بیست و‌ششمین گردهمایی مراکز اسلامی در بریتانیا+عکس
کد خبر: 3713848
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
در آستانه ماه رمضان برگزار شد؛

بیست و‌ششمین گردهمایی مراکز اسلامی در بریتانیا+عکس

گروه بین‌الملل - بیست و‌ششمین اجلاس سالیانه علما، ائمه جماعات و مبلغان مراکز اسلامی و مساجد انگلستان در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

بیست و‌ششمین گردهمایی مراکز اسلامی در بریتانیا+عکسبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز اسلامی انگلیس؛ موضوع درنظر گرفته شده برای این اجلاس که دیروز 12 می 2018 برابر با 22 اردیبهشت 1397 برگزار شد، «نقش اخلاق در موفقیت مبلغین مذهبی» بود و سخنرانان در رابطه با آن مطالبی بیان کردند.

پس از خیر مقدم و اعلام برنامه توسط حجت الاسلام شیخ جعفر علی نجم و تلاوت آیاتی از قرآن توسط سید جلال معصومی، اولین سخنران این جلسه، حجت الاسلام و سید فاضل میلانی، امام مرکز اسلامی خویی لندن بود که با اشاره به خطبه پیامبر اکرم (ص) درباره ماه مبارک رمضان، مهمترین هدف و رسالت در این ماه را تعلیم و تربیت و تبلیغ معارف اسلامی توسط روحانیون و علما در منابر وعظ دانست.

وی سپس با استناد به حدیثی از امیر مومنان علی علیه السلام متذکر شد که هر کسی که می‌خواهد به امر تعلیم و تربیت الهی در بین مردم اقدام کند ابتدا باید از خود شروع کند و درحقیقت یک وجه تبلیغ و وجه دیگر و مهمتر عمل به آن است. عمل هر انسانی مؤثرتر از نصایح زبانی است و اینگونه جلسات و هماهنگی برای تبلیغ در ماه رمضان یکی از بهترین راهها برای هدایت و راهنمایی تبلیغی است.

سخنران دیگر جلسه، حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن بود که ضمن تأکید بر اینکه ماه رمضان ماه همدلی و همفکری است، یکی از موضوعات اصلی و گرفتاری‌های انسان معاصر در دنیای امروز را اخلاق دانست.

وی با اشاره به زندگی پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام آثار اخلاقی در زندگی آنان برای انتقال به بشریت را بیشتر عملی دانست تا نظری و با استناد به آیاتی از کلام الله مجید در خصوص مباحث اخلاقی که به پیامبران خطاب شده است، گفت مهمترین آیه برای پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

شیخ عالمی آیه 164 آل عمران«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ: به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد» را از دستورات عملی اسلام برشمرد و با اشاره به شیوه‌های اخلاق عملی پیامبر و امیرالمؤمنین و اهل بیت(ع) تأکید کرد فقط اخلاق عملی مورد قبول دین اسلام است.

رهبران دینی؛ مسئول رفتارهای خوب یا بد

سخنران بعدی این مجلس حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا رضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا بود که با اشاره به اهمیت فراگیری علم و دانش و تعلیم تربیت در زندگی مردم و استفاده از این توانایی برای ساختن جامعه‌ای سالم، رهبران دینی را مسئول همه اخلاقیات و رفتارهای اجتماعی خوب یا بد جوامع دانست.

وی گفت مردم همواره روحانیون و رهبران دینی را راهنمای خود در اعمال و اخلاق نظری و عملی خود می‌دانند. وی اضافه کرد ماه رمضان فرصتی مغتنم برای آموزش شیوه‌های صحیح زندگی و نیازهای اخلاقی و رفتاری به مردم توسط روحانیون است.

حجت‌الاسلام رضوی بر اهمیت آموزش به نسل نوجوان و جوان به عنوان مهمترین قشر جوامع در زمینه‌های رفتاری و اخلاقی تأکید کرد و کمک روحانیون به اولیاء آنان در این زمینه را خواستار شد.

بیست و‌ششمین گردهمایی مراکز اسلامی در بریتانیا+عکس

چهارمین سخنران گردهمایی حجت‌الاسلام والمسلمین سید نجم الحسن بود که با اشاره به جمله‌ای از امام خمینی که «مردم ولی نعمت ما هستند» گفت این امر بر مسئولیت روحانیون و رهبران دینی نسبت به مردم و جامعه می‌افزاید.

وی افزود مردم همواره نگاهشان به اخلاق عملی و رفتار و گفتار روحانیون است و این مؤکد این موضوع است که ما در مرحله اول باید از شخصیت خود شروع کنیم و به معنای واقعی کلمه، شخصیتی روحانی و معنوی در عمل و کردار خود داشته باشیم. وی بهترین تبلیغ در ماه رمضان را تبیین اخلاق و رفتار عملی ائمه اطهار(ع) برای جامعه برشمرد.

سخنران پایانی این اجلاس حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی نماینده مقام معظم رهبری در بریتانیا و رئیس مرکز اسلامی انگلیس بود.  

وی با تشکر از حضور روحانیون، مبلغان و رؤسای مراکز اسلامی در این گردهم آیی هدف اصلی از این اجتماع را همفکری و هم‌آوایی دانست و با تأکید بر موضوع اخلاق در اجتماع و ارزش‌های دینی و اخلاقی افزود: برای یک مسلمان به ویژه روحانیون و رهبران دینی مهمترین مسأله باید توجه به ارزش‌های اخلاقی و عمل به آنها و جدیّت برای تقویت و عمل صحیح به ارزش‌ها و ترویج این اصول در جامعه باشد.

غفلت برخی مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمين شمالی درادامه سخنان خود این سؤال را مطرح کرد که چگونه است ما همواره درباره همه علوم تحقیق و مطالعه می‌کنیم ولی در مورد علم اخلاق چنین اعتقادی وجود ندارد و هر کس هرگونه که خود می‌داند عمل می‌کند. در دنیای امروز اخلاق در همه زمینه‌های اجتماعی نیاز است و در جوامع غربی به صورت یک ساختار اجتماعی و قانون اجرا می‌شود. اما می‌بینیم که در جامعه مسلمان چنین چیزی وجود ندارد و حتی در برخی مساجد و مراکز اسلامی اعمالی که شایسته یک جامعه مسلمان است، انجام نمی‌گیرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس تأکید کرد که این وظیفه‌ای خطیر بر عهده روحانیون و رهبران دینی است که تمامی اعمال و اهداف و رسالت دینی خود را برای هدایت و راهنمایی جامعه به سوی اخلاق و ارزش‌های اخلاقی و عمل به آنها جهت‌دهی کنند. وی با استناد به روایتی از امام صادق این مسأله را یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های روحانیون بویژه در ماه رمضان برشمرد.

شمالی اضافه کرد یکی از اهداف و پیام‌های این جلسات و گردهم آیی‌ها باید اجرای عملی اخلاق در جامعه باشد. وی با اشاره به سقوط اخلاقی برخی افراد منحرف در جوامع اسلامی، حادثه تعرض به یکی از مساجد در آفریقا را یاد آور شد و  تأکید کرد که چگونه می‌توان قبول کرد که فردی به عنوان یک مسلمان و زیر پرچم اسلام به یک مسجد حمله کند و امام مسجد و دو تن از مسلمانان را به شهادت برساند؟ متاسفانه انجام اینگونه اعمال در بین مسلمانان نشانه سقوط اخلاقی برخی معدود از مسلمانان است و وظیفه رهبران دینی است که تمام جدیّت خود را برای حاکم‌ساختن اخلاق و ارزش‌های اخلاقی به کار گیرند تا جوامع اسلامی شاهد چنین فجایع غیر اخلاقی نباشند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که ماه رمضان ماهی برای پیشرفت ارزش‌های اخلاقی و رفتار و عمل بیشتر به این ارزش‌ها برای مسلمانان باشد و امام عصر(عج) در این امر هدایتگر همه مسلمانان باشد.

همچنین در جلسه پرسش و پاسخ این برنامه، برخی از شرکت‌کنندگان نکات مورد نظر خود را بیان کردند.

انتهای پیام

captcha