نشست‌های ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در چهارمحال و بختیاری جدی گرفته نمی‌شود
کد خبر: 3713239
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹

نشست‌های ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در چهارمحال و بختیاری جدی گرفته نمی‌شود

گروه اجتماعی - مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه نشست‌های ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان چهارمحال و بختیاری جدی گرفته نمی‌شود، گفت: اعضای اصلی این ستاد در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی، مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به یکی از آسیب های نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در استان چهار محال بختیاری، گفت: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید اعضای اصلی این ستاد در جلسات حضور فعالانه داشته باشند که متأسفانه شاهد هستیم که حضور بسیار کم رنگ است و باید علت این مسئله بررسی شود.
حجت الاسلام مرتضوی افزود: با این حال که آیین نامه این ستاد را در چند سال گذشته رسما به ادارات ارسال کردیم و اعضای اصلی هم مشخص و معرفی شدند، ولی هم چنان شرکت در این نشست ها جدی گرفته نمی شود و نمایندگانی هم که از ادارات شرکت می کنند فعالانه و با نشاط حضور پیدا نمی کنند.
وی ادامه داد: گزارش مصوبات و اجرایی شدن و عدم اجرایی شدن مصوبات را باید در طول سال به شورای فرهنگ عمومی گزارش دهیم و با حضور مقامات عالی استان از جمله نماینده ولی فقیه و استاندار محترم بحث و گفتگو شود .
مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری بیان کرد: با توجه به حجم عظیم هجمه های فرهنگی که بر مراسم و مناسبت های ما در طول سال از جمله ماه محرم، ماه صفرو ماه رمضان می شود باید تلاش کنیم با اندیشه، فکر و برنامه های مناسب جلوی این آسیب ها را بگیریم و این مهم مگر با حضور فعالانه و با برنامه ی اعضای اصلی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی محقق نمی شود.
حجت الاسلام مرتضوی گفت: در حال حاضر اعیاد شعبانیه و مناسبت های ماه شعبان را پشت سر گذاشتیم و باید اذعان کرد که استان ما در بین 31 استان کشور در برگزاری پر محتوای جشن ها و مراسم ها عالی ظاهرنمی شود و رتبه ی خوبی ندارد و به جای پرداختن به محتوا و کیفیت، بیشتر احساسی برگزار می شود.
وی افزود: استفاده از این ظرفیت های خوب و مناسبت های مذهبی که وجود دارد، نیاز به هم فکری و اندیشیدن تدابیری مناسب دارد و همه نیک میدانیم که مراسم های ما به ویژه جشن های نیمه شعبان در شأن ائمه علیهم السلام نیست و این عرض ادب ها به ساحت امام زمان (عج) شایسته نیست .
مدیر کل تبلیغات اسلامی بیان کرد: بند آوردن مسیر های ترافیکی، استفاده از ترقه و فشفشه های آن چنانی، ریختن بیش از حد ظروف یک بار مصرف در خیابان ها، استفاده از موزیک ها و موسیقی های نامربوط و بعضا زننده و متأسفانه حرکات ناپسند، عدم استقبال از برنامه های روحانیون اعزامی، همه و همه ، نه فقط در استان ما بلکه در دیگر نقاط کشور، آسیب های جشن نیمه شعبان هستند و باید ستاد ساماندهی شئون فرهنگی به این آسیب ها توجه و برنامه ریزی کند.
حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه مراسم ولادت و شهادت ائمه به صورت مردمی برگزار می شود، افزود: مباحث معرفت افزایی در جشن ها زیاد جدی گرفته نشده و به نظر می رسد دولت در رونق بخشی به این مجالس و برنامه ها بیش از این ها باید ظهور و بروز داشته باشد، به ویژه در استان چهار محال و بختیاری که مباحث فرهنگی دینی باید بیش از این چیزی که امروز هست، نمود داشته باشد.
وی گریزی هم به اعزام ماه مبارک رمضان و فعالیت های برنامه ریزی شده در این ماه از جمله مراسم جزء خوانی قرآن کریم زد و گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی با تمام ظرفیت هایی که دارد با تمام جدیت در تلاش است تا مباحث فرهنگی و قرآنی با شور و حرارت بیشتر برگزار شود و با تمام قوا در مقابله با آسیب ها و معضلات اجتماعی ایستادگی و مقابله می کند اما جای کار در استان زیاد است و نیاز به همکاری تمام دستگاه های فرهنگی و مسئولین استانی است.
حجت الاسلام مرتضوی افزود: مردم استان ما از نظر اعتقادی صد در صد شیعه علوی هستند ولی کفر عملی را چه در ماه مبارک رمضان، چه در سایر مناسبت های مذهبی، مراسم های شادی و عزاداری ها، عروسی ها و برنامه های فردی و عمومی، متأسفانه شاهد هستیم و وضع خوبی نداریم و این چیزی است که همه در حال مشاهده ی آن هستیم و به نظر می رسد مسئولیت نشست های این چنینی بسیار زیاد است و باید شاهد خروجی های خوبی از این گونه جلسات باشیم.
مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری در پایان گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی بضاعت مزجاتی دراین استان دارد که بر اساس این توانایی در حال فعالیت است، امسال پیش بینی می شود هزار و 300 مبلغ و مبلغه به مساجد شهری و روستایی استان اعزام شوند و این اداره کل در آستانه ی ماه مبارک رمضان هفت همایش که یک مورد استانی، با حضور نماینده ی محترم ولی فقیه در استان و 6 مورد شهرستانی ، ویژه مبلغین ماه مبارک رمضان برگزار می کند.
یادآور می شود: نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی سه شنبه 18 اردیبهشت 97 در اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

captcha