دفاع از قرآن واجب عینی برای استادان تفسیر است/ انکار وحیانی بودن قرآن؛ انکار همه انبیاء
کد خبر: 3713417
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

دفاع از قرآن واجب عینی برای استادان تفسیر است/ انکار وحیانی بودن قرآن؛ انکار همه انبیاء

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه امروز حجم شبهات در مورد قرآن و افسون و افسانه خواندن آن زیاد است، گفت: دفاع از قرآن و پاسخ‌های عالمانه، واجب عینی برای استادان تفسیر است.

دفاع از قرآن واجب عینی برای استادان تفسیر است/ انکار وحیانی بودن قرآن؛ انکار همه انبیاء

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی شب گذشته 21 اردیبهشت در شانزدهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: اصرار قرآن کریم بر زمان نزول به عنوان لیله مبارکه و شهر رمضان آن‌قدر به این زمان شرف بخشید که از زمان نزول و نه زمین آن در بخش عمده قرآن، سخن به میان آمده است.

وی با بیان اینکه ما شب و روز با قبله یعنی کعبه زندگی می‌کنیم و با کعبه نفس می‌کشیم و وضو می‌گیریم و می‌خوابیم و کاری در شبانه روز نیست مگر اینکه به سمت کعبه باشد بیان کرد: با این وجود عظمتی که قرآن برای شهر رمضان و شب نزول قرآن قائل شد برای زمین نزول قائل نشد؛ چه در روایات و ادعیه هر جا حرمت ماه رمضان است به واسطه نزول قرآن است.

این مفسر با بیان اینکه در فضل روزه همین بس که انسان شییه فرشته می‌شود، ادامه داد: سخن از کم خوردن و کم خوابیدن نیست، بلکه سخن از تشبه انسان به فرشته است.

وی با قدردانی از علامه امینی به علت نوشتن الغدیر و احیای غدیر و اماته سقیفه بیان کرد: علامه طباطبایی و حکیم از شاگردان مرحوم نائینی بودند و هر کدام در زمینه‌ای مانند تفسیر و فقه جزء برترین استادان حوزه شدند.

صاحب تفسیر تسنیم گفت: اگر حوزه توانست شاگردانی مانند امینی در هر 50 سال تربیت کند هنر کرده است؛ شیخ اشراق گفته علم وقف‌نامه زمین و زمان خاصی نیست و هر کسی می‌تواند به علم دست یابد به شرط اینکه باد در خود نیندازیم و دست‌بوس استادان باشیم.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: ما خیال می‌کنیم با سواد شدن معصیت کبیره است به همین دلیل از آن فرار می‌کنیم.

وی با اشاره به عظمت قرآن کریم گفت: برخی، حرف‌های گذشتگان را امروز تکرار می‌کنند و می‌گویند قرآن رویای رسولانه است و برخی می‌گویند قرآن مخاطب و متکلم نداشت و قرائت پیامبر از جهان و جهان‌بینی او بود؛ بر شما استادان تفسیر واجب عینی است که در برابر حمله به دین و قرآن بایستید.

وی با بیان اینکه خود قرآن پاسخ این شبهات را داده است ادامه داد: قرآن کتابی است که 23 سال نازل شده و مفسر گویا و توانمندی شب و روز او را همراهی کرده و در 23 سال در جنگ و جهاد و صلح آن را تفسیر کرده، لذا صحبت از هرمنوتیک و برداشت شخصی و رویا در کار نیست.

مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در مورد نزول قرآن به عربی مبین سؤال شد و در جواب فرمودند که این توان در عربی هست که همه زبان‌های دنیا را ترجمه کند ولی زبانی نیست که بتواند عربی را ترجمه کند به همین دلیل در این زبان، علم لغت داریم در حالی که در زبان‌های دیگر این علم وجود ندارد.

صاحب تفسیر تسنیم بیان کرد: این تهمت‌ها و افسون و فسون دانستن‌ها البته اختصاصی به قرآن ندارد و برای همه انبیاء است و اگر کسی وحی قرآن را منکر شود وحی به سلسله جلیله انبیاء را هم منکر است.

وی افزود: قرآن در حوامیم سبعه، سخن از عزیز و علی حکیم به میان آورده یعنی قرآن درس عزت و حکمت می‌دهد که این درس، همان قرآن است که تعابیری مانند قرآن عظیم و کریم و ... موید این مسئله است و بعد فرمود که اگر جن و انس جمع شوند نمی‌توانند مانند آن را بیاورند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه دائما قرآن سخن از عزت و حکمت خود می‌زند، بیان کرد: قرآن، حکیم است یعنی یکجا اختلاف در آن دیده نمی‌شود و عزیز است؛ یعنی نفوذناپذیر است و از هیچ جهتی در آن امکان نفوذ نیست به همین دلیل داعیه اعجاز دارد.

صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: صدر قرآن در نزد خداوند است و به هیچ زبانی نیست و ولی وقتی آویخته شد و به قلب پیامبر نازل شد ذیل آن به عربی مبین است و ما هم وظیفه داریم آن را بگیریم و بالا برویم البته منطقه ممنوعه‌ای است که فقط برای اهل‌بیت(ع) است، به همین دلیل امام علی(ع) فرمود: «سَلُونِي [عَمَّا شِئْتُمْ ] قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَوَ اللَّهِ إِنِّي بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْض؛ از من بپرسید پیش از آنکه من را از دست بدهید؛ به خدا قسم من به راه‌های آسمان آشناتر از راه‌های دنیا هستم».

وی با اشاره به قسم‌های قرآن کریم ادامه داد: قسم خدا به بینه است و نه در برابر بینه؛ لذا قرآن فرموده قسم به این کتابی که معجزه است و هماوردی ندارد؛ تو پیامبر هستی آن وقت برخی مدعی می‌شوند که رویا هست و از خود پیامبر است؟.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: پاسخ عالمانه و مقتدرانه از سوی حوزه به شبهات داده شود تا اساس قرآن با تفاسیر تبیین شود.

وی همچنین با بیان اینکه نام مبارک «مدرس» در این جلسه به میان آمد اظهار کرد: مدرس عزیز بود و به رضاخان گفت که می‌خواهم تو نباشی؛ جامه کرباسی از تن بیرون نکرد و گفت که محصول داخلی می‌خواهم استفاده کنم، بافت ایران و جامه ایرانی به همین دلیل عزیز شد؛ ملتی که نفوذناپذیر باشد، عزیز می‌شود.

انتهای پیام 

captcha