جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت نمایشهای آئینی و سنتی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: اخیراً تحقیق و پژوهشی را در عرصه نمایشهای زنانه در حال انجام هستم که البته در امتداد پژوهشی است که سال 88 در قالب یک مجلد به چاپ رسید؛ در این پژوهش اخیر 70 نمایش زنانه ایرانی مورد کندوکاو قرار گرفته است تا به امید خدا، این پژوهش پس از انجام ویرایش نهایی در قالب کتابی تحت عنوان «نمایشهای شگفتانه زنانه ایران» به زیر چاپ رود.
وی با اشاره به اینکه منظور از نمایش زنانه، آثار نمایشی است که تنها در مجالسی که ویژه بانوان اجرا میشود و ورود آقایان به آن ممنوع است، گفت: هنرنمایی زنان ایرانی در این نمایشها و انجام کارهایی خارقالعاده در آنها موجب شد تا من نام این اجراهای نمایشی را شگفتانه بگذارم ضمن آنکه باید به مضامین پرداخت شده در برخی از این نمایشها نیز اشاره کنم که اغلب روشنگرانه بوده و گاه از منظر سیاسی نهیب و یا هشداری بر جریان غلطی بودند که حکام و شاهان اقدام به انجام آن میکردند.
این بازیگر و کارگردان نمایشهای آئینی و سنتی ایرانی تصریح کرد: پس از ظهور اسلام تفکیک آثار زنانه از کارهای مردانه سبب شکوفایی این قبیل کارها شده است به شکلی که در دوران ناصری شاهدیم که گاه خبرهایی از محافل زنانهای به گوش دستگاه حاکم میرسد که زنان نمایشگر در فلان محفل زنانه دست به اجرای نمایشی ویژه زنان زدهاند که در آن جریانی به باد انتقاد کشیده شده است و باید مراقب بود و دست به اصلاح زد تا نکند که این سلسله انتقادات که از دل مجالس زنانه برمیخیزد، به کل جامعه تسری پیدا کند.
این هنرمند بازیگر سیاهبازی و بقالبازی در پایان گفت: نمونه بارز دیگری از هنرهای زنان لالاییهای مادرانه است که برای خود ارزش و اعتباری ملی و جهانی پیدا کرده است و اگر در مضامین و محتوای اغلب این لالاییها دقیق شویم باز همان رنج و محنت مادران و زنان ایرانی در طول تاریخ و به طور مثال اینکه نسبت به جریانی لب به اعتراض و شکوایه دارند را شاهدیم.
انتهای پیام