خود و مردم است/ تبیین ویژگی‌های تفسیر فخررازی

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله رضا استادی در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی که به معرفی تفاسیر مهم شیعه و اهل سنت اختصاص دارد به شرح تفسیر فخررازی پرداخت و گفت: وی دارای القاب مختلفی از جمله امام‌المشککین است؛ زیرا شبهات زیادی ایجاد می‌کرده است، همچنین گفته شده که 150 تالیف دارد و تعدادی از آن‌ها چاپ شده است.

وی با بیان اینکه شرح اشارات، تفسیر کبیر، محصل و... از جمله آثار وی است، اظهار کرد: ایشان شرح اشارات را بر رد سخنان بوعلی در اشارات نوشته است؛ وی اشعری‌مسلک بوده و شبهات زیادی علیه شیعه ایجاد کرده و دارای تالیفات فارسی و عربی مهمی بوده و جایگاه علمی برجسته‌ای داشته است.

استادی بیان کرد: معروف‌ترین اثر وی تفسیر باقی مانده است که در دوره معاصر آیت‌الله جوادی آملی نیز متعرض وی می‌شود و عمدتا محققان در تحقیقات خود سراغ این اثر می‌روند.

وی با بیان اینکه ناهماهنگی در این تفسیر وجود دارد، بیان کرد: ابتدا حجم وسیعی از مطالب در تفسیر جزءهای ابتدایی بیان شده ولی به‌تدریج مختصر شده است؛ لذا برخی گفته‌اند یک سوم این تفسیر را خود وی نوشته و مابقی را فرد دیگری نوشته و به نام وی تمام شده است و حتی گفته شده که فخررازی تا جزء 13 را نوشته است.

این استاد حوزه عنوان کرد: در مذمت این اثر گفته شده که کشکول است و همه چیز در آن است جز تفسیر که خلاف واقع است؛ زیرا وی آیات را تفسیر کرده و اقوال را آورده است اگرچه مباحث غیرمرتبط نیز در آن بیان شده است.

استادی با اشاره به برخی مطالب آموزنده در مورد فخر رازی گفت: یکی از کارهای وی به نقل از برخی افراد این است که وی در درس، طرح شبهه می‌کرد ولی پاسخ آن را نمی‌داد و به روزهای دیگر واگذار می‌کرد؛ این عادت، عادت بد و غلطی است که ممکن است برخی برای اظهار فضل در منبر این کار را بکنند که ما هم باید در نوشته و منبر و درس و بحث رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه باید شبهه را مختصر نقل کنیم و پاسخ آن را متقن و مفصل بدهیم افزود: برخی برای اظهار فضل، شبهه را شدید و غلیظ بیان می‌کنند و پاسخ کوتاهی به آن می‌دهند که عمدتا نشانه حب جاه و اظهار فضل و حب جاه است که فخر رازی نیز به آن مبتلا بوده است.

استادی با بیان اینکه شبهه حتی سطحی هم باشد در اذهان جا می‌گیرد، ادامه داد: الان دشمن از همین ترفند بهره می‌برد؛ زیرا شبهه را پخش می‌کند ولی پاسخی نمی‌دهند؛ همچنین شبهاتی که اهل سنت علیه شیعه گفته‌اند تماما در گذشته پاسخ داده شده است ولی باز هم مطرح می‌شود.

این استاد برجسته حوزه عنوان کرد: اگر دنبال کردن شبهات سبب می‌شود تا به معتقدات انسان ضربه بخورد نباید آن را دنبال کرد ولی اگر کسی ظرفیت تحمل شنیدن اقوال مختلف را دارد و به مذهب وی ضربه نمی‌زند مشکلی ندارد به همین دلیل می‌بینیم که در برخی دروس امام خمینی(ره) همه افراد نمی‌رفتند ولی امروز هر طلبه‌ای به هر درسی بخواهد می‌تواند برود که نقص است.

استادی با بیان اینکه کار روحانیت، تحکیم عقائد خود و دیگران است اظهار کرد: اگر پیگیری شبهات سبب تضعیف عقائد خودمان و دیگران شود مقصر اصلی خود ما هستیم درست مانند کسی که خود را از یک ساختمان چند طبقه پائین بیندازد ولی در وسط راه پشیمان شود ولی این پشیمانی سودی ندارد؛ البته این سخن به معنای مخالفت با تحقیق و اینکه نباید دنبال آن برویم نیست. 

وی افزود: کسی به ما به خاطر اینکه عمامه داریم چک سفید امضاء نداده است که گرفتار شیطان و وسوسه نمی‌شویم؛ بنابراین خواندن کتب ضاله برای کسی که  نمی‌تواند میان آراء درست و نادرست تمایز قائل شود و عقائد او تضعیف شود درست نیست به همین دلیل در رساله‌های عملیه می‌نویسند باید یقینی باشد.

استادی عنوان کرد: فخررازی نقل کرده که من راه فلسفه و کلام را برای شناخت خدا طی کردم ولی دیدم که صحیح‌ترین راه، قرآن است؛ لذا سراغ آن رفتم و ای کاش دنبال راه‌های دیگر نرفته بودم.

وی افزود: فخر گفته است که من علم را دوست داشتم و همه چیز را می‌نوشتم، درست یا نادرست(حق و باطل) آن هم برای اینکه می‌خواستم کتاب علمی من مفصل شود؛ که این روش وی غلط بوده است و ما باید تجربه بیاموزیم؛ زیرا نباید حق و باطل را تمیز ندهیم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه وی فرد مبتکری بوده است تصریح کرد: فخر رازی مطالبی در دفاع از تشیع در کنار شبهات فراوان دارد؛ از وی تعبیر معروفی است که اسلامی که در مورد طهارت و مقدمات آن بیش از 70 حکم دارد برای مسئله‌ای مانند امامت نمی‌شود مطلبی نداشته باشد؛ ضمن اینکه احتمالا وی در تفسیر سوره کوثر و آیه ولایت مطالبی در دفاع گفته است که مکررا هم چنین مطالبی در تفسیر وی وجود دارد.

وی با اشاره به وجود اختلاف میان شیعه و سنی بیان کرد: این اختلافات به مراتب در میان خود مذاهب اهل سنت بیشتر بوده ولی به‌تدریج آن را کم کرده‌اند و حتی نقل شده که فخررازی را مسموم کرده و کشتند؛ البته این مئسله دلیل بر شیعه بودن وی و تقیه نیست.

انتهای پیام

captcha