اربعین و کتاب نباید از هم جدا شوند/ جدایی عشق و معرفت به بیراهه می‌انجامد
کد خبر: 3713040
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱

اربعین و کتاب نباید از هم جدا شوند/ جدایی عشق و معرفت به بیراهه می‌انجامد

گروه ادب ــ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: اربعین و کتاب نباید از هم جدا شوند.

اربعین و کتاب نباید از هم جدا شوند/ جدایی عشق و معرفت به بیراهه می‌انجامد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: برگزاری جلسه این کمیته در محل نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است. کتاب و اربعین نباید از هم جدا شوند. هر یک به تنهایی نمی‌توانند اهداف اصلی مورد انتظار را برآورده کند. هر دو با هم برای ما ناظر هستند.

وی گفت: اگر کتاب خوانده نشود، دینداری شکل انحرافی پیدا می‌کند و امروز شاهد شایع شدن این انحرافات هستیم. کتاب، دینداری را اصلاح می‌کند و جزء لازمه ایمان است. کتاب دلیلی بر ایمان مردم است. کتاب، راهکاری در عدم حضور معصومین(ع) محسوب می‌شود. کتاب می‌تواند غیبت معصومین(ع) را جبران کند. همه آثار نمایشگاه کتاب خوب نیستند، ولی چاره‌ای جز آن نداریم که به مخاطبی که غذا نمی‌خورد و کتاب نمی‌خواند، کتاب‌های متنوع را ارائه دهیم تا آنها مجبور به مطالعه شوند و سابقه آنها با خواندن کتاب شکل می‌گیرد تا کتاب‌های اصولی و صحیح را به آنها بدهیم.

جوادی عنوان کرد: اخیراً همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیداری با یکی از مراجع تقلید داشتیم. وزیر ارشاد در این باره نگران بود و می‌گفت که برخی از گروه‌های غیر ایرانی عزادار از کتاب به دور هستند. ایشان این موضوع را در نظر داشت که کار علمی و پژوهشی در این باره انجام شود. کمیته فرهنگی اربعین، تلفیق کتاب و ایمان و علاقه بر اربعین است. هر کدام از این دو مورد به تنهایی مشکل‌زا هستند. معرفت بدون عشق و عشق بدون ایمان به بیراهه می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی، مدیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این نشست اظهار کرد: اربعین امسال همزمان با اوایل آبان ماه برگزار می‌شود و ما ۵ ماه برای برنامه‌ریزی مهلت داریم؛ البته گروه‌های برنامه‌ریزی همچنان فعال هستند. مقالات چاپ شده در این رابطه نیز بسیار داریم.

وی گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های ما در عراق که تصویب شده است، تشکیل شورای فضای مجازی بود که جلساتی از این شورا برگزار شده است. کلیات همایش بین‌المللی اربعین نیز به تصویب رسید و دبیرخانه‌های علمی و اجرایی این همایش با عضویت سازمان‌ها دایر می‌شود.

احمدی افزود: شورای راهبردی ستاد نیز سیاست‌ها را ابلاغ کرده و مبنای تنظیم برنامه‌ها قرار گرفته است. کنگره بین‌المللی شهدا با عنوان پیشنهادی راه کربلا برگزار می‌شود. رویکردها و شعار سال، موضوع جلسه امروز است و کارهای بعدی در همین راستا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم این کمیته در حوزه وزارت علوم و سپاه، موضوع استفاده از ظرفیت جامعه است. کنگره شهدای راه کربلا طی سال گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد و به شهدای حلّه اختصاص پیدا کرد. قصد داریم این کنگره را به شهدایی که در راه کربلا شهید شده‌اند، از جمله شهدای سامرا، مدافع حرم و دفاع مقدس نامگذاری کنیم.

افتخاری در این جلسه عنوان کرد: کنگره شهدا در کشور متولی دارد. شهدای زیارت و شهدای راه زیارت، نام پیشنهادی ما برای این کنگره است، ولی اینکه کنگره قرار است علمی و حوزوی برگزار شود یا جنبه تبلیغی و ترویجی داشته باشد، موضوعی است که باید مشخص شود.

وی افزود: همچنین در این راستا هماهنگی میان دانشگاه‌ها به منظور برگزاری همایش بین‌المللی اربعین مناسب است تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این راستا استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پایان‌نامه‌های علمی بسیاری توسط طلاب خارجی در جامعة المصطفی العالمیة نوشته می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه توجه و استفاده بهینه از این پایان‌نامه‌ها طی سال گذشته به عمل نیامده است. پیشنهاد می‌کنم که نگاه جامع‌تری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

آقایی، نماینده سازمان حج و زیارت نیز در این نشست بیان کرد: مسئولیت امنیت زوار در عراق طی موسم اربعین برعهده نیروهای عراقی است. بنابراین مناسب است که در نامگذاری کنگره شهدا، شهدای حشدالشعبی را نیز در نظر بگیریم.

داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه رسالتی که رهبر معظم انقلاب از جریان اربعین انتظار داشتند، در حال پیگیری است، عنوان کرد: جایگاه مرجعیت عراق باید حفظ می‌شد که این اقدام صورت گرفت و اگر حضور کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نبود، شاید اشکالاتی در این راستا ایجاد می‌شد.

وی گفت: در این باره با سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وزارت ارشاد به عنوان تنها سازمان فرهنگی و هنری متولی صحبت کردم. مقرر شد که یک کارگروه در این وزارتخانه و در موقعیت فرهنگی تشکیل شود که شد و همه سازمان‌ها و معاونت‌های وزارت ارشاد در آن همکاری دارند. شاهد بودیم که در اربعین فعالیت‌های خوبی به انجام رسید و بودجه خوبی به این منظور اختصاص پیدا کرد. برای برافراشتن پرچم امام حسین(ع) در نمایشگاه کتاب این نشست را در این مکان برگزار کردیم و غرفه‌ای در بخش بین‌الملل به متراژ ۱۰۰ مترمربع در اختیار کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین قرار دادیم که این ابتدای کار ماست و در سال جاری با مشارکت معاونت‌ها، آثار سینمایی و موسیقایی خوبی در حوزه کتاب، نرم‌افزار و موسیقی خواهیم داشت.

در مورد تنظیم و ارائه فراخوان عمومی درباره برپایی کنگره شهدا، تقویت بعد بین‌المللی این کنگره و پرهیز از انجام فعالیت‌های کم اثر و پرهزینه از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست عنوان شد و گفته شد که اگر آثار شهدا را نشان ندهیم، موج ایجاد شده در جریان اربعین مقطعی خواهد بود. همچنین پیشنهاد شد که زمان برگزاری کنگره به ایام اربعین منحصر نشود و این موضوع سبب خواهد شد که در جریان برگزاری اربعین مشکلات کمتر نمایان شود.

انتهای پیام

captcha