ارتقای سلامت معنوی کودکان با شواهد علمی امکان‌پذیر است
کد خبر: 3713450
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
سلطانی عربشاهی عنوان کرد:

ارتقای سلامت معنوی کودکان با شواهد علمی امکان‌پذیر است

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت آموزش سلامت معنوی به کودکان، تکیه بر شواهد علمی و بنیان‌گذاری فلسفه تربیتی مناسب را لازمه ارتقای سلامت معنوی کودکان دانست.

ارتقای سلامت معنوی کودکان با شواهد علمی امکان‌پذیر است
کامران سلطانی عربشاهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت آموزش مبانی و مفاهیم سلامت معنوی به دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: به کارگیری الگو‌های معنوی در پزشکان علاوه بر اینکه موجب افزایش رضایت از زندگی می‌شود، می‌تواند سلامت معنوی بیماران را ارتقاء دهد.
وی عنوان کرد: آموزش و ارتقای سلامت معنوی در دانشجویان پزشکی و پزشکان کار مشکلی است چرا که در دو بعد باید این کار پیش رود و نخست در میان جامعه پزشکی مطرح شود و سپس به میان جامعه رود و بتوان از آن دفاع کرد.
سلطانی عربشاهی ادامه داد: وقتی پزشک خود سلامت معنوی بالایی داشته باشد و از آن‌جایی که تجربه نشان داده بیمار معمولا با پزشک همراه می‌شود و به مرور قسمتی از رفتار‌ها و باور‌های پزشک را اخذ می‌کند می‌توان امیدوار بود که سلامت معنوی آن‌ها نیز باهم هماهنگ می‌شود.
وی تأکید کرد: اولین قدم در سلامت معنوی این است که پزشکان به گونه‌ای تربیت شوند که با این چارچوب رفتاری بخواند و از آن مهم‌تر برنامه‌های درسی و آموزشی است که می‌خواهد دانشجو را تربیت کند بر همین مبنا باشد.
این پژوهشگر سلامت معنوی با بیان اینکه تدوین برنامه درسی برای سلامت معنوی سختی خاص خود را دارد، تصریح کرد: زمانی که یک علم بر مبنای یک کتاب و یک دانش از پیش موجود پیش‌می‌رود مشخص بوده و تا راه خود را می‌پیماید و پیش می‌رود، اما زمانی که می‌خواهیم یک نگرش را پیش‌ ببریم این زمان می‌برد تا آن نگرش توسعه یافته و به رفتار تبدیل شود.
سلطانی عربشاهی با اشاره به مباحث آموزش سلامت معنوی به کودکان که اخیرا در محافل علمی مطرح شده است، اظهار کرد: این کار اگر مبتنی بر شواهد و مستندات علمی مطرح شود امکان پذیر است.
وی ادامه داد: همچنین در یک نظام که فلسفه آموزش و پرورش آن مذهبی باشد می‌توان کودکانی با سلامت معنوی بالا تربیت کرد، اگر می‌خواهیم سلامت معنوی را به کودکان آموزش دهیم باید چارچوب‌های آن را بریزیم، این امر در غرب بسیار رایج است و در مدارس و دانشکده‌هایی که بر مبنای اصول مسیحیت هستند دانش‌آموز، دانشجو و حتی پزشک و پرستار بر مبنای اصول مسیحیت تربیت می‌شود در حالیکه ما هنوز نتوانستیم این کار را انجام دهیم بر همین اساس بسیار مهم است که جهت‌گیری مدارس و نظام آموزشی ما مبتنی بر این امر باشد.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: این که صرفا چند واحد درسی دینی و مذهبی بگذاریم نمی‌توان اصول معنوی و مذهبی را پیاده کرده و بر اساس آن به تربیت دانش‌آموز و دانشجو پرداخت نه فقط ما حتی دیگر کشور‌های اسلامی هم نتوانسته‌اند در این حوزه خوب کار کنند.
سلطانی عربشاهی تأکید کرد: اگر در زمان کودکی باورها را در جهت مناسب حرکت دهیم می‌توانیم افرادی با سلامت معنوی بالا در آینده داشته باشیم.
 
 
انتهای پیام
captcha