اسلام؛ مبدع شبکه‎های اجتماعی/ ضرورت بازمهندسی اصول فضای مجازی وارده به کشور
کد خبر: 3713790
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
تقی‎پور عنوان کرد:

اسلام؛ مبدع شبکه‎های اجتماعی/ ضرورت بازمهندسی اصول فضای مجازی وارده به کشور

گروه فناوری اطلاعات ــ عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اسلام با برگزاری نماز جماعت مبدع انتقال پیام گروهی و نمایش شبکه اجتماعی سالم است، گفت: اگر کشور‌های اسلامی بخواهند از اینترنت و ابزار آن به درستی استفاده کنند تا زمانی‎که مبنا و اساس این فضا امانیسمی است، حتما باید در چهارچوب‌ها و اصول آن، یک بازمهندسی دقیقی را انجام دهند.

اسلام مبدع شبکه‎های اجتماعی است/ ضرورت بازمهندسی چهارچوب‎ و اصول فضای مجازی وارده به کشور
رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‎وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر فیلتر برخی شبکه‎های اجتماعی و اصول مدیریت اسلامی در فضای مجازی کشور، گفت: امروز مسئله ارتباطات مبتنی بر یک جهان‌بینی خاص تعریف شده است؛ در این میان فضای سایبر و دنیای اینترنت از زمان ایجادش مبتنی بر جهان‌بینی امانیسمی بوده است؛ به این معنی که ارتباطاتی که امروز در غرب شاهد آن هستیم و شاکله زندگی اجتماعی و فردی افراد آن جامعه را تشکیل داده‎اند در فضای اینترنت حاکم شده است.
 
الگوی ناقص و ناسالمی را در جامعه خود رواج دادیم

وی ادامه داد: بر همین اساس امروز اگر کشور‌های اسلامی بخواهند از اینترنت و ابزار آن به درستی استفاده کنند تا زمانی‎که مبنا و اساس این فضا امانیسمی است، حتما باید در چهارچوب‌ها و اصول آن، یک بازمهندسی دقیقی را انجام دهند. اما متاسفانه ما در رابطه با این فضا بدون هیچ قید و بند و توافقی، الگوی ناقص و ناسالمی را در جامعه خود رواج دادیم که آثار منفی بسیاری را به‎همراه داشت؛ آثاری که آسیب‌ها و ضرر‌های آن با دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بسیار شدت گرفت و سال‌ها طول می‌کشد تا این آسیب‌های اخلاقی جبران شود.
 
عدم مواجهه و مقابله با این آسیب‌ها ظلم به مردم و جامعه اسلامی است

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه دین و خانواده بالاترین و از مهمترین ارزش‌های انقلاب اسلامی ما هستند، به ایکنا گفت: با وجود آسیب‌های فضای مجازی شاهد هستیم که خانواده‌های بسیاری به ما مراجعه می‌کنند و از ما سوال می‎کنند که در مقابل این فضا و آسیب‎هایش چه کار باید کرد؟ دین اسلام و اعتقادات ما نیز جزو مهمترین ارزش‌های ما محسوب می‎شوند، اما امروز چه تعداد کانال و فضای ضد دین در این حوزه داریم؛ پس با وجود این ارزش‎ها نباید انتظار داشت که مردم بایستند و نظاره کنند تا این تصمیمات گرفته نشود؛ عدم مواجهه و مقابله با این آسیب‌ها ظلم به مردم و جامعه اسلامی است.
 
نماز جماعت کار شبکه اجتماعی و انتقال پیام را در قالب گروهی به مردم نشان داد

تقی‎پور با بیان اینکه فضای مجازی جزو جدایی ناپذیر زندگی شده است، تصریح کرد: امروز انتقال پیام با وجود مطبوعات بسیار، روزنامه‎های آزاد، خبرگزاری‎ها، فضای مجازی و راه‌های دیگر همچون نماز جمعه ممکن است. اما باید گفت که اسلام آغاز کننده و مبدع انتقال پیام گروهی و به نوعی شبکه اجتماعی سالم است. اسلام با برگزاری نماز جماعت علاوه بر ثواب آن به نوعی کار شبکه اجتماعی و انتقال پیام را در قالب گروهی به مردم نشان داد. اینکه می‎توان یک پیام را به صورت انبوه به جمعی انتقال و ارائه کرد. پس اگر امروز پدیده‌ای به نام شبکه اجتماعی مطرح است، که همه جهان را شگفت‌زده کرده، شروعش از مکتب اسلام و جوامع اسلامی بوده است.

انتهای پیام
captcha