همکاری‌های قرآنی می‌تواند اختلاف‎های مذهبی را کمرنگ کند
کد خبر: 3713485
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

همکاری‌های قرآنی می‌تواند اختلاف‎های مذهبی را کمرنگ کند

گروه بین‌الملل ـ علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: همکاری‌های قرآنی با مالزی، می‌تواند یکی از بهترین راه‎های همکاری باشد و برخی مشکلات از جمله اختلاف‎های مذهبی را کمرنگ کند.

همکاری‌های قرآنی می‌تواند اختلاف‎های مذهبی را کمرنگ کند

علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا در رابطه با بازدید هیأت ایرانی از مجمع بزرگ چاپ قرآن در این کشور تصریح کرد: هیأت ایرانی که برای شرکت در مسابقات قرآنی مالزی به این کشور سفر کرده‌اند، روز دوشنبه (24 اردیبهشت ماه) از مجمع بزرگ چاپ قرآن بازدید می کنند.

سابقی در رابطه با افرادی که در بازدید از مجمع قرآنی مالزی شرکت می‌کنند، گفت: همه کسانی که به مناسبت این رویداد قرآنی به مالزی سفر کرده‌اند، در این بازدید شرکت دارند.

وی با بیان این که بنیاد کتابت قرآن در مالزی (یایاسان رستو) به ریاست داتوک عبداللطیف که فرد متمولی است، چاپ همه قرآن‌های موجود در این کشور را برعهده دارد، تصریح کرد: این چاپخانه که بزرگترین چاپخانه قرآن در جهان بعد از چاپخانه مدینه به شمار می‌رود، سال گذشته با حضور نجیب عبدالرزاق نخست وزیر سابق مالزی افتتاح شد.

سابقی با اشاره به حضور افراد متخصص و بهره بردن از بهترین دستگاه‌های چاپ در این چاپخانه، گفت: این مرکز درحقیقت یک موسسه قرآنی است که تربیت و آموزش خوشنویس‌های قرآنی، پژوهش‌ و دیگر فعالیت‌های قرآنی را برعهده دارد.

همکاری‌های قرآنی می‌تواند اختلاف‎های مذهبی را کمرنگ کند

وی افزود: به عنوان نمونه این موسسه قبل از چاپ قرآن برای هر کشور و یا منطقه‌ای، اقدامات پژوهشی در ارتباط با سلایق مردم آن منطقه و رنگ و طرح دلخواه آنها انجام می‌دهند که بر همین اساس قرآن‌هایی را ویژه آن منطقه طراحی و چاپ کرده و به زبان مالایی نیز ترجمه می‌کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در کوالالامپور با اشاره به علاقمندی این موسسه به همکاری با ایران در امر چاپ قرآن، گفت: من پیشنهاد دادم همکاری‌هایی در این زمینه از سوی آستان قدس رضوی و این موسسه صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که همکاری‌های قرآنی با مالزی، می‌تواند یکی از بهترین راه‎های همکاری باشد و برخی مشکلات از جمله اختلاف‎های مذهبی را کمرنگ کند، تصریح کرد: چاپ قرآن‌هایی با آرم آستان قدس رضوی و یا سازمان اوقاف و امور خیریه ایران می‌تواند در پاسخگویی به شبهاتی که وجود دارد، بسیار نتیجه بخش باشد.

بازدید هیأت ایرانی از مجمع چاپ قرآن در مالزی

رایزن فرهنگی ایران در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با برگزاری مسابقات قرآن در مالزی اظهار کرد: مسابقات قرآن مالزی از قدیمی‌ترین مسابقات قرآنی در جهان اسلام است و امسال شصتمین دوره این مسابقات برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از همان سال نخست که مالزی به عنوان کشور مسلمان مطرح شد، این مسابقات قرآنی برگزار گردید، تصریح کرد: این مسابقات مهم‌ترین مسابقات بین‌المللی در این کشور است و دولت و مردم مالزی اهتمام ویژه‌ای به این مسابقات دارند.

سابقی افزود: امسال به دلیل تداخل این مسابقات با مسئله انتخابات در این کشور، روزهای اول بازدید کننده کمتری داشت اما در روزهای پایانی شاهد استقبال پرشور مردم از این مسابقات بودیم.

بنیاد کتابت قرآن در مالزی (یایاسان رستو)  با دارا‌بودن موزه و نمایشگاه قرآن کریم نسبت به انتشار قرآن کریم به زبان‌های گوناگون و در طرح‌های مختلف از جمله به زبان چینی، مطابق با فرهنگ این کشورها اقدام می‌کند و این مرکز دومین مرکز بزرگ نشر قرآن در جهان به شمار می‌رود.

یادآور می‌شود:شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی از شامگاه دوشنبه(۱۷ اردیبهشت‌ماه) در سالن اجتماعات استقلال مرکز تجارت جهانی «پوترا» آغاز شد ومختار دهقان به نمایندگی از کشورمان در بخش تلاوت این دوره از مسابقات شرکت و مقام دوم را کسب کرد.

آیین اختتامیه این مسابقات و تجلیل از نفرات برتر و اهدای جوایز به آن‌ها شامگاه دیروز شنبه ۲۲ اردیبهشت با حضور سلطان محمد پنجم، پادشاه مالزی برگزار شد.

انتهای پیام

captcha