مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بررسی جایگاه قرآن در آموزش و پرورش
کد خبر: 3712942
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بررسی جایگاه قرآن در آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بررسی جایگاه قرآن در آموزش و پرورش، یکی از اخبار مهم قرآنی امروز، 19 اردیبهشت‌ماه است که صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور به آن پرداخته‌اند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بررسی جایگاه قرآن در آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا؛ یادداشتی با عنوان «جایگاه قرآن در آموزش و پرورش کجاست؟/ نتیجه ۱۲ سال آموزش قرآن در مدارس» خبر قابل تأمل یکی از خبرگزاری‌های مهم کشور است که طی امروز چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه بر روی خروجی صفحه معارفی این خبرگزاری منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
«روشی نوین برای آموزش قرآن به کودکان/ «سرودستان» نگاهی متفاوت به همخوانی دانش‌آموزی» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه است که تا این ساعت منعکس شده و بر روی خروجی قرار گرفته است.
«گام در چهل سالگی انقلاب»، «خاطره‌ای از ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل» و «اربعین مرثیه به نمایشگاه کتاب رسید» نیز عنوان دیگر اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که در دیگر حوزه‌های معارفی به‌ویژه حوزه انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «روشی نوین برای آموزش قرآن به کودکان/ «سرودستان» نگاهی متفاوت به همخوانی دانش‌آموزی» کرده که در رابطه با شیوه آموزش قرآن مجموعه سرودستان بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «امیرحسین کاکازاده با 10 سال سابقه تدریس در مقطع دبستان، توانسته با روشی نوین و با استفاده از آواها و سرودهای دلنشین، دانش‌آموزان را به سمت آموزش قرآن کریم هدایت کند و انگیزه آموزش قرآن را در دل آنان نهادینه کند.
اگر کتب درسی قرآن را بخواهیم با روش درسی، آموزش دهیم، هیچ استقبالی از آن نمی‌شود و میزان تاثیرگذاری و درک مطلب از سوی دانش‌آموز تا سطح قابل توجهی کاهش می‌یابد و چون والدین نیز انتظار دارند تا مطالب به خوبی در ذهن فرزندانشان متبادر گردد، این کار را برای معلّمان سخت می‌کند.
کتاب اول دبستان با پایه‌های دیگر متفاوت است. هر درسی یک سرودی دارد و فضای درس را در قالب سرود به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم. به‌طور نمونه، سوره "توحید" با یک مقدمه‌ای آغاز می‌شود. قالب کلی این کتاب، آشنایی بیشتر با مفاهیم قرآن کریم است و پایه‌های بالاتر متفاوت از پایه اول است. ما آمدیم سرودهای این کتاب را تنظیم "آکاپلا" کردیم؛ یعنی از موسیقی استفاده نکردیم امّا از آواها و کلام‌هایی که برای بچه‌ها جذّاب هستند، استفاده کردیم و جایی که ساز باید نواخته می‌شد، با دهان مشابه‌سازی کردیم و خیلی هم برای آنان جذّابیت داشت».
فارس
اولین خبری که صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز بدان پرداخته،‌ همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این صفحه، خبر تلاوت ترتیل صفحه 374 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «پیمان ایازی به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام می‌شود» و ‌«تلاوتی از عبدالباسط/ آیاتی از سوره مبارکه حجر» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
تیتر اصلی این صفحه که نیز عنوان «قدیمی‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن جهان ۶۰ ساله شد/ ایران درپی دوازدهمین عنوان نخست این رقابت‌ها» دارد، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.
همچنین، این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «پیمان ایازی به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام می‌شود» بر روی خروجی کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «مسابقات بین‌المللی قرآن اردن از هفته آینده در امان پایتخت این کشور آغاز می‌شود و پیمان ایازی نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات است.
این رقابت‌ها تا پیش از این ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد اما امسال تغییراتی در زمان‌بندی این دوره از رقابت‌ها بوجود آمده و مسابقات امسال قبل از ماه رمضان برگزار خواهد شد.
ایازی حافظ کل قرآن اهل و اهل مازندران است که تاکنون سابقه اعزام به مسابقات الجزایر، تونس و کویت را در کارنامه دارد».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار با عناوین «جایگاه قرآن در آموزش و پرورش کجاست؟/ نتیجه ۱۲ سال آموزش قرآن در مدارس» و «محافل انس با قرآن در دارالقرآن عتبه علوی و حسینی برگزار شد» در حوزه قرآنی قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری مهر طی امروز اقدام به انتشار یادداشتی با عنوان «جایگاه قرآن در آموزش و پرورش کجاست؟/ نتیجه ۱۲سال آموزش قرآن در مدارس» کرده که در بخش‌‌هایی از این خبر قابل تأمل آمده است: «مسئولان فرهنگی کشور در حالی از وضعیت فرهنگی کشور اعلام نارضایتی می کنند که نمی خواهند به بدیهی ترین و مهم‌ترین مسأله فرهنگی کشور یعنی بی توجهی به آموزش و پرورش فکر کنند. طبق برنامه درسی مصوب، برای هر دانش‌آموز در طول دوره‌های تحصیلی بیش از ۸۷۰ ساعت زنگ قرآن و حدود ۱۵۰۰ صفحه کتاب درسی تألیف و منظور شده است.
چندین سال از گلایه رهبر معظم انقلاب از وزارت آموزش و پرورش درباره مهجوریت قرآن کریم گذشت. ایشان در روز معلم سال ۱۳۸۵ در بیانی کاملاً صریح و شفاف درباره ضرورت توجه متولیان وزارت آموزش و پرورش به قرآن کریم و جایگاه آن در این نهاد تربیتی فرمودند: «قرآن در آموزش و پرورش حقیقتاً مهجور واقع شده است. علّت این است که در دورانی طولانی، قرآن در آموزش و پرورش ما، به‏ خصوص در آن سنین یادگیری مهجور بوده یا اصلاً وجود نداشته است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توقع این بود که یک کارِ کارستانی انجام بگیرد. کارهایی هم شده است، لیکن جای حضور قرآن در دوره‏ های گوناگون واقعاً خالی است. امروز خوشبختانه حرکت قرآنی در کشور خیلی خوب است؛ لیکن در آموزش و پرورش باید نهادینه شود.»
شایسته آن بود پس از این فرمایش مقام معظم رهبری، ابعاد مهجوریت قرآن کریم در این نهاد تربیتی، بررسی و راه‌کارهای مناسب برای تحقق منویات معظم‌له شناسایی و مورد اقدام و عمل قرار می‌گرفت».
ایسنا
پنج خبر با عناوین «موضع آیت الله سبحانی در خصوص فیلترینگ تلگرام»، «مردم از تکراری بودن مباحث منبرها گلایه دارند»، «می‌توان ‌دسترسی به شبکه‌های ایرانی را آسان و ارزان کرد»، «تشییع پیکر آیت الله ایمانی» و «آقای ترامپ اگر انسانی باید پای امضایت می‌ایستادی»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که هیچ کدام از این اخبار نیز در حوزه قرآنی جای ندارند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «وعده‌ی دوباره برای افتتاح باغ قرآن کریم در دوبی» دارد، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
«آیین تشییع آیت الله ایمانی برگزار شد» و «آیت الله ایمانی تاثیرگذار و خدمتگزار مردم بود»، عناوین دو خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز در حوزه قرآن کریم جای ندارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه قرآن کریم جای نداشته و اغلب در حوزه عترت و ایثار و شهادت منعکس شده‌اند.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، خبری با عنوان «دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند مانند دانشگاه الازهر در دنیا بدرخشد» است که این خبر نیز در حوزه قرآنی نبوده و مربوط به حوزه فرق و مذاهب اسلامی است.
میزان
آخرین خبری که بر روی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «40 عنوان کتاب از تازه‌های نشر آستان قدس رضوی رونمایی شد» است که مربوط به روز دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه است.

انتهای پیام

captcha