به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، چهارمین جشنواره بینالمللی کاریکاتور رسانههای دیجیتال با حضور مسئولان استانی و کشوری و اهالی فرهنگ و هنر ضمن معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
بالا رفتن سواد رسانهای برای داشتن فردای بهتر ضروری است
سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم اظهار کرد: هر چیزی که در مغز قابل تصور است، محقق میشود و در این راستا، بالا رفتن سواد رسانهای و تکنولوژیک و همچنین فرهنگ استفاده از آنها برای داشتن فردای بهتر ضروری است.
وی ادامه داد: یکی از موارد شبه انگیز در دنیای جدید تغییر تعاریف از جمله حریم خصوصی است؛ حریم خصوصی در محیط جدید روز به روز عوض خواهد شد و در دنیای جدید زندگی یک گوی بلورین است و ما باید نظرمان را در مورد حریم خصوصی تغییر دهیم.موسویان، با بیان اینکه برای همراهی با دنیا نیازمند افزایش سواد رسانه ای هستیم ، گفت: عصر حاضر عصر درآمدهای حاصل از اطلاعات است.
وی افزود: شبکههای مجازی مرزها را در نوردیده اند و در اثر بروز و ظهور رسانهها با دهکده جهانی مواجه هستیم، برای تحلیل درست پیامهای دریافتی از شبکههای اجتماعی باید مجهز به سواد رسانهای باشیم تا قدرت نقد و تشخیص پیام ها را هم داشته باشیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دنیای شبکهای ما را مجبور به داشتن سواد شبکه ای می کند، در حقیقت شبکه محصول سهم متصل شدن اشیا و افراد است . سه برابر جمعیت انسانی، اشیا در شبکه وجود دارد، و از این تعداد روز به روز بیشتر می شود و زندگی شبکه ای هر روز گسترده تر می شود.
وی، شبیه سازی محیط واقعی در فضای مجازی را مساله اصلی دنیای امروز دانست و گفت: چه بپذیریم و چه نپذیریم فضای مجازی در حال گسترش است، به تدریج کامپیوترهای کوانتومی به عرصه می آیند که قدرت تنها چهار کامپیوتر کوانتومی برابر تمام کامپیوترهای موجود در آمریکا است.
موسویان، با بیان اینکه در عصر سرعت و ارتباطات که زندگی اجتماعی با استفاده از شبکه های مجازی عجین شده است، شاهد بروز یک نوع دگردیسی هستیم که ممکن است فرصت ها و تهدید هایی را برای ما ایجاد کند، ادامه داد: هوش مصنوعی، شبیه سازی و قدرت پردازش مسایل پیش روی انسان آینده بوده و در آینده شاهد موجودی شبیه انسان خواهیم بود که می تواند از مغز انسان فرمان بگیرد.
وی در خصوص جشنواره رسانههای دیجیتال خاطرنشان کرد: این مسابقه بینالمللی با موضوعات اینترنت، شبکههای اجتماعی، بازی و سرگرمی دیجیتال، تلفن همراه، رایانه، سبک زندگی دیجیتال، اشتراک گذاری محتوا،کودکان و نوجوانان آنلاین و حریم خصوصی برگزار شد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نظریه دوفضایی شدن تاکید کرد: علم هایی چون اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی و مدیریت که جایگاه شان از تکنولوژی هم فراتر است براساس شرایط خاصی بروز کرده اند و در حال حاضر ما باید براساس ادبیات خاص فضای جدید، به سراغ مدیریت این فضا برویم.
تبریز ٢٠١٨ با همدلی میتواند معرف شایستگیهای تبریز در عرصههای مختلف باشد
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی نیز در این آیین گفت: تبریز با اتکاء به نیروهای اثرگذار فرهنگی و هنری و این جریان زاینده آمادگی برگزاری رخدادهای مهم کشور و جهان را دارد.
وی، افزود: انتخاب تبریز ٢٠١٨ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بستر و شرایطی را فراهم آورده تا در حوزههای مختلف برنامههای متنوع و نوآورانهای در سطح استان اجرا شود و امیدواریم این شروع در همه عرصه ها تدوام داشته باشد و همه مدیران استانی و کشوری همت و اراده خود را به این امر مهم معطوف بگردانند تا جایگاه اصلی تبریز در کشور و جهان نمایانتر شود.
محمدپور، تاکید کرد: تبریز ٢٠١٨ با همراهی و همدلی همه مدیران و مسوولین و مردم میتواند معرف شایستگیهای تبریز و آذربایجان در عرصههای مختلف باشد.
وی گفت: دهمین جشنواره رسانههای دیجیتال از رویدادهای اثرگذار در سطح کشور است و برگزاری این جشنواره در تبریز نشان از ظرفیت و پتانسیل استان در این حوزه دارد.
محمدپور تصریح کرد: در استان ما به واسطه نیروی انسانی کارآمد، ظرفیتهای گستردهای در همهی عرصهها وجود دارد و تبریز با اتکاء به این نیروهای اثرگذار و این جریان زاینده آمادگی برگزاری رخدادهای مهم کشور و جهان را دارد.
وی تاکید کرد: در برهه کنونی که دنیا در مرحلهی گذر و رسیدن به توسعهی پایدار است امیدواریم هنرمندان و اهالی فرهنگ بتوانند به بهترین نحو نقش خود را ایفا کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، با اشاره به شاخصههای هنر کاریکاتور گفت: هنر کارتون و کاریکاتور با قابلیتهای فراوانش ازجمله اغراق، موضوع، سادگی و تکنیکهای متنوع توانسته است در عرصه دیجیتالی نیز همسو و همگام رشد کند.
وی افزود: جذابیت شخصیتها و صریح بودن بیان کارتون و حتی تحرک آن که به انیمیشن انجامیده با ذائقهی جوان امروز سازگار است. در عین حال که کارتون به دلیل گستردگی خلاقیت مانند برخی هنرها توسط تکنولوژی نابود شده است، به دلیل همین خلاقیت به ابزار عرصه دیجیتال نیز تبدیل شده است.
انتهای پیام