از امر به معروف در جمع فامیل تا کلاس‌داری در مدرسه/ آرزوی قرآنی دانش‌آموز کرجی
کد خبر: 3714128
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

از امر به معروف در جمع فامیل تا کلاس‌داری در مدرسه/ آرزوی قرآنی دانش‌آموز کرجی

کانون خبرنگاران نبأ ــ علی حتی از همان ۵ سالگی به واسطه یادگیری قرآن مانع از گناه ما و یا دیگران می‌شد؛ به‌گونه‌ای که اگر می‌دید در خانه کار اشتباهی مثل غیبت و یا اسراف انجام می‌دهیم، آیه مربوطه را به روش اشاره می‌خواند و می‌گفت «مامان قرآن گفته نباید این کار را انجام دهی».

اتحادیه جامعه قرآن کرج که هر سه‌شنبه جلساتی را در حسینیه برادران اسلامی کرج برگزار و به قرآن‌آموزان برتر جوایزی را اهدا می‌کند؛ علی واحدی یکی از دانش‌آموزانی است توانسته ۵ قرائت تقلیدی از استاد منشاوی بخواند؛ گفت‌و‌گوی کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با این قاری خردسال و مادرش در ذیل از نظر می‌گذرد.
زهرا شهبازی، مادر خانه‌دار ۴۱ ساله‌ای است که دو فرزند پسر  به نام عرفان، ۲۰ ساله و دانشجوی رشته مدیریت مالی و علی، ۱۱ ساله، قاری خردسال دارد. او با تلاش و توکل علی را در راه فراگیری قرآن رهنمون کرده و در رابطه با نحوه استعدادیابی فرزندش می‌گوید: از سن ۵ سالگی علی علاقه بسیاری به مدرسه و مهد کودک داشت. از آنجایی که سنش به هیچکدام نمی‌خورد، تصمیم گرفتیم او را در مهد قرآن ثبت نام کنیم. او در کلاس‌های حفظ موضوعی قرآن به روش اشاره در جامعة القرآن شرکت کرد و کم کم مراحل بعدی مانند قرائت، تجوید و صوت و لحن را هم ادامه داد که اساتیدش ایشان را تحسین می‌کردند و می‌گفتند «صوت و استعداد بالایی دارد که اگر تمرین کند، قاری برجسته‌ای خواهد شد». علی با توجه به علاقه‌ای که داشت کلاس‌ها را ادامه داد و حالا نزدیک به ۲ سال و نیم است که به‌صورت حرفه‌ای در جلسات استاد قیداری شرکت می‌کند.
این مادر مهربان تصریح کرد: کم کم در مسابقات شرکت کرد و خدا را شکر توانست در مسابقات بسیج در تمامی نواحی و در مسابقات ناحیه یک آموزش و پرورش رتبه اول را کسب کند که همین امر سبب پیشرفت و دلگرمی بیشتری برای علی در زمینه یادگیری تلاوت قرآن کریم شد.

استعداد قرآن هم ذاتی و هم مورثی است

شهبازی با اشاره به داشتن یک خانواده قرآنی بیان کرد: مادرم معلم قرآن بود و همین امر سبب شد تا ما هیچگاه در درس قرآن ضعیف نباشیم، همچنین برادرانم صدای زیبایی برای تلاوت دارند. پسر اولم نیز علاقه‌مند به یادگیری قرآن بود  اما متأسفانه فرزند اول بود و ما نتوانستیم استعدادش را در سن کودکی کشف و تقویت کنیم؛ ولی خدا را شکر علی توانست دنبال استعداد و علاقه‌اش برود. امیدوارم که بتواند تا انتها پایدار بماند و جزء قاریان یا حافظان برتر کشورمان شود.
وی در رابطه با تأثیر قرآن بر رفتار پسرش گفت: یادگیری قرآن در افزایش هوش و تقویت حافظه علی بسیار موثر بوده و تمامی دروس را سر کلاس هنگام تدریس یاد می‌گیرد. حتی بر روی رفتارش هم اثر گذاشته این حرف من به عنوان مادرش نیست بلکه تمام فامیل و آشنایان هم می‌گویند که علی با توجه به سن کمش هم مؤدب و هم معتقد به مسائل شرعی و دینی است که اینها همه از برکات قرآن است.

توجه به فریضه امر به معروف 

شهبازی تصریح کرد: علی حتی از همان ۵ سالگی به واسطه یادگیری قرآن مانع از گناه ما و یا دیگران می‌شد؛ به‌گونه‌ای که اگر می‌دید در خانه کار اشتباهی مثل غیبت و یا اسراف انجام می‌دهیم، آیه مربوطه را به روش اشاره می‌خواند و می‌گفت «مامان قرآن گفته نباید این کار را انجام دهی». الان نیز در مجالس و یا مراکز اگر بی‌حجابی و گناهی ببیند وقتی به خانه برگردیم راجع به آن صحبت می‌کند که مثلا، مگر فلانی و فلانی با هم نامحرم نبودند، پس چرا موهای خانم بیرون بود؟! در جمع خودمان و دوستانش تذکر هم می‌دهد که فلان کارتان گناه است.
ایکنا: زمانی که فرزندتان جایزه یک میلیونی را می‌گرفت، برق شوق و افتخار را در چشمانتان دیدم؛ راجع به آن لحظه توضیح دهید: بله واقعاً هم جای افتخار دارد، علی زحمات زیادی متحمل شده است؛ گرما و سرما، زیر باران و برف او را به جامعة القرآن می‌بردم و انتظار پیشرفت‌های بیشتری از پسرم دارم که به لطف خداوند و تلاش خودش ان‌شاء‌الله شاهد پیشرفت و موفقیت روزافزونش خواهیم بود.
  شهبازی که مشوق اصلی در موفقیت پسرش را پدر خانواده معرفی می‌کند، در این باره اظهار کرد: در این مسیر بردن و آوردن علی با همه شرایط سختش بر عهده من و تشویق و روحیه بخشیدن بر عهده پدرش بود و اگر علی تا به امروز موفق شده، به‌خاطر لطف خدا،  تلاش خودش و زحمت پدرش بوده است.
شهبازی از همراهی در قرآن‌آموزی با پسرش گفت: از ابتدا تا الان هنگامی که علی می‌خواست تمرین کند، من یا پدرش در کنارش می‌نشستیم و با او می‌خواندیم. حتی زمانی هم که درگیر کار خانه بودم از علی می‌خواستم صدای ضبط را بیشتر کند تا من هم بشنوم تا دلگرمی برای پسرم باشد و بداند که تنها نیست.
مادر این قاری خردسال تصریح کرد: علی بسیار دوست دارد قرآن را خودش آموزش دهد و در مدرسه وقتی دوستانش پیشرفت او را می‌بینند از علی می‌خواهند تا به آنها هم آموزش دهد و زنگ‌های تفریح و یا ساعت قرآن با دوستانش تجوید و تلاوت کار می‌کند که همین تکرارها باعث حفظ هم می‌شود و تقریبا تمام سوره‌هایی را که قرائتش را یادگرفته؛ حفظ هم کرده است.

در ادامه مصاحبه سؤالاتی را هم از علی واحدی، قاری خردسالی که توانسته بود ۵ قرائت ۲۵ دقیقه‌ای را از استاد منشاوی تقلید کند و یک میلیون جایزه نقدی اتحادیه جامعه قرآن کرج را ازآن خود کند، پرسیدیم. علی واحدی در معرفی خود به ایکنا گفت: علی واحدی، ۱۱ ساله و محصل کلاس پنجم دبستان علامه طباطبایی کرج هستم و در بخش‌های صوت و لحن، روخوانی و روان‌خوانی با اشاره و تجوید قرآن کریم فعالیت دارم.
علی در ادامه مشوق اصلی‌ را مادرش معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: از همان کودکی به قرآن و یادگیری آن علاقه داشتم که به لطف خدا و کمک خانواده‌ام تا به امروز توانستم در این راه قدم بردارم. از مادرم که مشوق اصلی من در این مسیر بوده است، تشکر می‌کنم و از ایشان می‌خواهم مرا تا انتها یاری دهد و تنهایم نگذارد.
این قاری خردسال اساتید راهنمایش را نام برد و گفت: در این مسیر تا کنون استادان زیاد و برجسته‌ای از جمله خانم فلاح و آقایان قیداری، امامی، فروزان و... مرا راهنمایی کرده‌اند و همچنین از اساتید مصری مانند اکاشه، ابوزید، مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و شعشاعی نیز تقلید کرده‌ام، به دلیل اینکه مصری‌ها زبان مادری‌شان عربی است و می‌توانند حق مطلب را ادا کنند، از قاریان مصری تقلید کردم البته در اساتید ایرانی هم نخبگان زیادی داریم.

آرزوی قرآنی دانش‌آموز کرجی

وی درباره هدفش از طی مسیر در وادی قرآن توضیح داد: به جهت شنیدن کلام الهی و عمل به آن به سمت قرآن رفتم زیرا عاقبت بخیری در عمل به قرآن است و امیدوارم روزی در مسابقات شرکت کنم و از افتخارات کشورم شوم.
وی در پایان با اشاره به ضرب‌المثل «ماهی را هر زمان از آب بگیرید، تازه است» در توصیه به هم‌سن و سال‌هایش گفت: هر زمانی که تصمیم بگیرند، دیر نشده است، از همین امروز شروع کنند؛ قطعا تا سن ۱۸ سالگی پیشرفت بسیاری خواهند کرد.


زینب رحیمی
انتهای پیام

captcha