تبیین عبرت‌های 8گانه خروج آمریکا از برجام/انتخابات پارلمانی لبنان جایگاه مردمی مقاومت را تثبیت کرد
کد خبر: 3713287
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
خطیب جمعه تهران عنوان کرد:

تبیین عبرت‌های 8گانه خروج آمریکا از برجام/انتخابات پارلمانی لبنان جایگاه مردمی مقاومت را تثبیت کرد

گروه سیاسی ــ حجت‎الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به اقدام آمریکا در خروج از برجام به تشریح عبرت‌های این اتفاق پرداخت و گفت: راه حل مشکلات در ارتباط با امریکا نیست بلکه در ارتباط با خدا و مردم خداباور است و مردم ما با رهبر دوراندیشی که دارند همه گردنه‌ها را پشت سر خواهند گذاشت.

تبیین عبرت‌های 8گانه خروج آمریکا از برجام/انتخابات پارلمانی لبنان جایگاه مردمی مقاومت را تثبیت کرد

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز این هفته تهران با اشاره به اقدام ترامپ در خروج از برجام به تشریح عبرت‌های این حادثه پرداخت و گفت: عبرت یعنی گذشته را آینه آینده قرار دهیم. نکته اول اینکه این حادثه نشان داد که دشمنان دین مطلقا قابل اعتماد نیستند و نباید به آنها اعتماد کرد. کسی که دین و مبنا ندارد معنا ندارد که پای ارزش‌ها و قراردادها بایستد. این عبرت نشان داد که بیگانگان قابل اعتماد نیستند.
وی افزود: نکته دوم اینکه دشمنان دین سر و ته یک کرباس هستند. اینکه «امریکا نه» و «اتحادیه اروپا آری» با عبرت نمی‌سازد. اتحادیه اروپا در بدعهدی هیچ از آمریکا کم ندارد. آنها قرار بود در کشور سرمایه‌گذاری کنند آیا این کار را کردند؟ در برجام یک کلمه درباره اقتدار موشکی وجود ندارد اما اینها از اقتدار موشکی حرف می‌زنند. رهبری مهلت چند هفته‌ای دادند؛ اگر اتحادیه اروپا در این چند هفته جبران کردند که کردند اما اگر نکردند ملت ما در این قرارداد نخواهد ماند.
خاتمی اظهار کرد: نکته سوم این است که مذاکرات بیش از دو ساله نشان داد که ارتباط با بیگانگان نه تنها گرهی باز نمی‌کند بلکه بر گره‌ها می‌افزاید. طبق آیه 118 سوره آل عمران، آنها فقط سختی ما را می‌خواهند، بنابراین مشخص شد آنها که فکر می‌کنند مشکلات کشور با ارتباط با بیگانگان حل می‌شود اشتباه می‌کردند و گره‌گشایی در ارتباط با بیگانگان نیست.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: نکته چهارم اینکه راه حل مشکلات در ارتباط با امریکا یا با کدخدا نیست بلکه راه حل مشکلات ارتباط با خدا و مردم خداباور است. بحمدلله مردم ما با رهبر دوراندیشی که دارند همه گردنه‌ها را پشت سر خواهند گذاشت. رهبر معظم انقلاب هم درسخنانشان فرمودند که «مسئولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آیا عزت و اقتدار این ملت را حفظ خواهند کرد یا نه». این عزت و اقتدار هم در عرصه عمل است و هم در عرصه رسانه‌ای و نباید این عرصه رسانه‌ای را دست کم گرفت.
وی تأکید کرد: ترامپ در این سخنرانی حداقل 10 دروغ علیه ملت ایران گفت، اهانت‌ها کرد و تهمت‌ها زد. آنچه جواب این اراجیف است همان است که بزرگ این ملت گفت که آمریکا غلط می‌کند و به تعبیر دقیق‌تر «آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید». با این جواب گویا امام خمینی(ره) زنده شدند که فرمودند «آمریکا شیطان بزرگ است» یا «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
خاتمی با بیان اینکه این جواب امریکاست، گفت: این دو رهبر درس‌گرفته مکتب امام حسین(ع) هستند که شعارش‌ «هیهات منا الذله» است.
وی با بیان اینکه آمریکا از آغاز انقلاب به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: در عرصه سیاسی، جنگ تحمیلی هشت ساله و 8 ماه فتنه 88 را راه انداختند. در عرصه اقتصادی رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت در طی صد سال اخیر سخت‌ترین تحریم را بر ایران روا داشتیم. در عرصه جنگ روانی نیز می‌خواهند مردم را ناامید کنند و پیداست که پمپاژ ناامیدی می‌کنند، اما به تعبیر حضرت آقا آینده کشور از گذشته روشن‌تر است و بحران‌ها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد و دایره مقاومت را در جهان خواهیم گشود.
وی ابراز کرد: دشمنان یک ایران ضعیف شبیه ایران زمان شاه می‌خواهند و آنچه که در حرف‌های ترامپ بیشتر پیدا بود این بود که او بیش از آنکه از مسئله هسته‌ای ناراحت و نگران باشد از اقتدار ایران نگران بود. سیاست ما سیاست بازدارندگی است و در این عرصه نظام جمهوری اسلامی روزبه روز بر اقتدار موشکی‌اش خواهد افزود تا اسرائیل خوابش نبرد و هوواره این کابوس را در نظر داشته باشد که اگر دیوانگی کند ما تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.
خاتمی با بیان اینکه این حادثه بصیرت مردم را بالا برد، گفت: پیش از سر کار آمدن دولت یازدهم، رهبر معظم انقلاب فرمودند که با وجود اینکه چشم ما آب نمی‌خورد ولی بروید مذاکره کنید. فایده‌ای که مذاکره داشت این بود که خوش‌بین‌ترین مردم هم به بدعهدی آمریکا‌ پی بردند. آقای ترامپ چند روز پیش می‌گفت که شعار مرگ بر امریکا میان مردم ایران کمرنگ شده به او می‌گویم این شعار امروز از تهران بشنو.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: اردوگاه حامیان ترامپ در منطقه عبارتست از اسرائیل، عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس. باید به اینها گفت شما ننگی را برای خود ثبت کردید که همراه با اسرائیل شدید و این لکه ننگ زدودنی نیست. به شما هشدار می‌دهم اگر حادثه‌ای در منطقه پیش بیاید شما پیشمرگ آمریکا خواهید شد و آن‌چنان که آمریکا ثروت شما را به غارت برد جان شما را هم به غارت می‌برد.
وی با بیان اینکه در این شرایط انسجام داخلی و پرهیز از اختلافات یک فریضه واجب است، گفت: البته باید وحدت و اختلاف را درست معنا کنیم. وحدت زیر پرچم ولایت است و باید منافع شخصی و حزبی را کنار بگذاریم. اگر به حرف رهبری گوش دهیم می‌بریم و اگر گوش ندهیم آسیب می‌بینیم.
خاتمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این عرصه راهنمایی‌ها و هدایت‌های خود را انجام دادند و مذاکره‎کنندگان دلسوز نیز با حسن نیت جلو رفتند و تلاش خود را انجام دادند اما آقا فرمودند از اینها تعهد کتبی بگیرید ولی نتوانستند بگیرند و این آسیب پیش آمد.
وی سپس به پیروزی حزب‌الله و جبهه مقاومت در انتخابات اخیر پارلمانی لبنان اشاره کرد و گفت: این پیروزی بزرگ مقاومت و عزا و ماتم رژیم جلاد عربستان بود. قارون منطقه پول‌های زیادی خرج کرد که این حادثه روی ندهد اما این اتفاق افتاد و جایگاه مردمی جریان مقاومت تثبیت شد. من این پیروزی را به مردم لبنان، سید حسن نصرالله، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس لبنان تبریک می‌گویم.
خاتمی در پایان این خطبه به پاسخ سوریه به عملیات ایذایی اسرائیل اشاره کرد و گفت: کشوری که 7 سال است درگیر جنگ است اما شجاعانه و با شهامت جلوی حرکات ایذایی اسرائیل را با موشک می‌گیرد و شهرک‌های صهیونیستی را به شهر ارواح تبدیل می‌کند.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مباحث خطبه‌های قبل در خصوص سبک زندگی دینی به ادامه تشریح آیه 105 سوره مائده پرداخت و گفت: این آیه می‌فرماید مؤمنین مراقب باشید خودتان را نبازید و سرمایه‌تان را تباه نسازید.
وی افزود: بحث امروز این است راه آنکه این سرمایه تباه نشود چیست. چندین آیه قرآن این راه را تقوا بیان کرده‌اند. اگر انس انسان با خدا کم شود انسان این سرمایه را می‌بازد.
خاتمی اظهار کرد: در آیه 18 سوره حشر، دو بار دعوت به تقوا شده است. اگر می‌خواهید ببینید سرمایه‌تان را درست به کار بردید ببینید برای فردای قطعی‌تان ، آنچه باید داشته باشید را دارید.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان سکوی بازیابی انسان است، گفت: از سکوی ماه رمضان بالا بروید خودتان را پیدا می‌کنید، حتی اگر به همین نخوردن و نیاشامیدن باشد. روزه نخوردن و نیاشامیدن هدفمند است و همین حد هم سازنده است.
وی ادامه داد: سه روایت تحت عنوان «روزه سپر آتش است» وجود دارد که معنی آن در واقع این است که اگر نخوری و نیاشامی و گناه نکنی در آن صورت روزه تبدیل به سپری در مقابل آتش می‌شود.
خاتمی عنوان کرد: آنچه در اینجا مهم است این است که انسان از روزه عام عبور کند و به روزه خاص برسد و حتی از روزه خاص به روز خاص‌الخاص برسد. اگر روزه این چنین بود انسان خود را باز می‌یابد.
خطیب جمعه تهران سپس به بیان 4 توصیه رمضانی پرداخت و گفت: اول اینکه تلاش کنیم ماه رمضان آکنده از معنویت باشد؛ در عرصه فردی، خانوادگی، اجتماعی و رسانه‌ای. بسیاری از دعواهای رسانه‌ای نورانیت ماه رمضان را می‌گیرند و لذا صاحبان رسانه‌ها سعی کنند فضای معنوی این ماه را آلوده دعواهای بی‌‌فایده نکنند.
وی افزود: نکته دوم اینکه از صداوسیما انتظار می‌رود علاوه بر تقویت برنامه‌های مذهبی، در فیلم‌ها و سریال‌های رمضانی به عنصر معنویت توجه کند. مسئله سوم در خصوص سفره‌های افطاری است که اولا باید سفره‌های محرومان باشد و ثانیا ساده باشد. چهارمین مسئله هم توجه به عمران مساجد است.کسانی که دین دارند مساجد را آباد کنند‌ و این آبادی هم ظاهری است و هم معنوی. باید سعی کرد جاذبه مسجد هر روز به ویژه برای نسل جوان بیشتر شود.
خاتمی عنوان کرد: باید از عاملان دینی دعوت شود و آنها هم باید به مسائل مورد نیاز بپردازند به خصوص مهم است که به مسئله پاسخ به شبهات پرداخته شود تا شبهاتی که ذهن جوانان ما را پر کرده است در جلسات پرسش و پایخ این شبهه‌زدایی دینی صورت گیرد.

انتهای پیام

captcha