ظرفیت‌های معنوی اربعین در تمدن‌ اسلامی/ جوانان در مساجد گعده‌های اربعین تشکیل دهند
کد خبر: 3714105
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
آقایی بیان کرد:

ظرفیت‌های معنوی اربعین در تمدن‌ اسلامی/ جوانان در مساجد گعده‌های اربعین تشکیل دهند

گروه جامعه ــ مسئول کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ظرفیت‌های معنوی این سفر در رشد تربیتی و اخلاقی جامعه گفت: به همه علاقه‌مندان به ساحت اربعین حسینی(ع) پیشنهاد می‌کنم در زمان باقیمانده تا اربعین سال جاری، آموزش‌های لازم در مورد آداب زیارت و فرهنگ‌سازی برای سفر گروهی در اربعین را از تریبون مساجد و حسینیه‌ها فراگیر کنند.

رد نشود

مرتضی آقایی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت و مسئول کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: اربعین یک فرصت بسیار ممتاز و ویژه‌ای است که در اختیار عالم تشیع قرار گرفته است و برکات معنوی و اجتماعی فراوانی دارد که همگان باید تلاش کنیم در حد بضاعت از این فرصت، بهره‌ای مطلوب ببریم. فرهنگ اربعین می‌تواند رشد و تعالی معنوی نوجوانان و جوانان را تأمین کند و برای شیعیان جهان و بلکه همه مسلمانان نقطه‌ای پررنگ از نقاط وحدت باشد چون همه مسلمانان جهان محب امام حسین(ع) هستند؛ بنابراین معتقدم آنچه در چند سال اخیر در ایام اربعین اتفاق افتاده، با همه برکات و عظمتی که داشته و به دنیا مخابره کرده اما ظرفیت بسیار ناچیز و محدودی از دریای بیکران اربعین در این برهه نمایان شده است. در سال‌های اخیر بر اساس تمایلات مذهبی که در آحاد جامعه و بر اساس ارادت خاصی که ایرانیان از دیرباز به ساحت ائمه(ع) دارند این حرکت را شاهد بوده‌ایم اما واقعیت این است که باید دستگاه‌های مردمی ما آرام آرام به عرصه بیایند و شرایط بهره‌مندی معنوی بیشتر از این فرصت را مهیا کنند.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم با همفکری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مردمی و نهادهای فرهنگی که در اربعین فعال هستند و دغدغه دارند، برای اربعین سال جاری و سنوات آتی، فرهنگ‌سازی و مقدمه‌سازی انجام دهیم تا با محقق شدن بعضی مؤلفه‌ها، استفاده‌های بیشتری از این فرصت معنوی کرده و از این موقعیت برای تعالی جامعه و بنای تمدن اسلامی استفاده کنیم؛ من اعتقاد دارم پیاده‌روی و زیارت اربعین، بسترساز ظهور امام زمان(عج) است و کسانی هم که در این زیارت و فرصت عظیم شرکت می‌کنند و علاقه‌مند هستند از آن بهره ببرند، کسانی‌اند که انشاالله در زمره منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) قرار دارند.

مسئول اعزام کمیته اربعین تصریح کرد: با توجه به جمعیت میلیونی جوانان کشورمان که در پیاده‌روی و زیارت اربعین مشارکت دارند، این فرصت یقیناً می‌تواند نقش تربیتی بزرگی را در جامعه جوان کشور ما ایفا کند، با وجود این ظرفیت ما از ظرفیت مساجد، دانشگاه‌ها، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها و جامعه قرآنی کشورمان که مملو از جوانان است کمتر در حوزه فرهنگ‌سازی اربعین بهره برده‌ایم، اثر این غفلت هم این بوده که خیلی از جوانانی که به این سفر مشرف شدند به واسطه عدم آگاهی از اهداف تمدنی اربعین، عدم التفات به جوانب وحدت‌آفرین اربعین، ندانستن بعضی آداب زیارت و ...نتوانسته‌اند از آن معنویت عظیمی که انتظار می‌رود، بهره‌مند شوند. این بهره‌مندی باید به سرعت ارتقا پیدا کند، بهترین شرایط ارتقا هم این است که ما باید اجازه دهیم همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند، خود مردم این کار را با مدیریت کنند و جلو ببرند و مدیران فرهنگی نیز کمک کنند.

آقایی تأکید کرد: در محلات ما، مساجد و حسینیه‌ها نقش کلیدی دارند، دانشگاه‌ها هم نقش محتواساز دارند، ائمه جمعه و جماعت نیز همینطور؛ امسال رویکرد ستاد مرکزی اربعین و ما به عنوان کمیته اعزام اربعین این است که حرکت‌های گروهی را پررنگ‌تر از سنوات گذشته شاهد باشیم و این هم جزو مؤلفه‌های ارتقای بهره‌مندی معنوی است زیرا در گروی این حرکات گروهی فواید زیادی حاصل می‌شود و اسلام می‌فرماید هر جا مؤمنان در کاری با هم مشارکت کنند و همراه شوند، خدا با آن‌هاست و برکات معنوی نازل می‌شود. از اکنون تا اربعین، تقریباً شش، هفت ماه زمان داریم که فرصت مکفی است، بسیار خوب است که از هم اکنون افرادی که قصد دارند با هم به زیارت اربعین مشرف شوند، از همین الان گعده‌هایی تشکیل دهند و در آن با هم رفاقت، صمیمیت و بحث‌های حول اربعین را تجربه کنند. بحث زیارت اربعین یک بحث استحبابی است اما در جای واجبات ما نمی‌تواند بنشیند بعضاً ما شاهد موضوعاتی هستیم که دوستان مسائل واجب را به حاشیه می‌برند و مستحب را به متن می‌آورند، بنابراین در بحث آداب سفر و زیارت موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این جمع‌ها اگر تشکیل شود، در محلات نهادینه می‌شوند و به خانه‌ها سرایت می‌کند، توجه کنیم که گسترش و تعمیق فرهنگ اربعین مهم‌تر از خود اربعین است؛ امروز این موضوع بیش از هر زمان دیگری نیاز جامعه است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان یک مدیر اجرایی که دغدغه فرهنگی دارید، چه آسیب‌هایی را در این فرصت ویژه و ممتاز شناسایی می‌کنید؟ گفت: این حرکت عظیم آنقدر در کشورمان و دنیا با برکت بوده است که نمی‌خواهم لفظ «آسیب» را برای کاستی‌های آن به کار ببرم، اما به هرحال نباید از کنار کاستی‌های معنوی‌ که وجود دارد به سادگی عبور کنیم، زیرا شاید بعدا جبران آن سخت باشد، بحث اربعین می‌تواند برای عالم تشیع یک نقطه انسجام بزرگ باشد که هر کدام از ما باید سهم خود را در آن به درستی ایفا و شرایطی را فراهم کنیم که دنیایی کاملاً منسجم و متحد و یکدست را میان شیعیان شاهد باشیم، با هر سلیقه و علقه‌ای که بین مردم وجود دارد، مواردی وجود دارد که خاطر انسان مکدر می‌شود که چرا باید در فرصتی که محل وحدت است بعضی‌ها زمینه افتراق و دودستگی را فراهم آورند. در اربعین بحث وحدت از وحدت شیعی فراتر است، حتی از مسلمان‌ها هم فراتر می‌رود و می‌بینیم که پیروان ادیان دیگر هم در این نقطه با ما ابراز اشتراک می‌کنند. با این نگرش مقداری سخت است که خدای ناکرده شاهد موضوعات اختلافی باشیم. مقام معظم رهبری هم بارها به وحدت در این حرکت عظیم تأکید کرده‌اند.

آقایی افزود: بیان این مسائل باید به سهولت توسط ائمه جمعه و جماعت، دانشگاهیان وجامعه قرآنی انجام شود و نقش روشنگرانه داشته باشند. توصیه ما این است که مساجد ما در انجام سفرهای گروهی که بسترش از الان مهیا می‌شود وارد کار شوند، ماه رمضان فرصت ممتازی است که در اختیار ماست و بسیاری از جامعه دینی ما در مسجد کنار هم جمع می شوند، این فرصت را باید برای سفر اربعین مغتنم شمرد و آموزش برای کسب معنویت کامل در این سفر است.

انتهای پیام

captcha