تصویب سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور/ در انتظار تأیید در کمیسیون تبلیغ و ترویج
کد خبر: 3712618
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵

تصویب سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور/ در انتظار تأیید در کمیسیون تبلیغ و ترویج

گروه مسابقات ــ سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصویب و برای تأیید نهایی به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم ارسال شده است.

در صورت صلاحدید چهارشنبه///// تصویب سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور/ در انتظار تأیید در کمیسیون تبلیغ و ترویج

به گزارش خبرنگار ایکنا، سند راهبردی مسابقات قرآن کشور که پس از یک سال کار کارشناسی، پژوهشی، تحقیقاتی و اخذ نظر اساتید و کارشناسان قرآنی از طریق پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه‌، چکیده و خلاصه در جلسات ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور طرح و تصویب شده بود. برای تصویب به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویج قرآنی کشور ارسال شد.
در پیش‌نویس این سند که سال گذشته منتشر شد، سیاست‌ها، مأموریت‌ها و اهداف مسابقات قرآن تشریح شده است که در این بین 9 هدف برای مسابقات قرآن مطرح شده است.
از جمله این اهداف که برای هر کدام از آنها اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده است، می‌توان به ارتقای شاخص‌های سبک زندگی قرآنی و دینی جامعه، عمق‌بخشی به گفتمان «قرآن، کتاب زندگی» در سطح جامعه، باورسازی مسئولیت اجتماعی در بین جامعه قرآنی، ظرفیت‌افزایی حضور جامعه قرآنی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، افزایش ظرفیت‌ مادی و معنوی مشارکت‌های قرآنی حول محور مسابقات، تعمیق پیوندهای اجتماعی جامعه متسابقان بین‌المللی، افزایش تحرک و نشاط سازنده در بخش‌های مختلف نظام توسعه فرهنگ قرآنی در بستر مسابقات، ارتقای قابلیت‌های یادگیرندگی نظام مسابقات قرآنی و تکمیل زنجیره پرورش و تربیت شایسته‌مدار از استعدادیابی تا قهرمان‌سازی قرآنی در سطوح مختلف اشاره کرد.
در پیش‌نویس این سند بیانیه مأموریت‌های آن نیز آمده است؛ از جمله ماموریت‌های این مسابقات، زمینه‌سازی و تجسم‌بخشی به مفاهیم و معارف هدایت‌گر قرآنی، شوق‌آفرین برای انس آحاد ملت اسلامی با قرآن کریم، گرایش به حبل المتین امت اسلامی و... عنوان شده است.
همچنین به دستاوردهایی که این مسابقات در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی باید داشته باشد نیز اشاراتی شده است، در سطح محلی شناسایی و پرورش استعداد‌های قرآنی در زمینه‌های مختلف و معرفی اسوه‌های اجتماعی متخلق به اخلاق قرآنی به جامعه مورد توجه قرار گرفته است.
در سطح ملی نیز آرمان‌‌سازی در مسیر تعالی فردی، حرفه‌ای و اجتماعی متسابقین ادوار مختلف و بسترسازی برای ایجاد گفتمان قرآنی در حوزه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان دستاورد مسابقات در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش در سطح بین‌المللی نیز تعمیق مشترکات وحدت بخش امت اسلامی، بر مدار طاغوت‌ستیزی، زمینه‌سازی همگرایی ادیان الهی، حول محور وحدانیت و حاکمیت الله و مبارزه با شرک تعریف شده است.
مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در این افق چشم‌انداز دارای ویژگی‌هایی در ابعاد فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، سیاسی، پژوهشی و زیرساختی خواهد بود.
بر همین اساس مسابقات قرآن در بُعد فرهنگی و اجتماعی، باید مؤثر در هویت‌سازی و ایجاد مرجعیت اجتماعی برای جامعه قرآنی؛ الهام بخش در نشاط آفرینی معنوی و رغبت‌افزایی آحاد جامعه به قرآن کریم؛ ممتاز در بین نظام‌های پرورش و تربیت شایسته‌مدار و زینت‌بخش دستاوردهای برجسته فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.
در بُعد سیاسی نیز قابل اعتنا در مؤلفه‌های سیاسی اقتدارساز جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، موثر در عمق‌بخشی و ترویج مبانی اندیشه‌ای ناب اسلامی، تجلی وحدت حول مشترکات امت اسلامی و کتاب الله و نقش آفرین در تحقق وعده به حق حاکمیت مستضعفان در جهان به عنوان افق‌های مسابقات تعریف شده است.
نقطه کانونی در توجه بخشی به ظرفیت‌های قرآن کریم در پاسخ‌گویی به نیازهای فردی و اجتماعی بشریت و برخوردار از بستر حرفه‌ای تبادل و تضارب‌آرا و اندیشه‌های نخبگان و اندیشمندان علوم و معارف قرآنی نیز از جمله افق‌های پژوهشی مسابقات در نظر گرفته شده است.
در بُعد زیرساختی نیز بهره‌مند از زیرساخت‌های حرفه‌ای تبلیغ و ترویج در تراز جهانی، ممتاز در جذب، توانمندسازی و به کار گیری فناوری‌ و نوآوری‌های مرتبط و پیشگام در افزایش ظرفیت‌های مادی و معنوی مشارکت‌های قرآنی به عنوان افق‌های مسابقات طراحی شده است.

انتهای پیام

captcha